Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 824786 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#795919
Bax skrev:Ser ut som pallgafflar på trepunktslyft (?)


Självklart så är det han bär bort säckarna på pall. Jag satt också och funderade på saken. Bäst är ju om man kan lyfta säcken i stropparna.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795921 Jag har liknande system, men står på en gammal gödselplatta, så jag använder en vanlig handtruck, lyfter pallen max så kan jag ta bort stropparna, sen är det bara att dra ut pallen / säcken och börja på en ny.

Funkar bra när man inte har råd med en traktor till som man kan dra undan med 😀

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#795924
Zixten skrev:Jag har liknande system, men står på en gammal gödselplatta, så jag använder en vanlig handtruck, lyfter pallen max så kan jag ta bort stropparna, sen är det bara att dra ut pallen / säcken och börja på en ny.

Funkar bra när man inte har råd med en traktor till som man kan dra undan med 😀


Sedan är det ju vi som inte har råd med en gödselplatta 😀 jag kör numera med hjullastare och skotare.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Camaro1969  
#795928 ja, de lyfter pall med säck på såklart, ja tänkte lyftöglor :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

molnia  
#795949 Det går ju lyfta pall och säck med kranen 🤓

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ananders  
#795978
svampbob skrev:
Zixten skrev:Jag har liknande system, men står på en gammal gödselplatta, så jag använder en vanlig handtruck, lyfter pallen max så kan jag ta bort stropparna, sen är det bara att dra ut pallen / säcken och börja på en ny.

Funkar bra när man inte har råd med en traktor till som man kan dra undan med 😀


Sedan är det ju vi som inte har råd med en gödselplatta 😀 jag kör numera med hjullastare och skotare.


Jag har verken råd med gödselplatta eller hjullastare.
Jag har möjlighet att låna en lastmaskin men tiden det tar att hämta och lämna den var gång tycker inta jag uppväger nyttan.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#795981
ananders skrev:
svampbob skrev:
Zixten skrev:Jag har liknande system, men står på en gammal gödselplatta, så jag använder en vanlig handtruck, lyfter pallen max så kan jag ta bort stropparna, sen är det bara att dra ut pallen / säcken och börja på en ny.

Funkar bra när man inte har råd med en traktor till som man kan dra undan med 😀


Sedan är det ju vi som inte har råd med en gödselplatta 😀 jag kör numera med hjullastare och skotare.


Jag har verken råd med gödselplatta eller hjullastare.
Jag har möjlighet att låna en lastmaskin men tiden det tar att hämta och lämna den var gång tycker inta jag uppväger nyttan.

En liten grålle eller en 135:a o sätta gafflarna på en sådan?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ananders  
#795995
Hema skrev:En liten grålle eller en 135:a o sätta gafflarna på en sådan?


Jag har ju naturligtvis vis funderat på det med men med skillnaden att jag skulle satt den till att driva vedmaskinen så att jag har valmeten till att flytta säckar och lasta vagnen med ved. Jag har ändå till slut kommit fram till att det inte är läge för det just nu av flera anledningar.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

hfab  
#796003
svampbob skrev:Sedan är det ju vi som inte har råd med en gödselplatta 😀 jag kör numera med hjullastare och skotare.

Är en hjullastare och en skotare billigare än en gödselplatta? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796004
hfab skrev:
svampbob skrev:Sedan är det ju vi som inte har råd med en gödselplatta 😀 jag kör numera med hjullastare och skotare.

Är en hjullastare och en skotare billigare än en gödselplatta? 🤔



Inte visste jag att jag satt på så stor rikedom 😀 😀 😀

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

tallen100  
#796005
hfab skrev:
svampbob skrev:Sedan är det ju vi som inte har råd med en gödselplatta 😀 jag kör numera med hjullastare och skotare.

Är en hjullastare och en skotare billigare än en gödselplatta? 🤔

Möjligen är de betydligt roligare än gödselplattan😎

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#796032 Vedtillverkningen till mig själv, sonen och grannen är klar. Den blev det över till 1m3 säckar.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#796587 Ny säsong, uppdaterade maskinen som redan gått 6vårar nu, tog nu även en 16-yxa istället för 12:an jag hade på förra maskinen. Klart bättre geometri på den här än 12:an. Mindre skräp och jämnare storlek på klabbarna


Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#796590 Smörjt, bytt remmar, sträckt remmar, vänt på svärdet och montera en nyfilad kedja.
1679165849_dsc_6685.jpg

1679165849_dsc_6686.jpg

1679165844_img_20230318_131511_053.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#796593
adahlm skrev:Ny säsong, uppdaterade maskinen som redan gått 6vårar nu, tog nu även en 16-yxa istället för 12:an jag hade på förra maskinen. Klart bättre geometri på den här än 12:an. Mindre skräp och jämnare storlek på klabbarna


Det där är precis hur mina kunder vill ha spisveden. :-bd
Jag kallar det GDV - gammal-dame-ved. Isär äldre fruntimmer har svårt för att
elda med grovklabbar, så mina säckar med finkluven ved är mycket populära.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).