ATV och UTV i skogen

Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

30 inlägg 7187 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

JAndersson  
#796466 CF Moto verkar fortfarande gå att få registrerad som traktor A, https://cfmoto.se/cforce-serien/cforce-450/#toggle-id-1

Har själv en CF Moto 450L EPS från 2018 som är registrerad som traktor A som jag är nöjd med. Skulle också rekommendera registreringsformen traktor A. Med rätt försäkringsbolag (har själv Folksam) så blir försäkring betydligt lägra än om den är terrängregistrerad. Jag betalar ungefär 870 kr per år i helförsäkring. Har dock ingen koll på eventuell skillnad i försäkringskostnad mellan traktor A och B.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Ent  
#796483 Hoppsan, 870 var billigt!, om det är helförsäkring? Jag bytte från Folksam för några år sedan när de höjde premien på min -17 Can-am 450. Jag betalade 1170 på senaste fakturan från Svedea. Dock har de 6 års maskinförsäkring, hur länge gäller det hos Folksam?

Användarvisningsbild

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

JAndersson  
#796507
Ent skrev:Hoppsan, 870 var billigt!, om det är helförsäkring? Jag bytte från Folksam för några år sedan när de höjde premien på min -17 Can-am 450. Jag betalade 1170 på senaste fakturan från Svedea. Dock har de 6 års maskinförsäkring, hur länge gäller det hos Folksam?


Kom ihåg fel, helförsäkringen hos Folksam kostar 851 kr per år (utan rabatt). Räknas som en traktorförsäkring, typ av traktor övriga små traktorer. Kan inte se att maskinskada ingår, se nedan urklipp från försäkringshandlingen
1679124664_screenshot_20230318-082207.png

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Ent  
#796508 Tackar! Det där ska jag kolla upp till hösten när maskinskadedelen löper ut hos Svedea, då kanske man kryper tillbaka till Folksam🙂👍.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Hema  
#796542 Hittade minst en Yamaha-åf, som sålde både Traktor A & B för både Grizzly och Kodiak årsmodell 2022.

Användarvisningsbild

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Klatjoffs  
#796564 Tack för svaren. Lutar nog åt att försöka hitta en traktor A då

   TS
Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

axwell  
#796759
JAndersson skrev:CF Moto verkar fortfarande gå att få registrerad som traktor A, https://cfmoto.se/cforce-serien/cforce-450/#toggle-id-1

Har själv en CF Moto 450L EPS från 2018 som är registrerad som traktor A som jag är nöjd med. Skulle också rekommendera registreringsformen traktor A. Med rätt försäkringsbolag (har själv Folksam) så blir försäkring betydligt lägra än om den är terrängregistrerad. Jag betalar ungefär 870 kr per år i helförsäkring. Har dock ingen koll på eventuell skillnad i försäkringskostnad mellan traktor A och B.

Hemskt vad mycket ni betalar; har CFmoto 500 cc terräng; betalar 288 kr/år halvförsäkring hos Dina.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Hema  
#796762 Fullt med träkronor och stenrika vettu. 😎

Användarvisningsbild

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

JAndersson  
#796766 [/quote]
Hemskt vad mycket ni betalar; har CFmoto 500 cc terräng; betalar 288 kr/år halvförsäkring hos Dina.[/quote]

Ja det var billigt. Allt övrigt jag äger är försäkrat hos Dina, men just för fyrhjulingen var och är de betydligt dyrare än Folksam. När jag köpte fyrhjulingen kunde de inte försäkra en fyrhjuling som traktor, men verkar gå nu. Dock fortfarande dyrare än Folksam, se nedan. Vart ännu dyrare om jag valde att fyrhjulingen skulle användas i skogsbruk.
1679333801_screenshot_20230320-181307.png

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Vilsten  
#799073 Tycker traktor A är det överlägset bästa.
Ostrypt motorefekt.
Ingen besiktning
Får framföras på allmänväg.
Får köras på samtliga körkort.
Oftast billig försäkring
Får dra släp efter väg
Får ha passagerare efter väg
Inget hjälmkrav.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Ent  
#799089
Vilsten skrev:Tycker traktor A är det överlägset bästa.
Ostrypt motorefekt.
Ingen besiktning
Får framföras på allmänväg.
Får köras på samtliga körkort.
Oftast billig försäkring
Får dra släp efter väg
Får ha passagerare efter väg
Inget hjälmkrav.

Om man ska köra på väg för sitt nöje eller för att transportera sig själv en längre sträcka så är faktiskt 40 km/h i långsammaste laget. Personligen är jag inte så brydd, jag råkar även ha en extra nyckel som tillåter full fart men det är flera år sedan jag använde den. Det är inte speciellt lajbans att köra på landsväg, och alla mina marker ligger inom några kilometer.
Men oavsett märke, modell och reg, skaffa en extranyckel direkt! Om man tappar bort en modern nyckel så måste hjulingen in på märkesverkstan, och om man inte har en reserv kan det bli väldigt besvärligt att få den från skogen...

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Ent  
#806747
JAndersson skrev:
Ent skrev:Hoppsan, 870 var billigt!, om det är helförsäkring? Jag bytte från Folksam för några år sedan när de höjde premien på min -17 Can-am 450. Jag betalade 1170 på senaste fakturan från Svedea. Dock har de 6 års maskinförsäkring, hur länge gäller det hos Folksam?


Kom ihåg fel, helförsäkringen hos Folksam kostar 851 kr per år (utan rabatt). Räknas som en traktorförsäkring, typ av traktor övriga små traktorer. Kan inte se att maskinskada ingår, se nedan urklipp från försäkringshandlingen
1679124664_screenshot_20230318-082207.png

Ringde FolkSkam om prisuppgift idag 20230720. En 2017 Can-am 450 traktor A skulle kosta en bra bit över 2000 SEK/år att helförsäkra, att jämföras med Svedeas1068..... Hur kan det skilja så enormt? Det är ju en snäll maskin, inte den mest stöldbegärliga jämfört med storkubikarna, jag är 60+ och bor på vischan i Norrbotten.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Hema  
#806749 Ja, lät dyrt. Men olika försäkringsbolag, kanske väljer olika märken? Eller om det är mycket problem med den modellen.

Hade onekligen varit intressant att se deras fordonslistor.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807096 Som en försäkringsrepresentant uttryckte sig i en intervju, ''motorcyklar kan vi lösa in hur många som helst för den premien vi har om vi bara sluppit personskadorna''. Fritt ur minnet men kontentan är att det är föraren som är dyr att försäkra inte fordonet. fyrhjulingar är överrepresenterade i olycksstatistiken och tråkigt nog är de tillsammans med snöskotrar överrepresenterade där onykterhet kombineras med allvarliga personskador.

Avatar Fallback

Re: Som vad ska, enligt er, en fyrhjuling registreras?

Hema  
#807121 Någon som har hört något skvaller om ny typ av ATV-registrering?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).