Uppvärmning

Flytta pannrum el Renovera skorsten?

23 inlägg 15396 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Jerrka  
#79607 Har ett dilemma! Har en perifalpanna som är ansluten till en för kort skorstenspipa, så förbränningen är inte vad den BÖR vara..Förlänga skorstenen är inte på tal för då skulle det ut som en 9-meters tegelkuk utanpå vårat nymålade hus(184 m2) som är rött med vita knutar(gult när vi flyttade dit, på den bifogade bilden).

Renovera(glid-sementgjutning) av den "gammla" skorstenen skulle gå på ca 15 000 + flytt av panna med tillhörande vs omdragning/koppling är alternativ 1.

Alt 2 är att bygga ett pannrumm i ladugården(ca 30 m dit) där jag har vedförvaringen + att jag kommer bygga ett bilgarage där.

Men då är det ju grävning(som ja gör själv), isolering kulvertrör,nya cirk pumpar kanske behövs, ny skorsten(plåt/stål) + tillhörande vs jobb som tillkommer. Ej gjort nån grovkalkyl på det ännu.

Vad skulle ni gjort?



   TS
Avatar Fallback

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79610 En skorsten sådär utanför huset som du har är sällan en bra idé. Röken kondenserar garanterat och fräter hål på det. OCh så får du frostsprängning i teglet. Och tappar massa värme.

Den andra skorstenen då mitt i huset, kan den duga till någe?

Annars hade jag nog satsat på pannrum utanför och kulvert.

Användarvisningsbild

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

halvproffs  
#79618 Jag hade definitivt satsat på ett nytt pannrum ute i lagår´n. Dels pga ha nära till veden, kunna bygga så att det blir rationellt med vedhanteringen, och kunna slå ner den inte alltför snygga skorstenen som förstör utseendet på det fina huset. Sen är det ju också en fråga om ekonomi.

Avatar Fallback

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

axwell  
#79620 Inte så konstigt om du har dåligt drag, ser jag rätt så är taknocken högre än skorstenen. Reglerna har ändrats flera ggr. senaste 20 åren, ett tag skulle den mynna bortåt en meter över nock, nu tror jag att det räcker om den är högre än nock. Vilka innermått har rökgången, kvadratisk, rektangulär, finns det någon krök efter pannanslutningen?

Enklast och billigast för en normalhändig utan överdriven höjdskräck, *insatsrör en meter längre än rökkanalen, sista metern ovanpå skorstenen låter du gå i ett rostfritt skyddsrör som bör vara några cm grövre för att ge plats för vermikuliten. Värt att fundera vidare på!!

Pannrum med kulvert innebär stora energiförluster om du inte lägger ned orimligt mycket pengar på isolering, det krävs starkare cirkulationspump som tickar på mot elmätaren. Du har inte koll på vad som händer i uthuset förrän det har brunnit ned.

*en dubbelväggig rostfri typgodkänd böjbar slang.

Avatar Fallback

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79625 Hmm, axwell, du är inte så imponerad av pannrum utanför huset. Själv är jag kluven.

Användarvisningsbild

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

masterchief  
#79626 Panncentral för rationell vedhantering....
Ved ska inte värma mer gånger än nödvändigt....
Värmeförluster är inget bekymmer med moderna kulvertar.
Har själv 37m kulvert och driver det med en vanlig cirkulationspump i läge 2 av 3möjliga.
Huset är ett gammalt timrat hus på 200m2.
Hade behövt en cirkulationspump i vilket fall.....

Avatar Fallback

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

axwell  
#79635
Mangan skrev:Hmm, axwell, du är inte så imponerad av pannrum utanför huset. Själv är jag kluven.


Minnet är alltför tydligt av vad som hände en granne för några veckor sedan, han hade visserligen eldat med sur ved, men obehagligt var det minst sagt.
Att flytta "hela " värmekällan är inget litet projekt. Skorstenen behöver förstås ny puts ovan tak men det räknar jag med att Jerrka klarar själv, alt. plåtinklädnad.

Användarvisningsbild

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Jerrka  
#79760 Ja glidgjuta den äldsta(svarta på bild med plåt) har sotaren godkänt att göra...Men det är ju det där med vedtransporten in från ladugårdan man slipper.. Sen river jag bort och bygger igen där den gammla gula fula står nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Bax  
#79765 Det är alltså inte en panna med rökgasfläkt? Utan det är självdrag.
Ett alternativ skulle i så fall vara att eftermontera en sådan, på pannan eller skorstenen.
Med pannan i huset får du ju lite extravärme från pannrummet. Med pannan i ladugården får du rationellare vedhantering.
Ett ordentligt pannrum i ladugården med stor tank, kulvert och tekniktank i huset kostar ju en hel del.
Svårt att svara på utan att ha sett gården, veta dina värderingar, din ekonomi etc.

Avatar Fallback

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79766 Du lär få betydligt bättre drag i den "gamla" skorstenen. Högre och isolerad på sidorna. Kan du göra ett någorlunda vettigt pannrum i närheten av den?

Användarvisningsbild

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Jerrka  
#79770 Ja ska jag glidgjuta den gammla skorstenen med svart plåtklädnad så flyttas pannan från ett rum till et annat i källaren.. Och JA det är en TRYCKANDE fläkt på pannan...Solo plus hette efterträdaren och har SUGANDE fläkt, fungerar mycket bättre och är minder "drag-broeende" än de med tryckande fläkt...Går tyvärr inte att bygga om från tryckande till sugande :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

lillen73  
#79825 Helt klart bygg nytt!!! Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80342 glidgjuta den gamla skorstenen kostar inte mer än 2000:- om du gör jobbet själv, se länk
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-all ... kaend.html

har gjort det hos en kompis, och i år är de min pipa som ska få en uppfräschning :)

Användarvisningsbild

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Jerrka  
#82113 http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.1814386


pannrum i ladugård! lagår´n brann ner !

   TS
Avatar Fallback

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82114 här i krokarna så är det en som i princip har friggebod modell större, med rejäl skorsten!!! där han har pannan å får plats med nån m3 ved... skulle jag bygga nytt hus eller på nått vis ställa med panna osv, så skulle jag göra på samma sätt....
sen att ladugårdar å uthus brinner ner pga pannorna??? Skulle tro att precis lika många hus eller kanske fler brinner ner pga eldning!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).