Virkesmätning och Matrisfub

Massaved Fallande eller 3 m

76 inlägg 15924 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795996 Och det felet sitter inte hos en mätare på biometria? Varför ska de då ha kontrollmätare på biometria

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

toker72  
#795998 Naturligtvis kan mätstationen också mäta fel men får ju hoppas att en mätare som när dom tagit provbuntar visat sig ha mätt lite för mycket fel och ofta får nån form av utbildning så han kan sköta sitt jobb bättre eller om det inte funkar blir omplacerad en skördar förare som mäter fel hela tiden kommer ingen märka eftersom ingen kontroll görs på samma sätt.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Tralsmo  
#795999 Jo den kontrollen görs varje dag på en skördarförare.
Om den är certifierad för skördarmätning.

Revisionen som görs varje år är ochså en utbildni g ock kontroll på att föraren vet va hen håller på med.

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

toker72  
#796000 Jo men vem gör kontrollen och görs den i efterhand så inte skördarföraren är medveten om att det är kontroll ?

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

hfab  
#796001 För att virkesmätning ska bli rätt krävs engagemang från den som mäter.
En slö skördarförare kan få precis hur mycket mätfel som helst.
Detsamma gäller pinnviftare och klavbärare på mätstation.

Jag är fullkomligt övertygad om att ett keto aggregat gick att få närapå 100% mätning även för 10 år sedan. Förutsatt att föraren engagerade sig och skogen var lämplig för aggregatet.

Att som vissa virkesköpare inbilla sig att ett aggregat fungerar till all typ av skog, är att blotta sin okunskap. Och samtidigt göra det än mer otänkbart att vi i Sverige ska tillåta skördarmätning fullt ut.

Rätt maskin i rätt skog. Och rätt förare i maskinen. Då kommer vi att ha exakt inmätt volym.

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

toker72  
#796002 Det är just därför jag inte riktigt tror på de.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

valtra mega  
#796013 Skördarmätning har funkat i över 30 år i finland är det för att vi mäter hur grovt trädet är och inte uppskatar hur tjock barken är eller varför skulle det inte funka i sverige

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

toker72  
#796018 Och om vi vänder på det så är det väl så att vi har mätt vid mät station i många år i Sverige så varför skulle inte det funka i Finland. Sen är det ju en hel del virke som avverkas av självverksamma och antar att det mäts vid mätstation även i Finland.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

valtra mega  
#796023
toker72 skrev:Och om vi vänder på det så är det väl så att vi har mätt vid mät station i många år i Sverige så varför skulle inte det funka i Finland. Sen är det ju en hel del virke som avverkas av självverksamma och antar att det mäts vid mätstation även i Finland.

Har sålt med skördarmätning kranvågsmätning och fabriksmätning och travmätning har inget att anmärka på någon av mätningarna hugger allt i 3 meters och alla virkespartier har varit mäta i traven förre är ju ni som inte tror på skördermätning

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

toker72  
#796024 Som det skrevs tidigare det verkar funka bra med en bra chaufför men hur ofta har man en sämre chaufför och sen gillar jag inte att det inte går kolla i efterhand som dom gör vid mätstation med provmätningarna just för att komma åt de som kanske inte har riktigt de kunskaper som dom borde ha men 100% rätt blir det aldrig oavsett mätning.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

valtra mega  
#796029 Hur skulle det inte gå att kontroll mäta det är ju bara att mätta det när de kör in virket

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

HannuRöj  
#796031 Första kontrollmätning görs redan i virkesbilen.
Kordinaterna, sortiment och vikt omvandlas till kubiker. Går lika bra få betalt enligt kranvågmätning om man är inte säker om skördar- eller travemätning stämmer. 😀

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

HannuRöj  
#796034 Jag som säljer fabriksmått massa får listor som står registernummer, i vilken bunt har virket varit, tn/m3 och travenummer. Sånt måtning görs i varjefall, oavsett skördarmåttning. 😀
Kan ju hända att en del av virket har glömmt i snön i hygge, eller skotat till fel trave så stämmer inte m3/sortiment.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Tralsmo  
#796122
toker72 skrev:Jo men vem gör kontrollen och görs den i efterhand så inte skördarföraren är medveten om att det är kontroll ?



Kontrollen görs av biometria.
Varje shift. Ett provträd per shift om inte ja minns fel.

Rutan dyker upp i datorn , provträd eller nåt sånt står de.
Den dyker upp vid annsättning på trädet.

Är de ett chiträd att mäta så kan man välja bort. Max 3 eller 4 gånger om ja kommer ihåg rätt.

Då lägger man opp stockarna så de blir smidigt att mäta.
När man mäter så vet man inte va maskinen tror.
När de är gjort skapas en fil som skickas till biometria, automatiskt.
Detta händer en gång varje shift.

Det finns toleranser på va som är acceptabelt angående både diameter å längd.
Själv kan man ju se hur det mäter kontra regleringar.
Mygel anser ja va helt otänkbart när de gäller detta.

Biometria har rätt bra koll på vilka skördare (system) som strular och vilka som ligger bra till.

Kör man ett chitbestånd, typ pattagranar eller krokig tall så kommunicerar man de me biometria å då tar dom de i beaktande.
Dom lär sig rätt snart vilka som är seriösa å vilka som drar en vals.
Va dom gör åt de här ja däremot ingen aning om.

Ja har helrenoverat och satt i drift 5 skördaraggregat under tiden vi körde me " gammal bråte" så ja borde ha rätt bra koll på hur skördarmätning funkar.


Att tro att en ny maskin direkt mäter korrekt är helt enkelt bara naivt.
Den är grundinställd inget annat.
Den ska driftsättas.
Hydraul tryck ska vara korrekta å stabila i produktion.
Är dom inte de så funkar inte mätningen.
Aggregatet ska kalibreras å de görs i fält genom att producera å mäta å kalibrera.
Tar nog flera veckor innan de stämmer så de ligger inom toleranser.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Skogsöga  
#798226 Jag mäter mina travar och gör %-avdrag för alla parametrar enligt travmätning. Stickprovsmäter längd och diameter. Stämmer väldigt bra och oftast är det någon/några % mer på mätbeskedet, så jag är nöjd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).