Logistik, Transport

Elektrisk virkesbil

22 inlägg 7779 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk virkesbil

svampbob  
#794588
Mangan skrev:Låter som denna då, går i skytteltrafik normalt, därför ingen kran.?

https://www.vibilagare.se/nyheter/varld ... -i-sverige


Ja den går mellan en terminal och Obbola fabriken en sträcka på 15 km och då laddar man på vardera plats.

Jag gissar att man klarar att hämta massa upp till 30 km från fabriken när man bara kan ladda i ena änden.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk virkesbil

svampbob  
#795822 Massaveden försvann i veckan och jag fick just reda på att det var 49,97 fub. Går det att lasta så mycket på en timmerbil?
Jag tänker att det kan vara så att den vanliga timmerbilen som följde med för att lasta på tog de sista kubikerna med sig.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

80-90  
#795840
svampbob skrev:Massaveden försvann i veckan och jag fick just reda på att det var 49,97 fub. Går det att lasta så mycket på en timmerbil?
Jag tänker att det kan vara så att den vanliga timmerbilen som följde med för att lasta på tog de sista kubikerna med sig.

Ja det går

Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795879 Du har inte fått mätbesked från Biometria? Där står det hur många travar det var.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk virkesbil

svampbob  
#795882
Mangan skrev:Du har inte fått mätbesked från Biometria? Där står det hur många travar det var.


Nej jag ringde inspektorn i eftermiddag och han hade fått den digitalt. Jag får vänta på min pappersvariant.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795947
Hema skrev:Lastbilar är så stora, så att man borde kunna bygga någon hybrid, likt lok som kan vara dieselelektriska. Alltså ett elverk som driver ett batteri, som i sin tur driver den elektriska drivlinan.

Det finns hybridteknik på lastbilar.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk virkesbil

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795948
svampbob skrev:Massaveden försvann i veckan och jag fick just reda på att det var 49,97 fub. Går det att lasta så mycket på en timmerbil?
Jag tänker att det kan vara så att den vanliga timmerbilen som följde med för att lasta på tog de sista kubikerna med sig.

Utan kran borde det gå på en vanlig bil, men vet ju inte med elbilen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).