Virkesmätning och Matrisfub

Massaved Fallande eller 3 m

76 inlägg 15929 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Massaved Fallande eller 3 m

Sture Andersson  
#795688 Läste detta i en youtube film .
Någon hade kommenterat filmen . Vad tror ni om hans kommentar .

Kul o se men inte många privatare som hugger fallande massaved, man har ju märkt de när man kör de på lastbilen när jag har fallande så har jag säg 40 kubik o full vikt o sen kör jag samma matrial fast 3 meters o samma vikt 50 kubik för är ju omöjligt för en mätare o se korrekt medellängd på fallande jämfört med 3 meters. Ni markägare får ju betalt per kubik va o vi åkare får per ton så oss kvittar de ju men för er skull så tjänar ni mer på 3 meters



   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Sture Andersson  
#795746 Ingen som tycker nått om detta ,han som skrivet det är ju uppenbarligen timmerkörare ,och om han har rätt så är det ju rätt allarmerande. Sen vet man ju inte var han kör ,det kanske skiljer på hur man mäter ,Södra som mäter med kamera kanske har mer rätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

isteskog  
#795748 Har du någon länk, Sture?

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795752 Kan det ha något med fuktigheten??
3 meters ligger längre innan det hämtas och har då torkat något, därför blir det mer volym per vikt?

Fallande körs oftast ut snabbt och ligger inte så länge vid vägen innan det hämtas??? Därför är det mer fukt i virket och man får inte med lika mycket volym?

Det är enda orsaken till skillnad som jag kan komma på som kan förklara volymskillnaden, ja förutom att det verkligen är så stora felmätninfar i volym....

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Tosca  
#795755 Jag kör väl fallande, men gör alla 4,5 meter, så det borde vara ganska enkelt att mäta in.
Enstaka rötkubbar gör jag 3 meter, men de sticker ju ut ganska bra i traven.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

macke  
#795759 Högg energiavverkningar för ett antal årsedan där medellängden va ca 4,8-5 m på lövmassan när jag mätte i traven. Mätbeskeden sa i snitt 4,40 sedan dess r jag mer noggrann på att hålla ner medellängden.

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Torbjörn Johnsen  
#795764 Vi får en del inspel från just åkarhåll om att det förekommer en hel del underligheter i kamera-mätningen av massaved. Enligt dessa uppgifter är inget som går i skogsägarnas riktning men det finns tyvärr ingen möjlighet för oss att få fram några faktamässiga belägg.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

jannee  
#795768 När det gäller fallande längd blir man lurad, så simpelt är det.
Biometrias inmätning ger jag inget för, litar inte ett dugg på dem.
Vem betalar biometria ?
Självklart göder man den som försörjer en, svårare är det inte.
Sedan sägs det att det görs stickprov över biometrias inmätning - vem f*n gör kontrollen.
Självklart vill bl.a. Södra har fallande längder - svårt för att inte säga omöjligt att ifrågasätta deras (biometrias) inmätning.
Utan biometrias vetenskap borde några virkeslass doppas och kontrollmätas av någon oberoende aktör, för att sedan, någon dag efter att virket torkat låta biometrias mäta in lasset/lassen.
Sedan skulle ni verkligen få se på f*n

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

träis  
#795776 Travmätning i kamera eller vid brygga kan säkert ge större spridning mellan olika mätningar, men att påstå att det ska vara sämre för skogsägaren överlag är nog lite fel med spridande av fakta. Det bör finnas material att studera hos Biometria som beskriver helheten bättre än egna funderingar. Skogsforum och dess företrädare har ett stort ansvar att ta reda på bra fakta då ni har stort antal läsare. 🌳 🌲 Träden ser olika ut och detta gör att allt blir inte fyrkantigt. Men jag tror att Biometria jobbar på bästa sätt och är det bästa vi har idag. Träis.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Axl  
#795778 Mätningen är lite av ett lotteri men hävdar man att det bara är ena sidan som vinner så ljuger man. Speciellt om man har en hjälpsam åkare går det gömma ganska mycket i lassen.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Sture Andersson  
#795781
1678625012_skaermbild_(11).png

   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Sture Andersson  
#795783
Torbjörn Johnsen skrev:Vi får en del inspel från just åkarhåll om att det förekommer en hel del underligheter i kamera-mätningen av massaved. Enligt dessa uppgifter är inget som går i skogsägarnas riktning men det finns tyvärr ingen möjlighet för oss att få fram några faktamässiga belägg.

Vore ju väldigt intresant om du och Fredrik ,fick till en mätning av en massavedshög av några oberoende skogsmänniskor eller mätare ,,och sen se vad det blir i mätningen .
Best vore väl högar med lite rejäl volym .
Om mätföreningen blir sura på er då har dom väl väldigt dåligt samvete.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

träis  
#795788 En fråga?vad är det som säger att en oberoende Skogman har rätt i sin mätning eller rätt verktyg för ett sant värde. Vi kan bara ha en åsikt då vi inte sitter på rätt ”verktyg” för att ta fram tillräcklig rätt värde på ett virkesparti. Detta är det bara Biometria som har. Samt att 2 olika mätningar på samma parti kommer aldrig ge exakt samma värde.

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

halvproffs  
#795791
Torbjörn Johnsen skrev:Vi får en del inspel från just åkarhåll om att det förekommer en hel del underligheter i kamera-mätningen av massaved. Enligt dessa uppgifter är inget som går i skogsägarnas riktning men det finns tyvärr ingen möjlighet för oss att få fram några faktamässiga belägg.


En kompis till mig som kört virke i 50 år säger så här om kameramätningen som är standard här. Skogsägarna är lurade och timmerbilsåkarna är lurade. Bara industrin som tjänar på det.

Högg och körde fram ca40fub. Tog med virkesköparen som kört både skördare och skotate tidigare till avlägget och vi mätte utan att veta varandras resultat och vi bägge kom fram till 40 fub.
Körde sen dit ca 3fub som var för grovt för vedmaskin.
När mätsedeln kom så var det mätt 34fub.

Ett AU med en 4månader gammal maskin visade på skördarmätning 496fub. Mätsedlarna visade 460fub

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795793 Tror de enda som är riktigt bra med fallande är att de går på mer volym på skotaren/huggarvagnen när man lassar fullt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).