Traktorn i skogen

Ă„sikter om nya griplastare 2010

13 inlĂ€gg 7348 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ă„sikter om nya griplastare 2010

john  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#79353 hei efter prov tur med min kompis nya farma (en liten model), :o gikk det upp et lys ,jevlare vad sliten min gamla griplastare er 🧠
Har nu blivit bjuden 25000 for min gamle griplastaren- :arrow: setta dit en ny bra en :mrgreen:
Men vilken jungel det er av fabrikat/modeler-Er det nogon som har nogon bra Ă„sikt och erfarenhet om olika mod?

-anvends ca300 t/Ă„r-
-behĂžver en kran som er 6 eller7 m - 75% i gallering
-kan man frÄga vad ni tror det skiljer i pris mellan det billigaste och det dyraste-er det stor skilnad i kvalitet?
-har et skrangligt 6 spak i dag-vad fins av alternativ? har inga stora problem med spakarna men alla alternativ er pna
- hilsen john



   TS
LantmÀnnen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ă„sikter om nya griplastare 2010

Zalman  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#79356 Du kan ju titta pÄ FARMA Generation 2.
Jag tycker dom ser vÀlgjorda ut och har hyfsat bra pris.

Exempel:
FARMA C 6,3m
http://www.forsmw.se/1/sv/kranar/c-6,3.php

FARMA C 8,5
http://www.forsmw.se/1/sv/kranar/c-8,5.php

Vill du ha en bÀttre spaklösning sÄ finns ju bÄde
lÄgtrycksservo
http://www.forsmw.se/1/sv/produktvisnin ... d-s1%2F110

Elproportionalstyrning med joystick
http://www.forsmw.se/1/sv/produktvisnin ... d-s1%2F103

som alternativ.

Avatar Fallback

Re: Ă„sikter om nya griplastare 2010

alias  
#79357 Ska kranen sitta pÄ traktorn (takmontage, jakefÀste, trepunktsinfÀstning) eller pÄ vagnen?

Vad Àr det för storlek och tillverkare pÄ den traktor och vagn du har idag?

PS. Alltid intressant med blider pÄ ekipagen om det finns.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ă„sikter om nya griplastare 2010

john  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#79453 Hei farma gen 2 sÄ fin ut :grin:skal lesa igjenom alt nu.
hur er det med kran stammen er det nÄt standar mett pÄ det? kort/lÄng? det er lÄng jag behÞver.
hÄppas det kommer med en bild nu :mrgreen:
IMG_0047.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Ă„sikter om nya griplastare 2010

john  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#79457 Det er ju en skotare,fast den er ju bygd pÄ volvo 430 traktor,gillar den sÄ tenker ha den.Har skotat ut 1400-2000 m3 med den i Äret,er villig at legga i nÄgra kr i bra kran. den jag har lyfter bra men er endast 4.6m. lite kort i gallring :roll:

Du hur er det med elproportionalstyrning kontra hydrulservovintil? pÄ pris och krankjenslan? er det nogon som har provat/har sÄdant?

tycker 6 spak er ok men en bra 2 spak system vurderas.Har provat grannens patu 2 spak (10 Är sen) var vel 1 generasjon :?: den hadde 2 el knapp en til utsjut och en til klo :arrow: jevlar det var bang bang ingen kjensla eller melanting als-han fikk aldrig nÄn filing med den heller :mrgreen: :arrow: solgt

   TS
Avatar Fallback

Re: Ă„sikter om nya griplastare 2010

bengt.a  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#79505 Har liten kranvana sjÀlv,men hörde eller lÀste att Mowi var enkla och snabba nÀr det gÀller gallring.

Avatar Fallback

Re: Ă„sikter om nya griplastare 2010

Robertberg  
#79522 Är farmakranarna kvalitativa?
Om man jÀmför med mowi, moheda tex?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Ă„sikter om nya griplastare 2010

stegmaster  
#79535
obantteg skrev:Är farmakranarna kvalitativa?
Om man jÀmför med mowi, moheda tex?

Ja det tror jag dom er, Har dock bara provat farma, och den har varit bra.
Ta den hÀr nya 8,5m frÄn Farma. SÄg grym ut.
Bild

AnvÀndarvisningsbild

Re: Ă„sikter om nya griplastare 2010

halvproffs  
#79549 ("tycker 6 spak er ok men en bra 2 spak system vurderas.Har provat grannens patu 2 spak (10 Är sen) var vel 1 generasjon den hadde 2 el knapp en til utsjut och en til klo jevlar det var bang bang ingen kjensla eller melanting als-han fikk aldrig nÄn filing med den heller solgtjohn" )

Har sjÀlv en 6,5m Vreten kran och tycker precis som dig; finns ingen kÀnsla i on-off knapparna. Varför kan inte tillverkarna harmonisera farten pÄ svÀngen med övriga funktioner genom att sÀtta dit en reglerbar flödesventil? Gjorde sÄ pÄ min förra kran sÄ det lugnare (roligare) körning. Annars Àr jag ganska nöjd med den kran.

Avatar Fallback

Re: Ă„sikter om nya griplastare 2010

gnisten83  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#79647 Hydralservoventil har on/off pÄ utskjut o grip och de blir mycket klickande pÄ knapparna ibland men de gÄr.
Ska du ha en elproportional istÀllet sÄ fÄr du servo pÄ alla 6 rörelserna istÀllet.
Att inte svÀngen passar med övriga rörelser beror pÄ att de varit för lata nÀr de specat flöderna till ventilen och anvÀndt samma slid som till övriga funktioner.

Har sjÀlv hydralservo pÄ min FMV 390 kran och funkar helt ok tycker jag men lite knepigt kan de bli ibland nÀr man ska greppa smÄbitar som nu nÀr jag kör gallring

Avatar Fallback

Re: Ă„sikter om nya griplastare 2010

jonko  
#81843 kör sjÀlv servo spakar pÄ Patu kran, funkar bra och Àr nöjd med dom bortsÀtt frÄn att snurren e för snabb. hur skall man enklast fÄ ner flöde pÄ den? det blir vÀll tvÄ ventiler?
Elprop spakar ute eller liknande, det tror intej ag blir nÄgon bra sak alls! har redan för mycket tjafs med kontkt problem pÄ funktioner som finns nu med el... (fötter, snurr och utskjut)
Allt funkar nu och kommer att funka Ànda tills nÀsta vinter... kÀrran mÄsst fÄ rum inne iÄr! :)

Avatar Fallback

Re: Ă„sikter om nya griplastare 2010

gnisten83  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#81915 Enklast Àr att sÀtta dit en strypning, typ borraddapter, sÄ fÄr du borra ett litet hÄl(1,5mm elloer större) o se om de blir bra eller köp justerbara strypningar

Avatar Fallback

Re: Ă„sikter om nya griplastare 2010

valtra a 72  
#81969 Varför sÀtter du inte ett utskjut pÄ ösakranen som du har om du tycker den Àr för kort.Oavsett vilken huggarvagnskran du Àn vÀljer sÄ för du sÀmre kvalitet Àn om du jÀmför med kranen som du redan har.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).