Skotare

Drivrulle Rottne Blondin

3 inlägg 4624 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drivrulle Rottne Blondin

granqvist  
#79445 Är i tager med att byta ena drivrullen på min Blondin. Konstaterade att plattan vid knutkorset som sammanfogar rullen med drivaxelns medbringarfläns var svetsad. Nu hamnade man att loss 4 bultar i diffklumpen och dra ut rullen och den korta drivaxeln ur diffklumpen samtidigt.

Det borde finnas ett bultförband på 8 st 3/8 tums bultar som sammanfogar plattorna, men såg inga bultar där. Nåväl, skar loss svetsningen och planade ut medbringarflänsen i en svarv. Borrade upp hålen till 10 mm, satte lim på vardera plattan och drog fast bultarna (hållfasthet 12.9). Ska montera rullen ikväll.

Undrar om det är vanligt på RD Blondiner att det här bultförbandet ger sig? Man kunde på den nya rullen (som är en begagnad, men lager-renoverad) se att några bulthål blivit smått ovala. Såg att andra sidan var svetsad den med. Måntro det borde ha svetsats nu också?

Tror faktiskt att det gamla knutkorset inte var från en Blondin. Såg ut som ett kors från en lastbilskardan. Plattan var betydligt mindre den med. Det var väl därför den har blivit svetsad.

--
Antti



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Drivrulle Rottne Blondin

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79519 Jo dom brukar lossna. Då brukar dom tydligen svetsa dom lite + bultar.

Avatar Fallback

Re: Drivrulle Rottne Blondin

granqvist  
#79547 Rullen är monterad nu. Får väl hålla extra koll på bultförbandet. Och svetsa om det behövs.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).