Skotare

Midiflex

22 inlägg 8264 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Midiflex

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73045 När kommer den till Sundsvallstrakten? :geek: 8)

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Midiflex

axwell  
#79474
mmart skrev:På mina marker finns det områden som är mycket bördiga (och med litet sten). På en av våra senaste avverkningar som skedde på vintern gjordes markberedningen (högläggning) samma vår. Våren efter planterades hygget med gran. Trots denna tidsplan hann gräset ikapp OCH FÖRBI, vilket gjorde att alltför många plantor kvävdes av gräset. De plantor som överlevt är mycket välmående och kraftiga. Om vi kunnat plantera direkt efter markberedningen, så kanske fler plantor överlev


Hej på dig medelpading!
Hur gick högläggningen till? Genom plöjning eller med grävmaskin? Trots att jag bara har en minigrävare är jag mycket nöjd med resultatet av planteringen. Jag vänder upp en torva,släpper ned den och trycker sedan tillbaks torvan i gropen med utsidan av skopan. Om man bara vänder upp torvan och trycker till den är risken stor att den inte får någon kontakt med markfukten. Speciellt på riktigt bördig mark med brännässlor är väl den här metoden det enda tänkbara.
Fast det är klart, det går flera ggr. fortare med en maskin som plöjer.

Användarvisningsbild

Re: Midiflex

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79476 Jag var inte hemma när markberedningen gjordes, men jag misstänker att det var en högläggare av typ Bracke M26.a. Högläggning med grävare skulle säkert vara ett bra men förmodligen dyrare alternativ. :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Midiflex

Valmet860  
#84395 men annars så vet ja en i närheten som har grävare för högläggning :grin:

Användarvisningsbild

Re: Midiflex

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84545 Jaha!!! :surp: Vem kan det vara? :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Midiflex

axwell  
#84558 Det måste väl finnas mer än en i södra Medelpad.

Användarvisningsbild

Re: Midiflex

Kse  
#84576 Verkar inte vara så dumt aggregat.
Lite dum slangdragning kanske.
Blir nog ganska hårt tryck i sidled då tallrikarna är ”felvända” och den tryckande kraften blir utåt och ingen hydraulcylinder som dämpar den kraften.
Blir nog säkert ett bra aggregat med tiden

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).