Skördare

Valmet 931 provkörning

90 inlägg 27265 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#79428
Temlav skrev:
novis?? skrev:att elda upp en valmet gör inget fabriken vill gärna ha lite attt göra dom har snart samma kapasitet som tigercat i hede :lol:


Jaaa, du måtte verkligen ha missat vad som händer i skogsbranschen...

Det är full fart på fabriken i Umeå.
Komatsu Forest (som tillverkar Valmet-maskinerna) har precis återanställt de senaste 42 st som blev uppsagda när marknaden tvärdog. (hur många är de totalt i Hede??)
Dessutom måste de anställa ytterligare ett gäng på konstruktörssidan.

http://www.komatsuforest.com/default.aspx?id=1333

det är ju det jag säger på hede o komatsu år det (nästan lika många ett 30tal) o 85-35 valmets konstruktöret är väl från teg o ume mekan. Datorerna är väl gamla vic64 som du vet :lol: nej nu får vi se fram i mot punkt 32 eller vad nu valmet är uppe i då jälar blir det nog fart :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79438
mrme skrev:

Ume har du provat en röd igen efter maskinbytet??


Nix, men var å körde 1170e i växbo förra veckan. Klart imponerande faktiskt. Kort sammanfattning blir snabb smidig å rapp.

Till veckan blir det nog demo 911.4 ser de ut som så sen vet man väl, kanske...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Knegarn  
#79455
mrme skrev:
Knegarn skrev:Det finns väl ingen som "vill" ha kranen framför sig mitt i synfältet?? :D är inte det bara en dålig kompromiss man tar för att inte behöva sitta fast i den? Jag vill jättegärna slippa sitta i kransvängen!! bara jag inte måste flytta den mitt i rutan!!
Vettefan hur man skulle få den att komma ovanifrån på nått sätt!!


:lol: eftersom ingen vill ha kranen mitt i rutan så förstår ja ju nu varför valmet säljer fler maskiner än alla andra märken tillsammans vilken tur att du förklarade de,är ju ett under att rottne gremo john deere m.m kan bedriva maskin försäljning eftersom absolut ingen vill ha kranen fram i rutan :lol: :mrgreen:

eh, du menar alltså att du VILL ha kranen mitt i sikten? :D

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#79456
Knegarn skrev:
mrme skrev:
Knegarn skrev:Det finns väl ingen som "vill" ha kranen framför sig mitt i synfältet?? :D är inte det bara en dålig kompromiss man tar för att inte behöva sitta fast i den? Jag vill jättegärna slippa sitta i kransvängen!! bara jag inte måste flytta den mitt i rutan!!
Vettefan hur man skulle få den att komma ovanifrån på nått sätt!!


:lol: eftersom ingen vill ha kranen mitt i rutan så förstår ja ju nu varför valmet säljer fler maskiner än alla andra märken tillsammans vilken tur att du förklarade de,är ju ett under att rottne gremo john deere m.m kan bedriva maskin försäljning eftersom absolut ingen vill ha kranen fram i rutan :lol: :mrgreen:

eh, du menar alltså att du VILL ha kranen mitt i sikten? :D



Det som finns på marknaden idag så har ja hellre kranen framför för de tycker ja är bra mycke skönare än att den täcker hela höger rutan :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#79458
ume skrev:
mrme skrev:

Ume har du provat en röd igen efter maskinbytet??


Nix, men var å körde 1170e i växbo förra veckan. Klart imponerande faktiskt. Kort sammanfattning blir snabb smidig å rapp.

Till veckan blir det nog demo 911.4 ser de ut som så sen vet man väl, kanske...


Var å kollade en 1170e med 414 förra veckan ja oxå tycker aggregatet är lite för stort för den(får gå på så höga arbetsvarv me de agget) men med 412 är den grym.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79496 var 412 på den ja prova mycket rappt faktiskt tyvärr för korta armar till flerträdarn tyckte jag. dock mycket tveksam till att den klarar 414 på 11m, men de kanske va 10m på den?

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#79502
ume skrev:var 412 på den ja prova mycket rappt faktiskt tyvärr för korta armar till flerträdarn tyckte jag. dock mycket tveksam till att den klarar 414 på 11m, men de kanske va 10m på den?


De var 10 meter på den, men ja tror inte ja skulle gilla den kombinationen 414/1170 bör nog vara en 1270 till de aggregatet.
1170 behöver 1800 i arbetsvarv för att gå bra å de är väl sådär kul att ha.
Pratade med en som har 1270e/414 11m kran 210pump dom körde på 1400 i gallring å den gick väldigt bra. Drog under 13 liter/timmen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Temlav  
#79775
novis?? skrev:
Temlav skrev:
novis?? skrev:att elda upp en valmet gör inget fabriken vill gärna ha lite attt göra dom har snart samma kapasitet som tigercat i hede :lol:


Jaaa, du måtte verkligen ha missat vad som händer i skogsbranschen...

Det är full fart på fabriken i Umeå.
Komatsu Forest (som tillverkar Valmet-maskinerna) har precis återanställt de senaste 42 st som blev uppsagda när marknaden tvärdog. (hur många är de totalt i Hede??)
Dessutom måste de anställa ytterligare ett gäng på konstruktörssidan.

http://www.komatsuforest.com/default.aspx?id=1333

det är ju det jag säger på hede o komatsu år det (nästan lika många ett 30tal) o 85-35 valmets konstruktöret är väl från teg o ume mekan. Datorerna är väl gamla vic64 som du vet :lol: nej nu får vi se fram i mot punkt 32 eller vad nu valmet är uppe i då jälar blir det nog fart :mrgreen:


Nja... De har ju typ 270 anställda i Umeå nu då, med de 42 st som blev återanställda...
Vad gäller "fart", så är det nog ingen tillverkare på marknaden som producerar lika många maskiner som Valmet just nu. De övriga aktörerna säljer ju bara "nya" maskiner som stått på lager i ett års tid ;)
Måste kännas kul att få en 1 år gammal maskin som kallas "ny"... :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#80306 quote]
eh, du menar alltså att du VILL ha kranen mitt i sikten? :D[/quote]

Vette tusan vad ja utstrålar för nått, ja gillar defenitivt inte valmets skördare å idag träffade ja en valmet ägare (trevlig kille) som inte var nöjd med sin maskin. En 07a med ca 7000 timmar på sej gick för mycket cylindrar , svängmotorn hade gått m.m

Lät på honom att nästa maskin blir en med kranen framför å ja tror inte han kommer att ångra de en dag.

Å ja begriper inte hur ja bara kan träffa antivalmet personer, vart bor ni 890? knegarn? ume?(ume har ja ju stenkolll på så han kanske ja dyker in till nån dag :wink: ) för de måste ju vara er man ska träffa för att höra nått gått om dom röda skördarna. Ume är ju på god väg över till den ljusa sidan men ni andra 2 vore kul att träffa.

Vad sägs om en kopp kaffe i övik(borde väl vara nära för oss allihopa) nästa lördag vid 14.35 :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#80432 Nja... De har ju typ 270 anställda i Umeå nu då, med de 42 st som blev återanställda...
Vad gäller "fart", så är det nog ingen tillverkare på marknaden som producerar lika många maskiner som Valmet just nu. De övriga aktörerna säljer ju bara "nya" maskiner som stått på lager i ett års tid ;)
Måste kännas kul att få en 1 år gammal maskin som kallas "ny"... :lol:[/quote]

Vilken tur att alla jobbar där nu å att allt flyter på, kanske är så enkelt att våran 860 som skulle kommit för ett tag sen står bortglömd på bussgods va vet ja.
Varför våran 860 inte kommer verkar vara att de fattas grejer å med valmets rekordförsäljning å nyutvecklade maskiner, men va fan nu svamlar ja igen dom har ju inte utvecklat makinerna sedan 03 skördaren sent 90tal, måste ringa bussgods enda förklaringen måste vara att den står där eller är de schenker dom skickas med??

vad är bäst köpa en ny maskin som tillverkades förra året eller köpa en maskin som bästföre gick ut på för 5år sedan.

Inget ont om 860 den går bra men de är bara en enkel skotare som har bra markfrigång bra service i våra trakter som varken är bättre eller sämre än nån annan, kolla in rottne å john deere där har dom kastat pengar på att få till komfort istället för att ge vd lite mer i fickan.

Förra skotarn vi köpte 05 klagade vi på att den var högljud swelog kom å fotade vad vi gjort för att få våran tystare å titta vad de har resulterat 2010 den går lite tystare men fan inte mycke.
Grattis komatsuforest de är 2010 å ni har fan inte en modern maskin å ska ändå se er som en av dom ledanden märkena. Vem här förutom 890 å knegarn skulle sätta sej i en lastbil 8-10 timmar per dygn utan fjädring??

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80522 Jo jag kommer förbi på en kaffe så vi får diskutera lite ;)
Bor och verkar kring om luleå så det är ju nära :P Du får gärna komma och åka en fin skördare en vecka så ska du se att du också blir röd ;)
nej som sagt vi sitter ju fast i kran så nån smäll får man när man klantar sig det går ju inte att komma ifrån, men dom har ju många fördelar också. Kan tyvärr inte enbart se på komforten, för så stor är inte skillnaden ens till skogens rolls royce john deere! Måste ju se lite till hur servicen ser ut och driftsäkerhet mm mm mm är många faktorer som ska spela in. Det är ju bara läsa i drivline tråden så blir man lite rädd för dom gröna.

Om valmet skotarna håller jag med dig helt och hållet! Dom är stenålders men funkar bra. Våran 890 är på G att bytas mot nånting men vad vet vi inte nu.... Provade en 890 i höstas men det känns ju som samma maskin som den 05a vi har nu, har ju inte hänt annat än hydrauliska stolpar på dessa år.
Så vi kommer nog att försöka få prova en rottne och en john deere och se hur dom känns. en 890 med rottnes hytt och hyttfjädring vore drömmen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#80574 ja precis kanske annu bättre rottnes hytt valmets kran o johndeeres drag kraft om nu dom börjarhålla? för för prolänken är fin o 1250 är stark så det räcker!o hytten rottnes är ett steg mot det rätta? :???:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80582 Har jag missat ngt? När kom JD med hyttdämpning?

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#80690
Maldas skrev:Har jag missat ngt? När kom JD med hyttdämpning?


Välkommen fram ur idet, rottne har dämpning å john deere har nivilering och medsvängning blir som en dämpning de oxå för hytten nivilerar mot knölarna i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80700 Du sa det själv, JD har ingen dämpning ännu. Tror det inom kort kommer vara std hos alla tillverkare.
Tror jag kryper in i idet igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).