Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Inköp av dyra maskiner

81 inlägg 16199 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Hema  
#793859 Om du inte kommer fram med fyrhjulingen, så är det antingen röjning/gallring eller markfixning på schemat låter det som.

För transport av timmer i dålig terräng, är en lunningsvagn ett underlättande val.

Timmervagnen utan kran kan du köra massaved med, mdn vill du köra grövre, behöver du en vagn med vajerkran helst hydraulkran. Men för framtransport till bättre väg/led skaffa en lunningsvag (finns olika typer).

För markfixande, hade jag valt och skaffa någon form av grävmaskin.

Kul o läsa om någon som verkar brinna så mycket om detta som du gör. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

svampbob  
#793867
valtra mega skrev:enligt mig är gallringsprocessorn valtra x jag har den bäst investeringen jag gjort i maskinparken på skogsbruket har huggit 4000-5000 m3 till en reparationskostnad som i stort motsvarar kostnaden för att hugga med motorsåg och utan värdeminskning


Är det en Anders skördare som du kör med?

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Chippen  
#793868 Just en sån lista som OBWN94 skrev (har ingen aning om hur man citerar) är jag ute efter. Inte som något facit utan bara för att höra andras tankegångar. Tack för den.
Jag har inte huggit något ordentligt än, bara sånt skit som blåst ner och då är det kanske 20%huggning och resten att lasta och försöka ta sig hem. Ofta långt som fan å brossla och sen wincha sig loss 2-3 gånger innan jag kommer ut på väg. Får lasta av ibland xå.
3 meters ved går väl hyfsat på kärran om man inte lastar för mycket. Längre blir hopplöst. För dåligt kultryck och lasten dras av när man åker över större ojämnheter.
Det går ju säkert bra att leja skotning om man hugger tex en gallring, å sen kommer nån och skotar när man är färdig.
Är ju bökigare det här utspridda som man gör lite då och då.
Har funderat på nåt å lunna med faktiskt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

80-90  
#793869 Hugger manuellt å kör numera ut m Alstor. Ångrar inte det en sekund. Värt varenda krona . Å sen är det ju inte betalat m skattade pengar

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Fixaren1  
#793872 Jag har följande prioritering:
* Ha koll på din skog. Gå igenom allt minst en gång/år, helst flera gånger. Skaffa dig skogsögon, jämför hur det ser ut i beståndet och se vad det står för rekommendation i skogsbruksplanen. ( Det hinner man lätt på kvällar om man behöver stressa ner efter jobbet )
* Gör röjning i tid. Hugg upp skadade träd/vindfällen med motorsåg.
* Umgås med nära och kära så att du kan fortsätta tycka att det är kul att jobba i skogen.
* Sen, om du fortfarande har tid över kan du skaffa maskiner men då ska du ha tid att köra tillräckligt mycket för att få någon lönsamhet.
Egna förutsättningar: Fru, barn, idrott, hus, 130ha skog, kinetic 437. Fattar inte hur jag får ihop det men det går och jag tycker det är kul. Det är väl lite som med trädgårdar. Det finns ju de som har enormt tidskrävande trädgårdar med rabatter och arrangemang som dessutom är välskötta. Andra har robot och enbart gräsmatta ändå har de inte tid över. Tycker man att det är kul så finns det energi.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

jannee  
#793873 En del människor är driftiga och ser framåt, ämnen till goda entreprenörer.
De investerar, inte sällan med lånat kapital, för att undan för undan utvecklas, blir större och större, medans andra går i kk.
Har en bekant som på 60 talet körde i skogen med en 430 och vajerkran idag ägare till både skotare och skördare, han är nu så pass til åldern kommen att han endast har anställt folk, jobbar dock själv lite med erforderlig service o.s.v.
En del har aldrig vett att lugna ned sig fast 80 års gränsen passerat. :wink:
Alla klagar på att lönsamheten i skogsbranschen är urdålig, men är det inte så enkelt att en del kan få lönsamhet medans andra inte kan, är väl lite upp till var och en.
En del har anställt folk, kör 2 skift medans andra endast kör enkelskift och får det ändå till att gå runt = ge vinst.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793879 Om terrängen är så bökig som trådskaparen skriver så kommer han inte så långt med en miniskotare typ Vimek heller.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

80-90  
#793884
Skogsola skrev:Om terrängen är så bökig som trådskaparen skriver så kommer han inte så långt med en miniskotare typ Vimek heller.

Kommer inte fram m Alstor som en typ 1910 men kommer bra mycket bättre fram än med valtra å driven kärra

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Hema  
#793892
Chippen skrev:Just en sån lista som OBWN94 skrev (har ingen aning om hur man citerar) är jag ute efter. Inte som något facit utan bara för att höra andras tankegångar. Tack för den.
Jag har inte huggit något ordentligt än, bara sånt skit som blåst ner och då är det kanske 20%huggning och resten att lasta och försöka ta sig hem. Ofta långt som fan å brossla och sen wincha sig loss 2-3 gånger innan jag kommer ut på väg. Får lasta av ibland xå.
3 meters ved går väl hyfsat på kärran om man inte lastar för mycket. Längre blir hopplöst. För dåligt kultryck och lasten dras av när man åker över större ojämnheter.
Det går ju säkert bra att leja skotning om man hugger tex en gallring, å sen kommer nån och skotar när man är färdig.
Är ju bökigare det här utspridda som man gör lite då och då.
Har funderat på nåt å lunna med faktiskt.

Till höger om varje inlägg (högst upp till höger för respektive) finns två knappar. Knappen med två pratbubblor är citat-knappen. Testa o tryck på den andra så får du upp tre val.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

valtra mega  
#793900
svampbob skrev:
valtra mega skrev:enligt mig är gallringsprocessorn valtra x jag har den bäst investeringen jag gjort i maskinparken på skogsbruket har huggit 4000-5000 m3 till en reparationskostnad som i stort motsvarar kostnaden för att hugga med motorsåg och utan värdeminskning


Är det en Anders skördare som du kör med?

Nej en finsk byggd vid kronos

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

80-90  
#793907
valtra mega skrev:
svampbob skrev:
valtra mega skrev:enligt mig är gallringsprocessorn valtra x jag har den bäst investeringen jag gjort i maskinparken på skogsbruket har huggit 4000-5000 m3 till en reparationskostnad som i stort motsvarar kostnaden för att hugga med motorsåg och utan värdeminskning


Är det en Anders skördare som du kör med?

Nej en finsk byggd vid kronos

Det va häftigt å se 👍👍👍

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

HannuRöj  
#793911 En viss fördel med X-Valtran är att den är traktor registrerad. 👍

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793916 Blir man gladare av det?

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

HannuRöj  
#793919 Om man har vägkörning, inte annars. Vagn till exempel är tillåten på X Valtran. 😀

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

valtra mega  
#793928
Skogsola skrev:Blir man gladare av det?

Är llaglit att köra den på väg billig trafikförsäkring

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).