Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

rottne bromsproblem

6 inlägg 2775 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

rottne bromsproblem

rottne770  
#793136 Har en rottne blondin 77 årsmodell.
När man släpper parkeringsbromsen vid kranpakeket så pyser det lite i evakueringen (har kopplat bort i vagnen för felsökning.) Om jag trampar lite lätt på fotbromsen så flyttar sig felet från parkeringsbromsen till fotbromsen och pyser där istället .Trycker jag på bromsen så blir det ett motstånd sen börjar pysandet igen trots att jag pressar på bromsen. Har läst på forumet här kan det vara fjäderbromsen ? eller är det något annat fel? Tips mottages tacksamt
Mvk Kent



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: rottne bromsproblem

Blondin 750  
#793138 Jag har varit ute för liknande fel tidigare. En gång var det reläventilen i vagnen och den byttes ut och det löste problemet då. Den hade ärgat sönder. Vid ett annat tillfälle var problemet i skyttelventilen som sitter under hyttgolvet på högersidan bredvid pedalen till krantornet. Vid två tillfällen har problemet varit i huvudbromscylindern, första gången byttes membranet och andra gången var problemet en annan gummidetalj som inte gick att köpa längre så då bytte jag hela cylindern mot en ny avsedd för lastbilar.

Avatar Fallback

Re: rottne bromsproblem

rottne770  
#793680 Hej.
Tack för ditt svar.
Har hittat fler som haft liknande problem .Har du någon beteckning på fjäderbromsen som du köpte / Kent

   TS
Avatar Fallback

Re: rottne bromsproblem

Blondin 750  
#793742 Tyvärr är fakturan hos min bokhållare för närvarande så jag har inte några exakta uppgifter nu men lite bilder kan jag bidra med.
Den är köpt hos ”Tunga delar” i Stockholm och benämns nog 20/24 och passade med ytterst lite handpåläggning. Lite anpassning av bulthålen, en ny skarvbit på trycksstången och lite nya luftanslutningar.

Avatar Fallback

Re: rottne bromsproblem

rottne770  
#793747 Tack för hjälpen nu blir det enklare för mig att laga felet .Tack /Kent

   TS
Avatar Fallback

Re: rottne bromsproblem

Blondin 750  
#795582 Jag har ju på grund av lite andra problem tillgång till bra bilder på den nya fjäderbromscylindern som jag monterat. Bon apetit!🙂

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).