Traktorn i skogen

MF 135

45 inlägg 29955 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MF 135

Tosca  
#76980 Undvik att använda styrbromsarna på en MF, de klarar inte att användas för hårt. Detta är en av de svagare punkterna på dessa traktorer.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF 135

MF 135 KUNGEN  
#77514 Frontbryggan är i stort sett fäst i framaxeln men ska ta kort så fort jag kan och lägga in lite bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 135

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78130 Såg din traktor i tidningen Traktorpower idag.

Avatar Fallback

Re: MF 135

MF 135 KUNGEN  
#78203 Ja hade tur som kom med:)min morfar blev jätteglad för det är hans traktor:)Ska ha ett projekt på skolan nu och undrar på att göra sidoplåtar att sätta brevid motorn någon som har gjort något liknande?lägg gärna in bilder och är tacksam för svar:)

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 135

MF 135 KUNGEN  
#78299 Var ute och körde upp skogsvägar med en kompis idag och han har en volvo bm 400 med halvband och jag hängde med enkelt överallt där han körde utan problem och terrängen var extrem utan att överdriva.Massey ferguson power:)funderar på att sätta 19"fram för det tog i några gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 135

Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79172 jag har kedjor på ifram och tycker att det är bra. det finns två bra grejer med det tycker jag, ett är lite bättre styrning i skogen och vid snöplogning samt att det skyddar däcken mot sten och stubbar etc. när man kör i skogen.

Avatar Fallback

Re: MF 135

hasse l  
#79330
hasse l skrev:Men om du kör med plogblad bak i lyften och försöker trycka ut snökanten under plogningen så innebär det att du nästan hela tiden får lov att sitta och bromsa mot för att inte traktorn skall svänga iväg. Jag gjorde det på en av mina plogningar och det luktade brända bromsar lång väg. Jag skulle också vilja ha bättre styrning på snön. Funderat på att släppa ur luften ur ett framdäck och kränga på en drivkedja från en mc på mittenribban och sedan pumpa däcket igen. Vad tror ni om det? Kanske måste kompletteras med extra vikter framtill också.

En fråga till MF 135 Kungen: Jag tänker tillverka en sådan där brygga/kylarskydd fram på min traktor, den saknas. Om du har möjlighet vore det snällt om du kunde ta några bilder på själva fastsättningen i "stötfångaren" fram. Den ska ju gå att ha antingen nedfälld eller uppfälld vad jag förstår. Jag vill veta hur konstruktionen ser ut.
Tack på förhand.

Hasse


Vad har du för sorts kedjor på framhjulen? Fungerar dom bra? Jag är på jakt efter något sånt också. Har inte provat min ide' med mc kedja ännu. Kanske inte fungerar alls, vi får se. Du kanske kan ta en bild på dina framhjul med kedjorna. Kan dom vara lämpliga vid körning på väg också?


Mvh Hasse L

Avatar Fallback

Re: MF 135

sveneriklarsson  
#84228 En MF 135 i skogen är helt perfekt om man jämför med ATV eller annan skit som firmorna försöker lura på oss skogsägare. Har själv en 135 med lunningsbanke och det funkar perfekt i min skog.

Avatar Fallback

Re: MF 135

k-racing  
#86529 vill bara dela med mig ett par bilder på min 135a. och måste säga det att en mf 135 är nog den bästa småbrukar traktor, smidigare än en fyrhjuling och mycket mer kraft.

en bukplåt är nog inte fel om man ska köra i skogen för de är ju ganska låga.

Avatar Fallback

Re: MF 135

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86582 Den var fin, är det servo på den? Det är "fina" priser på dom också,
är själv ute efter en men det kanske dyker upp ett bra objekt till rätt
pris någon gång. Får åka 35:a ett tag till.

Avatar Fallback

Re: MF 135

k-racing  
#86615 tyvär så är det ingen servo på den så det går lite trögt ibland. :grin:

jo det är ju grymma priser på dem för dyrt igentligen men det är en grymt bra liten traktor.

Avatar Fallback

Re: MF 135

MF 135 KUNGEN  
#91619 Om man någon gång skulle behöva byta motor på en 135a, vad finns det för motorer som skulle passa hyfsat i ramen utan att man skulle behöva göra alltför stora modifikationer?Gärna med lite mer POWER än originalmotorn :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 135

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105190 AD4-203 från en 165 kanske skulle passa.
Om den blir lättstyrd eller stegrar sej när man lunnar kan det bero på att man har infästningen för högt upp.
Själv kör jag Super Dexta med väsekran och Sonnys boggiekärra med fällbara stöttor. Ibland kör jag Ford 3000. Och MF 165 i Robur-skepnad.

Bild

Användarvisningsbild

Re: MF 135

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105193
MF 135 KUNGEN skrev:Var ute och körde upp skogsvägar med en kompis idag och han har en volvo bm 400 med halvband och jag hängde med enkelt överallt där han körde utan problem och terrängen var extrem utan att överdriva.Massey ferguson power:)funderar på att sätta 19"fram för det tog i några gånger.


Du råkar inte ha några bilder från terrängen? Försöker ta reda på hur "extremt" man kan köra med en 2WD lantbruks traktor utan att behöva upptäcka gränsen för sent :wink:
(nu har jag ju förstås ingen MF135, så jag får förstås dra av lite från det du kan :lol: )

Avatar Fallback

Re: MF 135

MF 135 KUNGEN  
#105215 Har inte några bilder på terrängen där vi var ocg vägade för det var mörk :smile: Men det var rejält med snö och det var väldigt kuperat :smile: Men med diffen i så hängde jag på kompisen med hans 400 med halvband bättre än jag trodde och då har jag ändå kört 135a sedan jag var ca7-8år gammal :wink: Kan lägga upp två bilder på fastkörningar som jag gjorde i vinter :grin:
Bild0109.jpg
Bild0095.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar