SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

36 inlägg 18614 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Henriik  
#792954
valtra mega skrev:Har inte använt 200 men tvivlar att en så lite såg som 201/200 Kan gå bättre än den 201 jag hade var inte av första årsmodell hann såga ca1000 fasr m3 med den innan den blev utsatt för yttrevåld så fick sluta använd den


Kan också vara jag som är förälskad i 200an men tror ej den har mera effekt i verkligheten än gamla 200an pga. utsläppsvärden samt den elektroniserade förgasaren, det är sällan en bra kombination för mera effekt dock mindre omställning av förgasaren vid olika väderslag.

Skulle vara intressant att höra vilken såg andra föredrar som har kört båda två, 200an/201an 😀

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

valtra mega  
#792956 Den 201 jag hade var av modellen med vanlig förgasare ingen el

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Henriik  
#792959 Hittade ej ordet för det men menade att sågen är som husqvarnas auto tune.

Avatar Fallback

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

valtra mega  
#792960 Förstod det men den jag hade var modellen före "auto tune"

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Göt  
#792969 Verkade fungera bra alla tre intressant med eccosågen
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Williamm  
#792974
valtra mega skrev:Förstod det men den jag hade var modellen före "auto tune"

Stihl kallar det M-tronic Så skillnaden i modellbeteckningen brukar vara C = manuell C-M = data
Men det är inte alltid det står på startkåpan. C ska stå för komfort och cm för att comforten är utökad med m-tronick, logisk va?

Avatar Fallback

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Tralsmo  
#792975 Ja har 2 stihl 201, med m tronic.
Bara haft en 200.

Inte en chans att 200 går bättre än 201 med m tronic.
Det som kan krångla är tanklocken. Oftast det till oljan som rätt va de ä trillar väck.
Det tror ja beror på att man har för brått när man låser.

Avatar Fallback

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

dejvi  
#792983 Håller helt med, vi har hunnit med 2st 200-201 med vanlig förgasare o 2st 201 m-tronic. Jag väljer också m-tronic alla dagar i veckan. Å jo, tanklocken kan släppa nån enstaka gång, men det är nog eget fel...

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792985
Alex Strömberg skrev:Väldigt mycket parametrar som kommer göra allt omöjligt att jämföra. Att fylla sågen med vätskor gör de väldigt lätt att jämföra dem mot andra sågar.

Inte alls omöjligt, bara lite närmare verkligheten.

Niking skrev:Slurfi! Sedan beror ju mycket på har du transporterar dig och sågarna ut till de träd som ska fällas.
Om du i princip kan köra ända ut med fyrhjuling, snöskoter, traktor (+ huggarvagn), Alstor, Kranman etc, så spelar ju full dag-vikten ingen som helst roll.
Behöver du däremot gå någon kilometer bärandes på allt, så spelar ju full dag-vikten en stor roll. Men då får du nog också finna dig i att slimma ner dagsutrustningen efter detta.
/Niklas

Precis, det är ju olika förhållanden i skogen så då är det ju bra med en relevant siffra när man väljer såg.
Priset på hela klabbet blir ju intressant åxå iom att redan i det aktuella testet är elsågen så mkt dyrare.

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792986
Slurfi skrev:
Alex Strömberg skrev:Väldigt mycket parametrar som kommer göra allt omöjligt att jämföra. Att fylla sågen med vätskor gör de väldigt lätt att jämföra dem mot andra sågar.

Inte alls omöjligt, bara lite närmare verkligheten.

Niking skrev:Slurfi! Sedan beror ju mycket på har du transporterar dig och sågarna ut till de träd som ska fällas.
Om du i princip kan köra ända ut med fyrhjuling, snöskoter, traktor (+ huggarvagn), Alstor, Kranman etc, så spelar ju full dag-vikten ingen som helst roll.
Behöver du däremot gå någon kilometer bärandes på allt, så spelar ju full dag-vikten en stor roll. Men då får du nog också finna dig i att slimma ner dagsutrustningen efter detta.
/Niklas

Precis, det är ju olika förhållanden i skogen så då är det ju bra med en relevant siffra när man väljer såg.
Priset på hela klabbet blir ju intressant åxå iom att redan i det aktuella testet är elsågen så mkt dyrare.


Men det är ju inte rimligt att jämföra inköpskostnaden för X antal batterier med inköpskostnaden för 5-6 liter bensin.

För bensinen är ju förbrukad, medan du har kvar batterierna, där laddningen kostar säg 10-50 öre per laddning. Men bensinen är ju förbrukad.

Rimligare är ju att jämföra batterikostnaden per batteri med säg kostnaden för 1-2 fat Aspen. Ty batterierna bör ju kunna räcka i 3-4 år, innan de får kasseras. Å då tror jag att batterisågen blir intressant.

Kör du upp 5 liter bensin per dag, så blir det ju så blir det ju bara 40 arbetsdagar i skogen, innan fatet är helt tömt. Å 40 dagar utslaget på 4 år blir då endast 10 arbetsdagar per år, eller endast 5 dagar motorsåg och 5 dagar röjsåg per år.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792991 Eg fekk mi fyrste 201 i 2020, den andre i 2021 og den tredje i fjor. Veldig bra effekt og lettstarta. Har blitt brukt ein god del men ikkje vore utslitt når eg fekk ny men fekk likavell. Har tidvis blitt brukt litt hardt. Men ikkje så mange tankar pr dag, litt i rykk og napp.Husk og løft saga litt forsiktig med oljetanklokket etter fylling. Blei nevnt her 5 liter pr dag 50/3,1=ca 16 tankar og då er saga heilt tomkjørd og. Skal nå stå på litt då. Eg har aldri gjort noko sånt.

Men saga har jo sine begrensinger og då må jo sei da, veit ikkje akkurat då men og kutta noko særlig tjukkare enn 25-30 cm så går det for seint. Er og veldig avhengig av skikkelig skarpt kjede.

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793007
Henriik skrev:Har kört många år med stihl 200 i lättare gallringar och varit mycket nöjd med effekten och vikten.

Köpte Stihl 201an då den kom ut och blev väldigt besviken på den, toppeffekten d.v.s fullt gas pådrag vid kapning av stam så orkar den helt enkelt inte med utan man måste sakta i och få upp varven igen fastän man har fabriksny kedja som jag vässt före jag satt på den för att få den ännu vassare.

Stihl 200an är på en helt annan nivå tycker jag personligen, hittar ni en begagnad så köp den.

(Kunde inte stå ut med den klena 201an så jag bytte in den och tog gamla 200an tillbaka, blir intressant att testa den nya 540III då den kommer ut)

020Super/Big, 200 i dess varianter är svårslagna i prestation och prestanda.
Förutom lite förgasarstrul var de rätt bra.
De som trodde 201 var samma blev besvikna oftast.

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793008
Niking skrev:
Slurfi skrev:
Alex Strömberg skrev:Väldigt mycket parametrar som kommer göra allt omöjligt att jämföra. Att fylla sågen med vätskor gör de väldigt lätt att jämföra dem mot andra sågar.

Inte alls omöjligt, bara lite närmare verkligheten.

Niking skrev:Slurfi! Sedan beror ju mycket på har du transporterar dig och sågarna ut till de träd som ska fällas.
Om du i princip kan köra ända ut med fyrhjuling, snöskoter, traktor (+ huggarvagn), Alstor, Kranman etc, så spelar ju full dag-vikten ingen som helst roll.
Behöver du däremot gå någon kilometer bärandes på allt, så spelar ju full dag-vikten en stor roll. Men då får du nog också finna dig i att slimma ner dagsutrustningen efter detta.
/Niklas

Precis, det är ju olika förhållanden i skogen så då är det ju bra med en relevant siffra när man väljer såg.
Priset på hela klabbet blir ju intressant åxå iom att redan i det aktuella testet är elsågen så mkt dyrare.


Men det är ju inte rimligt att jämföra inköpskostnaden för X antal batterier med inköpskostnaden för 5-6 liter bensin.

För bensinen är ju förbrukad, medan du har kvar batterierna, där laddningen kostar säg 10-50 öre per laddning. Men bensinen är ju förbrukad.

Rimligare är ju att jämföra batterikostnaden per batteri med säg kostnaden för 1-2 fat Aspen. Ty batterierna bör ju kunna räcka i 3-4 år, innan de får kasseras. Å då tror jag att batterisågen blir intressant.

Kör du upp 5 liter bensin per dag, så blir det ju så blir det ju bara 40 arbetsdagar i skogen, innan fatet är helt tömt. Å 40 dagar utslaget på 4 år blir då endast 10 arbetsdagar per år, eller endast 5 dagar motorsåg och 5 dagar röjsåg per år.
/Niklas

Precis, det finns flera variabler att väga in för köparen. En som kör lite blir tvungen idag att köpa bensinsåg medan
en som kör året om har fler alternativ att tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793012 Slurfi! Det beror nog på, då batterierna kan användas till många olika verktyg. Så om man t.ex. en del grönytor + häckar, som redan tas med batterimaskiner, så blir det ändå billigare att köpa en batterisåg för lite puts/vedsågning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Badger  
#793079
Niking skrev:Slurfi! Det beror nog på, då batterierna kan användas till många olika verktyg. Så om man t.ex. en del grönytor + häckar, som redan tas med batterimaskiner, så blir det ändå billigare att köpa en batterisåg för lite puts/vedsågning.
/Niklas


Eller så tycker man bara att det är jävligt skönt att slippa stå i bensinröken och slippa dra i startsnöret och tycker att det motiverar köpet. Det beror på vad man prioriterar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).