Socialt (mer om oss)

Aktivitetsparadoxen

35 inlägg 3174 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aktivitetsparadoxen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792792 Tydligen har ofta kontorsråttan betydligt bättre kondition än grovarbetaren. Fenomenet kallas aktivitetsparadoxen och ska tydligen vara vetenskapligt belagd. Orsaken är tydligen att grovarbetaren har för låg puls i jobbet, samtidigt som återhämtningen blir för dålig.

Dagens Nyheter tog upp fenomenet i söndags, dock bakom betalvägg. https://www.dn.se/sverige/darfor-har-ko ... -byggaren/

Däremot finns en del intressant info om detta fenomen på GIH https://www.gih.se/om-gih/aktuellt/nyhe ... -kondition
/Niklas


Senast redigerad av Niking fre 17 feb 2023, 12:51, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

anersimyra  
#792800
Niking skrev:Tydligen har ofta kontorsråttan betydligt bättre kondition än grovarbetaren. Fenomenet kallas aktivitetsparadoxen och ska tydligen vara vetenskapligt belagd. Orsaken är tydligen att grovarbetaren har för låg puls i jobbet, samtidigt som återhämtningen blir för dålig.

Dagens nyheter tog upp fenomenet i söndags, dock bakom betalvägg. Däremot finns en del intressant info om detta fenomen på GIH https://www.gih.se/om-gih/aktuellt/nyhe ... -kondition
/Niklas

Det där stämmer till fullo och jag är själv ett talande exempel på ”fenomenet” vilket jag kan beskriva närmare i kväll..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

hfab  
#792822 Tack för ett intressant inlägg Niking. 😀
För ett tiotal år sedan försökte jag förklara just detta för en läkare. 🤓 Som hävdade att jag hade fel! 😤

Men historien upprepar sig. 😉 Jag hade tydligen rätt. 🤣
Igen.😎

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

Alex Strömberg  
#792830 Detta bevisar också att alla borde i alla fall motionera på fritiden, helst faktiskt gymma så alla muskler blir tränade. Att köra såg i skogen i 4 timmar för att träna är inte en bra ersättare alls.

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792832
Alex Strömberg skrev:Detta bevisar också att alla borde i alla fall motionera på fritiden, helst faktiskt gymma så alla muskler blir tränade. Att köra såg i skogen i 4 timmar för att träna är inte en bra ersättare alls.


Gym hjälper inte konditionen, det krävs pulshöjning helst längre tid.

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

Nyborg  
#792833
hfab skrev:Tack för ett intressant inlägg Niking. 😀
För ett tiotal år sedan försökte jag förklara just detta för en läkare. 🤓 Som hävdade att jag hade fel! 😤

Men historien upprepar sig. 😉 Jag hade tydligen rätt. 🤣
Igen.😎

Mitt arbete som sotare tycker jag ger en hel del träning, men det tycker inte doktorn. För det gör jag ju inte på fritiden. Däremot tycker de att det är bra motion att arbeta i skogen på fritiden! Men jag vet inte vad de säger om det nu när jag jobbar en dag mindre i veckan för att kunna lägga mer tid i skogen....

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

alias  
#792835 Vill minnas att det var en tråd på forumet för några år sedan om aktivitetsarmband/pulsklockor.

Tänker att det borde finnas folk här som har koll på hur hög puls t.ex. huggning ger dem.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

Alex Strömberg  
#792836
busholle skrev:
Alex Strömberg skrev:Detta bevisar också att alla borde i alla fall motionera på fritiden, helst faktiskt gymma så alla muskler blir tränade. Att köra såg i skogen i 4 timmar för att träna är inte en bra ersättare alls.


Gym hjälper inte konditionen, det krävs pulshöjning helst längre tid.

Tur de finns maskiner för de på gymmet.

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792842
alias skrev:Vill minnas att det var en tråd på forumet för några år sedan om aktivitetsarmband/pulsklockor.

Tänker att det borde finnas folk här som har koll på hur hög puls t.ex. huggning ger dem.

MVH
Alias


Oftast blir det ingen högre puls (jämfört med t.ex. löpning), utan ofta ligger man i pulszon 1. Samma sak med röjning.

Det är ju få som bokstavligt talat orkar springa en hel arbetsdag (8 timmar). Ännu färre som klarar av att springa 5 arbetsdagar i veckan...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792847 Är det därför skogsarbetare har mer "rondör" än de kollegor man ser på kontoret? 🙃

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792854
busholle skrev:
Alex Strömberg skrev:Detta bevisar också att alla borde i alla fall motionera på fritiden, helst faktiskt gymma så alla muskler blir tränade. Att köra såg i skogen i 4 timmar för att träna är inte en bra ersättare alls.


Gym hjälper inte konditionen, det krävs pulshöjning helst längre tid.


Det finns förvisso en del träningsformer som kombinerar styrka och pulsträning, som t.ex. crossfit.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792855
Mangan skrev:Är det därför skogsarbetare har mer "rondör" än de kollegor man ser på kontoret? 🙃

Kan mycket väl vara så, Mangan! Men även matvanor, dryckesvanor och eventuella tobaksvanor kan också påverka. 😎
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

anersimyra  
#792860 Vid slutet av sjuttiotalet så undersökte man vilken yrkesgrupp som hade bäst fysik vilket visade sig vara skogsarbetare. Själv har jag länge hävdat att jag inte behöver någon mer motion utöver det som arbetet ger. Men efter att i stort sett inte ha brosslat någonting de senaste tio tolv åren så visade sig den föreställningen vara helt fel..😮. Jag har kört igång vattengymnastik två ggr vecka och det är inte särskilt ansträngande. Däremot så är träning som kan liknas vid den ansträngning man utför vid brossling ”rena döden”..😵‍💫😵

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

Hema  
#792868
anersimyra skrev:Vid slutet av sjuttiotalet så undersökte man vilken yrkesgrupp som hade bäst fysik vilket visade sig vara skogsarbetare. Själv har jag länge hävdat att jag inte behöver någon mer motion utöver det som arbetet ger. Men efter att i stort sett inte ha brosslat någonting de senaste tio tolv åren så visade sig den föreställningen vara helt fel..😮. Jag har kört igång vattengymnastik två ggr vecka och det är inte särskilt ansträngande. Däremot så är träning som kan liknas vid den ansträngning man utför vid brossling ”rena döden”..😵‍💫😵

Är inte vattengymnastik som streckning. Det är helt upp till utövaren hur jobbigt man gör det för sig?

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792870
anersimyra skrev:Vid slutet av sjuttiotalet så undersökte man vilken yrkesgrupp som hade bäst fysik vilket visade sig vara skogsarbetare.


Det är ju ändå 50 år sedan, mycket har ändrats sedan dess både i arbetslivet (mekaniseringen!) och synen på motion.

Fördelen med att jobba på kontor är att man orkar träna mycket effektivare (efter jobbet). Nu när jag är i skogen, blir träningen lidande...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).