Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461970 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#79013
Henrik Petersen skrev:Hej

Jag hålla med om att det inte är något problem att koppla inn hyd. till vagn från traktoren men du får lite dårligare lyft kap. i kranen samt lite sämra vrid i drivningen då traktoren bare ger 155bar mot hyd. agg. 180bar.
Men visst funkar det bra ändå. jag körde ju själva hyd. vagn till att börje med, numera linkran.Sen är det ju forstås rätt så trevligt att slippa lysna på en liten benzinmotor som ylar.

Henrik



Vad fick dig att lämna hydraulvagnen istf. wirekran. På ATV-trådar tycker nog de flesta att våra wirekranar är stenåldern. Det förvånar mig att 1510D bara har 155 bar, var har du hittat uppgifterna? I min manual finns tyvärr ingen info. om hydraultryck. Några år sedan anslöt jag en snöslunga till lastarens tiltfunktion och lade även in en tryckmätare, snöslungan stal 50 bar men jag är osäker på totala trycket men minst 200 bar. En uppg. på ett engelskspråkigtforum uppger 3000 psi (210 bar) för 186D. Där menar en del att det är samma traktor som 1510D men avsedd för amerikanska marknaden, andra att det är en "sister model".

Kanske MALWA MAGNUS vet?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Henrik Petersen  
#79030 Hej axwell

Jag köpta min 1720d ihop med en Malwa 350 griplastarvagn, som jag fik problem med så fort jag började använde den. Där måste jag säge att Malwa skötte det väldigt dårligt. Men hur som helst stod jag utan vagn, och ville inte
ha en till kinavagn. Jag tyckta for tilfället att en ny Kranman eller Avesta vagn var for dyr.Jag var på Elmia for
att titta på vagner och fik ett väldigt bra pris på den T1500 med hyd, vinch som de hadde med på montern. Jag fik ju då åke iväg till Elmia igen på lördagen for att hämta den. Så på den vägen är det.
Uppgiftarna om hyd. tryck har jag hittat i min manual, så de är inte for 1510d, jag antog att där säkert inte är så stor skillnad på de olika modellarna.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#79053 Nu har jag tagit en bild under stolen på Yanmaren. Det var inte helt lätt att illustrera detta, men jag hoppas ni är med på följande:

Pil 1, Här kopplar man in tryckledningen till hydrauliken

Pil 2, När man stänger (medurs) denna ventilen kommer allt oljetryck i uttaget nämnt ovan då man för spaken till
lyftläge, alltså inget tryck till lyftarmarna.

Pil 3, Påfyllningen till bakaxeln, här har jag anslutit returerna från drivning och kran. Jag hittade aldrig någon
nippel som passade i gängorna utan gjorde en hylsa i samma dimension som påfyllningspluggen. Denna
hylsa svetsade jag på ena sidan det plattjärn som ligger över påfyllningen, borrade ett hål i plattjärnet
och svetsade en nippel på motsatt sida. Där är nu returerna anslutna på T-stycket.

Hoppas ni förstår, hojta till annars så får jag hitta på något bättre.

Min uppfattning är att 1510:n vid 1000 rpm ger bra mycket bättre hydraulflöde än vad Kranmanaggregatet gjorde på fullvarv. Jag har inga belägg för det, men en stark känsla.

Ang. generatoreffekten: jag valde en 55 amp. eftersom jag hade en över. Såg senare att Volvo 240 hade 55 amp och samma batteristyrka, så det är egentligen "perfect match". Nåväl, all belysning och elfläkt har hitills inte lyckats göra slut på strömmen, inte ens vid många kortkörningar.
Nån som vet vad originalgeneratorn gav?
Hydr2.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#79076
Henrik Petersen skrev:Uppgiftarna om hyd. tryck har jag hittat i min manual, så de är inte for 1510d, jag antog att där säkert inte är så stor skillnad på de olika modellarna.

Henrik


Ursäkta, missade att det är en 1720D som ju är större och starkare än 1510D/186D. Just nu känns det inte så frestande att koppla dit tryckmätaren igen, bara för att komma åter till verkligheten. Samtidig är jag rädd för att ansluta några främmande redskap till hydrauluttaget(som jag inte ens har än) sedan jag såg hur oljan i vedklyven från Kellfri(hk777) såg ut. KÖP INTE EN SÅDAN. Tratten som jag använde hade en sil med ca 2*2 mm hål, efter halva urtappningen ville det svämma över, fick fortsätta med annan tratt. Den gegga som var i elklyven skulle nog inte transmissionen ha gillat.

Matte:Räknar med att titta på generatorn denna vecka.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Henrik Petersen  
#79108 Hej

1720d är inte störra än 1510d/186d den har 19 ell. 21hk och väger 930 kg. Du behövar inte vare räd for att koppla hyd. redskab till din traktor, den är byggd for att klara det, bara se upp så du håller rent kring hydraulikken
när du bytter redskab. Uppgiftarna kring trykket kan jag ju inte vara säker på men 210 bar är ett väldigt högt tryk, typ som en modern grävlastare, 155 låter mer som 80 tals minitraktor :P . Men det är nu hellar inte något problem det går ju att köra båda kran och drivvagn med, jag har til o med hört om en som har grävagg. på sin traktor ^:)^

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#79128
Henrik Petersen skrev:som har grävagg. på sin traktor ^:)^


Det är kanske mig du tänker på, eller? Mitt grävaggregat drivs av av det mekaniska kraftuttaget, via en hydraulpump med eget oljesystem på ca 60 liter. Uttaget ger 16 hp vid 2600 r/m, kör på det lägre uttagsvarvtalet (540) håller motorvarvet på 1200 r/m. Efter viss övning har det gått bra att sänka från 1500 r/m utan upprepade motorstopp. Grävaren kan lyfta stenar på ca ett ton, problemet är att få tag i dem med den lilla skopan.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Yanmar 1502d  
#79163
axwell skrev:Gör ett litet inhopp utan att vara tillbedd. Jag skulle aldrig fundera på halvsyntet i något läge. Den har både mineral- och helsyntetoljans nackdelar. Tar till sig kondensvatten som mineral, avsätter det på kalla ytor som en helsyntet. I motorn skall du självklart ha helsyntet. Om du har Yanmars manual så tror jag det finns en sida med tips om hur den skall startas vid minusgrader. Själv har jag flyttat startfunktionen till en egen position för att smidigare kunna tillämpa tipsen. Filter kan du köpa inom min kommun(Timrå) på Hydraul Teknik (industriområdet).

Om du vill kan jag nog maila kallstarttipsen.

Ja Matte, har du några bra bilder på gång?


Hej Axwell!

Du får gärna maila tipsen till mig. Vi bor för övrigt nära varandra förstår jag eftersom jag bor utanför Sundsvall och du i Timrå kommun. Jag skickar ett pm med mailadress.

/ Anders

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#79198 Det är skickat. Tipsen får du senare????

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#79212
axwell skrev:Matte:Räknar med att titta på generatorn denna vecka.


Mätningen av generatorn blev inte så lyckad. Direkt efter start 9.5 A,någon minut senare 4 A. Slog till alla lampor, 6*55w + 2 fram/bakljus och varningsblink dvs 360W (30 A). Generator lämnade då 26 A. Belastningen är för liten, kommer senare att även använda elvinschen med något lämpligt föremål på jämnt underlag. Men hur skall jag hinna mäta, den drar ju så "fort"
Jag var för bekväm av mig för att demontera hela gen. för att ev. hitta någon skylt. Drog hellre ut i längdspåret.
Matte har du kvar din gamla, finns det någon text eller siffror på den?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#79244
axwell skrev:Matte har du kvar din gamla, finns det någon text eller siffror på den?

Jodå, den gamla har jag kvar, men det är tyvärr sämre beställt med beteckningar o dyl, det som ev. funnits har gått förlorat när motorn (och generatorn) lackats om...

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#79267 "Malva" Magnus lade nog på minnet vad det stod, före lackeringen. Vänta å´se.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Robertberg  
#79286 På jobbet har vi bla en Kubota B5100, en tank på 5 liter räcker i ca åtta timmar, Snålt!

B5100.jpg

Kubota.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#79290
obantteg skrev:På jobbet har vi bla en Kubota B5100, en tank på 5 liter räcker i ca åtta timmar, Snålt!


Kan inte av bilderna avgöra om det 4wd, i så fall är det rimligt om den normalt har den parkvagnen på släp.
Om det är 2wd i denna 12 hp under 400kg så är det väl inte så dåligt att det är värt att klaga.
Samma stuk som Yanmar, av någon anledning är tapparna på bakaxeln 1mm smalare.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Robertberg  
#79295 Det är in/urkopplingsbar 4wd, 3 växlar + back och lågväxel, diffspärr, bromsar på alla fyra vid fyrhjulsdrift, styrbromsar, avmonterad 3-punktslift, kraftuttag.
Går riktigt bra, ordentligt stark motor och låga växlar. Har dock ingen koll på varken hästar eller kilon..
Denna har mycket mer kraft än den andra kubotan vi har med hydrostat och hytt, tror den heter 7100 nånting. EN arbetskamrat sa att "Den är som att köra en studsboll", Stämmer rätt bra..

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#79300 Så här "forskade" jag.

http://www.tractordata.com/farm-tractor ... b5100.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).