Motorsåg och handhållet

Kombidunk

160 inlägg 57092 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79200 Jag får inte ihop det, med att det är 21:a århundradet.

Hur är det tänkt att man ska komma fram till det?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79219 Första århundradet år 1-100 e.kr
Andra århundradet år 101-200 e.kr.
Tredje århundradet år 201-300 e.kr
.....
Nittonde århundradet år 1801-1900 e.kr
Tjugonde århundradet år 1901-2000 e.kr
Tjugoförsta århundradet år 2001-2100 e.kr
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

totte  
#79235 JO, det heter så även på svenska! 1900-talet ÄR det 20:e århundradet, och tvåtusentalet är det 21:a århundradet. Det är bara att räkna hur många århundraden det finns från år noll och framåt. När 1900-talet var slut så hade det gått exakt 20 st århundraden och det nya århundradet är alltså det tjugoförsta.

Sen är det en annan sak att vi numera nästan aldrig använder detta språkbruk utan säger 1900-talet, 2000-talet.

Ser just att Niking förekommit mig med en liten uppställning, som bekräftar samma sak.

Jämförelsen med pengarna funkar inte som du säger Mange: Om du betalat exakt 20 kr för en sak så har du lagt 20 st kronor, så långt är det rätt, men om du sedan lägger några öre till så har du ju börjat på den 21:a kronan, även om du inte kommit upp till 21. Precis som det nu inte har gått 21 hela århundraden, men vi har börjat att ta av det 21:a.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79240 Jo, Jo... Så långt är jag med....
Men detta måste vara undantaget som bekräftar regeln.
Inget annat sammanhang (jag har märkt) räknas framåt i talspråk gentemot skrift språk.
Resten stämmer ju överens om man ser till alla användningsområde det används siffror o räknesätt i uttal.

Men det stämmer ju inte. Hur gärna man än vill blir aldrig 99 ett hundra tal. Innan 100 finns inget hundratal utan en tal o tiotal.

Att räkna framåt hundra siffror åt gången är förvirrande och i min enkla sinnes ställning inte korrekt!
Åren innan hundra är inget hundra tal förutom 0,01-0,99...

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79243 Jo, vi har börjat ta av 3000 talet nu, men det säger vi inte, och vi säger heller inte att det är år 2100 -90.
Vi säger inte att det nästan kostar 2100 kronor då det faktiskt kostar 2010.

Det är inte första gången min enkla sinnes ställning är fel på det, men att ändra i en så enkel apparat är väldigt komplicerat.

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79251 Tror det är dax att döpa om tråden, till något annat..
"Kombidunk" lirar inte rätt, just för tillfället... :mrgreen:
Flutite-prylarna..Vad kostar dom..??
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

johan eriksson  
#79254 http://www.flutite.com/index.php?p=prislista

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79255
johan eriksson skrev:http://www.flutite.com/index.php?p=prislista

Najs! :)

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

mikbo1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79364 År 2008 fick jag en kombi dunk av svärfar i julklapp. Fattar inte att jag köpt en sådan. Den e kanon. Ett måste enl mig. Skönt att slippa massa flaskor och dunkar som skräpar. Köper aspen i stordunk. Tittat på sådana i flera år, men tyckt att dom varit alldeles för dyra. Men hade jag vetat bättre så hade jag köpt en direkt.
Ha d

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

maccall  
#79523
Mange skrev:Men det stämmer ju inte. Hur gärna man än vill blir aldrig 99 ett hundra tal. Innan 100 finns inget hundratal utan en tal o tiotal.


Du måste tänka så här: Hur många hela hundratal behövs det för att innefatta ett visst årtal (oavsett om det blir några år över på slutet) räknat från början?

Ta år 1967 som exempel . Vi i Sverige säger att det inträffade på 19-hundratalet eftersom årtalet börjar på 19-hundra rent uttalsmässigt (och skriftligt).

Men om du räknar efter hur många hela hundratal du minst måste ha för att täcka in samma period så inser du att du måste ha 20 hundratal eftersom eftersom 19 stycken bara räcker fram till och med år 1900. De sista 67 åren måste tas från nästa århundrade vilket då blir det 20 i ordningen - alltså inträffade år 1967 i det 20:e århundradet.

Det är helt logiskt, men alldeles för krångligt för att göra annat än att strunta i det... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79554 Så om du har 1967 kronor skulle det vara två tusental?

Om det är år 999 har du 9 hundratal, 9 tiotal och 9 ental, inga tusental.

Jag vet att det är skrift språk o skiljer sig från matematik, men det betyder inte att det är rätt, bara att det är ett accepterat misstag.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79555 Man kan inte räkna framåt i faktiska tal. har man 19 hundratal, så är det inte 20 hundratal.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79558 År 0 - 99 = Första århundradet
År 100 - 199 = Andra århundradet
År 200 - 299 = Tredje århundradet
.
.
.
.
År 1900 - 1999 = Tjugonde århundradet
År 2000 - 2099 = Tjugoförsta århundradet

o.s.v.

Så enkelt är det! :geek: :P :P :P

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79568 99 är 9 tiotal, 9 ental - INGA hundratal.
1965 är ett tusental, 9 hundratal, 6 tiotal, 5 ental (alt. 19hundratal, 196tiotal, 1965 ental)
Alltså inte två tusental, tjugo hundratal, 200 tiotal eller 2000 ental.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79570 Visst säger Amerikanare o till viss del även erupeer det, men det gör det bara accepterat, inte rätt per automatik!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).