Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 135832 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791984 Du behöver inte försvara ditt köp. Problemet jag ser att många gärna skulle leja någon med sådana maskiner men om dom ens får tag på någon så får dom betala för att bli av med massaveden och så ska det inte vara. Massavedpriserna är helt klart för låga men de behöver dubbleras om kalkylen ska bli någolunda ok.
Kanske är Vimek 404 den minsta maskinen det går att ha som entreprenör för att det ska gå ihop sig. Mycket högre pris såklart.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

80-90  
#791989
Anders_S skrev:Du behöver inte försvara ditt köp. Problemet jag ser att många gärna skulle leja någon med sådana maskiner men om dom ens får tag på någon så får dom betala för att bli av med massaveden och så ska det inte vara. Massavedpriserna är helt klart för låga men de behöver dubbleras om kalkylen ska bli någolunda ok.
Kanske är Vimek 404 den minsta maskinen det går att ha som entreprenör för att det ska gå ihop sig. Mycket högre pris såklart.

Försvarar inte det men ville bara vinkla det till att allt kanske inte behöver handla om lönsamhet utan det handlar ju en del om å ha det kul å njuta av livet 👍men självklart har du rätt ang lönsamhet.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791994 Man kan ju räkna på många sätt. En p25 är en enkel pjäs som säkert går att ha och underhålla i många år. Om 25 år när man fortfarande kvistar massaved med den kommer folk att titta avundsjukt och säga: Tänk vad billiga de var på den tiden han köpte den.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Robur Clivus  
#791995
Skogsola skrev:Man kan ju räkna på många sätt. En p25 är en enkel pjäs som säkert går att ha och underhålla i många år. Om 25 år när man fortfarande kvistar massaved med den kommer folk att titta avundsjukt och säga: Tänk vad billiga de var på den tiden han köpte den.


Klockrent! Är i samma bås!

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791998 Jag skulle nog behöva lobotomera mig för kunna stå vid en P25:a.
Visst kan man räkna lite olika. Anta att räntan är 5%, då kan man ta in maskin för 12 papp per år utan att lyfta ett finger för vad man har räntekostnader på en P25:a. Sen kan man sitta och dricka kaffe och titta på medan andra jobbar. Så kan man också räkna.
Visst är det en glädje i att göra det själv och få det som man vill ha det men skogsinköparna ska inte kunna dra nytta av det.
Den som är satt i skuld är inte fri.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791999 Nu blev jag osäker. 3m3 i timmen gällde det 620s eller P25?

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

halvproffs  
#792005 Så har det låtit i alla år. Du kan t.e.x aldrig få lönsamhet i huggarvagnen. Ändå säljs det massor av huggarvagnar varje år.
Likadant med husbyggnationer. Du kommer aldrig att kunna betala lånen lät det då. Samma ägare än som sitter med betalda hus.
Själv är jag otroligt nöjd med mina två huggarvagnar jag haft/har utan ekonomisk kalkyl. Gör ju sällan några större avverkningar. Mellanskog här tar 4500kr +moms för flytt av maskin även om det bara
är 10m till nästa avverkning.
Sånt tar jag in i min sk kalkyl för mina små avverkningar på 100-200fub.
Första huggarvagnen hade jag i 17år, bytte en slang och lagade stödbenet. Köptes för 65tusen, såldes för 60 tusen. Körde ut ca 3000 kubik.
Traktorn, en gammal Ferga bara rullade på.
Osv, osv. Tycker att jag haft mycken hjälp och bra ekonomi av både traktorer och vagnar jag haft.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

80-90  
#792006
halvproffs skrev:Så har det låtit i alla år. Du kan t.e.x aldrig få lönsamhet i huggarvagnen. Ändå säljs det massor av huggarvagnar varje år.
Likadant med husbyggnationer. Du kommer aldrig att kunna betala lånen lät det då. Samma ägare än som sitter med betalda hus.
Själv är jag otroligt nöjd med mina två huggarvagnar jag haft/har utan ekonomisk kalkyl. Gör ju sällan några större avverkningar. Mellanskog här tar 4500kr +moms för flytt av maskin även om det bara
är 10m till nästa avverkning.
Sånt tar jag in i min sk kalkyl för mina små avverkningar på 100-200fub.
Första huggarvagnen hade jag i 17år, bytte en slang och lagade stödbenet. Köptes för 65tusen, såldes för 60 tusen. Körde ut ca 3000 kubik.
Traktorn, en gammal Ferga bara rullade på.
Osv, osv. Tycker att jag haft mycken hjälp och bra ekonomi av både traktorer och vagnar jag haft.

+1 på detta

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

maltex  
#792008 Anders _S skrev
Nu blev jag osäker. 3m3 i timmen gällde det 620s eller P25?

Gäller nog 620s som max.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796578 Har nu kört både Alstor 840 pro och Kranman 960. Lagt en beställning på 960.
Hytten och de stora hjulen avgjorde.
Ska ha den till att köra fram till traktorekipaget och/eller timmerbil.
Dessutom skota ut från min egen 10Ha gallring (maskingallras)
Kommer bli lönsamt enligt mitt sätt att räkna
(vilket är en affärshemlighet förstås). 😀

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

OBWN94  
#796580
Anders_S skrev:Den som är satt i skuld är inte fri.

Pratade med en av kranmans säljare. Tydligen så görs 9/10 köp kontant. Mest självverksamma och lite arborister.

I samband med avverkning får man återinvestera eller skatta bort 30%. Vissa kanske sätter pengarna på skogskonto, men en maskin blir ju roligare.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

paavo25  
#796631 De är nu väl så vi som ej har köpt är dumma och ej kan räkna? Här på finska sidan , dom där mindre universal skördarna som beganade har otrolig efterfrågan pris sättning där efter. Lite mer på kostad skogs vagn eller kran rätt garanterat ni får glädje av och pengarna liksom på banken.

Om ej peng fanns och tillräkligt med avdrag redan, då måste man få pengen från skogen på annat sätt. Med befintligt utrusting klara sig eller sälja på rot?

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

JerryH  
#796718
OBWN94 skrev:
Anders_S skrev:Den som är satt i skuld är inte fri.

Pratade med en av kranmans säljare. Tydligen så görs 9/10 köp kontant. Mest självverksamma och lite arborister.

I samband med avverkning får man återinvestera eller skatta bort 30%. Vissa kanske sätter pengarna på skogskonto, men en maskin blir ju roligare.


Japp, och har man inte skogen som huvudsyssla utan det kommer in pengar ifrån annat håll, som också gör att man får mindre tid till skogen, så är det ju lättare att lägga skogens pengar på maskiner för att mha avskrivningar hålla skattmasen borta ifrån skogen.

Sen medför ju skogskonto lite skatt med, då man inte får börja föra in pengar där innan man är tillbaka på positivt resultat i verksamheten, och har man ett annat jobb så kan det ju sluta med att man får betala 50% skatt på delar av skogsintäkterna om man inte har avskrivningar, räntefördelningar etc..

Det går ju att komma runt genom att låta virkesköparen betala ut pengarna över längre tid :)

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796794 I min värld drar man på sig mera maskiner om man har skogen som huvudsyssla än om man inte har det. Men det är ju tur att alla inte är lika. 😀

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Camaro1969  
#797073
Anders_S skrev:Jag skulle nog behöva lobotomera mig för kunna stå vid en P25:a.
Visst kan man räkna lite olika. Anta att räntan är 5%, då kan man ta in maskin för 12 papp per år utan att lyfta ett finger för vad man har räntekostnader på en P25:a. Sen kan man sitta och dricka kaffe och titta på medan andra jobbar. Så kan man också räkna.
Visst är det en glädje i att göra det själv och få det som man vill ha det men skogsinköparna ska inte kunna dra nytta av det.
Den som är satt i skuld är inte fri.



12 per år, flytt kanske kostar 4, då har du 8 kvar, så 6 timmars arbete kanske kan utföras med en klump man egentligen inte vill ha in i sin skog..

jag är nöjd med min p25

man kan ju köra det man vill själv, och leja det man inte vill köra

sen tycker jag det är tvärtom att stå vid p25 än lobotomering... tänk vilket jobb den gör jämfört med motorsågen, och framförallt brosslingen man slipper.

man har ett stort leende när man står bakom spakarna :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).