Virkesmätning och Matrisfub

Hur mäts längden på massaved

15 inlägg 4320 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mäts längden på massaved

akeragnar  
#790485 Hej
Om man läser på prislistan så ska standardlängd vara 3 meter +- 30 cm.
Har en massa toppbrott och undrar hur långt i brottet som räknas som längd.
1 Räknas längden från att mantelytan blir hel (kortast)
2 Räknas längden från att det är mer är hälften kvar (i mitten)
3 Räknas längden från yttersta spetsen på brottet (längst)
Någon annan modell?

Hoppas ni förstår hur jag menar



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mäts längden på massaved

alias  
#790486
akeragnar skrev:Hej
Om man läser på prislistan så ska standardlängd vara 3 meter +- 30 cm.
Har en massa toppbrott och undrar hur långt i brottet som räknas som längd.
1 Räknas längden från att mantelytan blir hel (kortast)
2 Räknas längden från att det är mer är hälften kvar (i mitten)
3 Räknas längden från yttersta spetsen på brottet (längst)
Någon annan modell?

Hoppas ni förstår hur jag menar


Jag har alltid förutsatt att man utgår ifrån den punkt på biten där stammen klarar minimidiametern för sortimentet (förutsätter 5+ cm i massavedssortiment).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur mäts längden på massaved

Vedproducent  
#790509 Värt att notera med nuvarande mätningsbestämmelser är att det får lov att vara upptill 10 procent dimensionsfel. Dock ej övergrovt. Men under mindiameter och det får lov att vara kortare och längre stockar med max 10 procent av volymen utöver mätningskravet.
Men korta stockar är en säkerhetsrisk vid transport så ha det i beaktande och försök att inte utnyttja det. Men det ska vara väldigt slarvig välta alltså för att den inte ska bli fullt godkänd,

Avatar Fallback

Re: Hur mäts längden på massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790516 Även de som inte vill/ brukar hugga fallande brukar göra det när det gäller toppbrott.

Användarvisningsbild

Re: Hur mäts längden på massaved

JohannesG  
#790558 Värt att namna är att minsta godkända diameter i praktiken är 3cm även om prislistan säger 5cm. Detta enligt Biometria själva.

Avatar Fallback

Re: Hur mäts längden på massaved

Axl  
#790571 Är det inte så att det står i mätbestämmelserna att det ska vara kapat med såg? Alltså behöver man göra ett kap på toppbrott?

Avatar Fallback

Re: Hur mäts längden på massaved

isteskog  
#790574 Säger samma som Axl, det ska vara ändkapat.

Avatar Fallback

Re: Hur mäts längden på massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790596 Missade det. Brottyta= vrak. Även om det inte finns vrak längre. Hela bunten klassas ner om det är för mycket.

Avatar Fallback

Re: Hur mäts längden på massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790607 Ställer mig tveksam. Mätbestämmelserna för timmer säger kapad med såg, men hittar inte motsvarande krav för massaved.

Användarvisningsbild

Re: Hur mäts längden på massaved

Järnoxen  
#790615 Så som jag har fått det förklarat för mig så får ena änden av en massavedsstock vara bruten och ena måste vara kapad med såg.

Användarvisningsbild

Re: Hur mäts längden på massaved

Vedproducent  
#790621
JohannesG skrev:Värt att namna är att minsta godkända diameter i praktiken är 3cm även om prislistan säger 5cm. Detta enligt Biometria själva.

Ja i praktiken blir det så då det får lov att vara 10 procent av volymen med fel dimension (dock inte övergrovt). Blir ju väldigt lite volym av dom där pinnarna som är 3-4 cm.

Avatar Fallback

Re: Hur mäts längden på massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790645 För leverans till Värö (hela Södra) står det uttryckligt 3cm i bestämmelserna. Olika köpare kan ha olika regler.

Avatar Fallback

Re: Hur mäts längden på massaved

akeragnar  
#791589 tack det var ju självklart när man tänkte så, givetvis är det ju dimensionen

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mäts längden på massaved

kubiken  
#815083 Lite sent in i tråden ...men iaf.

En stocks längd, oavsett sortiment, är kortaste avståndet mellan ändcentra och ändcentra. I ett brott så blir det alltså mitt i ungefär.

Massaved enligt de nationella instruktionerna ska vara minst 5 cm ub på kortaste längden, 290 cm vid fallande och 270 på 3 meters standardlängd.
Det finns köpare, bla Södra, som har en avvikelse på det och betalar ner till 3 cm.

En timmerstock ska vara kapad till minst 80% av ändytan, i båda ändarna.
Massaved och bränslevedsstockar får vara brutna/ spjälkade, i båda ändarna. Men måste förstås hålla längd och diameterkraven.

Alla Nationella mätningsbestämmelser finns att läsa på www.biometria.se
Alla eventuella undantag från dessa ska marknadsföras av respektive köpare.

Det borde vara helt självklart att ha full koll på mätbestämmelser innan man ger sig ut i skogen för att tillreda virke... 😎

Tyvärr är det nog inte så alltid när man ser hur mycket fel som kommer in till industrierna.

Avatar Fallback

Re: Hur mäts längden på massaved

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815248 Värt att tänka på är att det under lång tid apterats massaved med klipp. Redan på 70-talet klipptes en del massaved och det förekommer fortfarande med gott resultat hos en del självverksamma med mindre aggregat.
Kapade ytor är en fråga för sågbart virke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).