Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Terrängbärgning

13 inlägg 3854 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Terrängbärgning

vedmulle  
#790422 Var ute för test av våran LL 4000 skotare och terrängbärgare.¨
Provbärgningen blev en skotare på fuktig mark.



   TS
Avatar Fallback

Re: Terrängbärgning

Tjingen  
#790494 Kom den upp?

Avatar Fallback

Re: Terrängbärgning

vedmulle  
#790502 Ja vi drog upp den. Det rann in vatten i motorn via oljesticka så vi vågade inte starta den. Fick dra upp den utan hjälp av skotaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrängbärgning

vedmulle  
#791387 Lite bilder på våran kombi skotare/bärgare. Inte så snygg men funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrängbärgning

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791491 Ser ju ut som en smidig lösning för att ha en kraftfull vinsch. Lyfter av och på vinschramen med kranen antar jag? Är bärgning något ni har som sysselsättning eller det är "bara för skojs skull".

Avatar Fallback

Re: Terrängbärgning

vedmulle  
#791497 Det är inte våran huvudsysselsättning. Men det är skoj att bärga 🙂 . Så om någon behöver hjälp rycker vi gärna ut.
Är inte riktigt färdig med den än.Skall sätta dit en vinsch till o förvaring för block o kedjor . Målet är 40 tons dragkraft.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrängbärgning

ESM  
#792205 Tycker jag känner igen den lilla LL 4000. Har den gått i vid Bolmen tidigare.

Avatar Fallback

Re: Terrängbärgning

vedmulle  
#792223 Kul 👍 ja det kan nog stämma. Vill minnas att vi köpte den av några som delade på maskin.Du kanske vet vilka det är?

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrängbärgning

ESM  
#792275 Jo då är det nog den. Tror de var 2 st delägare på slutet. Var nog minst 4 från början. Kände en av de tidigare delägarna väldigt väl och åkte som liten grabb ibland med i maskinen. 😀
Motorn byttes för ca 25 år sedan pga att oljetryckvakten gick sönder med skuren motor som föld.
Har inte sett maskinen på länge och har sett att en av delägarna har börjat köra med en griplastarkärra i stället så jag förstår att de sålt den. Synd bara att jag inte visste det för den hade passat mig perfekt 😥. Men det är roligt att se den igen. Kommer lite gammla minnen.

Avatar Fallback

Re: Terrängbärgning

vedmulle  
#792490 Roligt med lite historia kring maskin.
Jag såg den till salu på blocket. Ringde när jag såg annonsen (tur den var kvar).
Den var inte dyr men pruta måste man ju försöka med.
Det gick inte kön var lång sa de. Så det var bara att betala 👍 .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terrängbärgning

Bert1  
#792495 En sån där Trollet har en släkting till mig

Avatar Fallback

Re: Terrängbärgning

vedmulle  
#792871 Är den till salu ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrängbärgning

vedmulle  
#823311 Nytt uppdrag 830 behövde lite draghjälp.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).