Verkstan

Bilder på haveri.

2232 inlägg 583017 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Williamm  
#791236 Gick igenom pappren i handskfacket och hittade två som var lite spännande.
Ett med fel rapporterat: Överhettar, reparation ny termostat. Men miltal på reparationen var inte inskriven. Men en månad tidigare så var den inne för batteribyte och då stod det 138 000km.
Så man kan anta att topplockspackningen gick vid knappt 14000mil nu står mätaren på drygt 17000mil.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Alex Strömberg  
#791237
Williamm skrev:Gick igenom pappren i handskfacket och hittade två som var lite spännande.
Ett med fel rapporterat: Överhettar, reparation ny termostat. Men miltal på reparationen var inte inskriven. Men en månad tidigare så var den inne för batteribyte och då stod det 138 000km.
Så man kan anta att topplockspackningen gick vid knappt 14000mil nu står mätaren på drygt 17000mil.

Topplockspackningen gick för den hade överhettat. Skulle lämnat in toppen för att kolla så de är plant.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Williamm  
#791238
Alex Strömberg skrev:
Williamm skrev:Gick igenom pappren i handskfacket och hittade två som var lite spännande.
Ett med fel rapporterat: Överhettar, reparation ny termostat. Men miltal på reparationen var inte inskriven. Men en månad tidigare så var den inne för batteribyte och då stod det 138 000km.
Så man kan anta att topplockspackningen gick vid knappt 14000mil nu står mätaren på drygt 17000mil.

Topplockspackningen gick för den hade överhettat. Skulle lämnat in toppen för att kolla så de är plant.

Precis.
Det gör att jag kan beställa delar utan att riva den. Och fixa den när det passar.
Annars hade jag velat riva den först för att kolla att det är packningen eller kanske något annat och sedan behöva ha den ståendes isärtagen medans jag väntar på delar.

Kommer kolla toppen, men inte lämna in den..

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Ängheden  
#795298 Kund kom med lastbilen pga 2a på oljeläckage.
Läckte mellan motor och låda.
Ner med lådan och kolla. Bort med struten runt ingående axel i lådan.
Ringde kunden och talade om felet.
Mäh! Ja har ju nyss bytt till denna renoverade lådan på en annan verkstad. 😤

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

easton  
#795390 Började förra helgen när jag drog igång årets sågningar med sågverket, gick för jävla dåligt och stannade mitt i skären flera gånger. Trodde först elmotorn gett upp efter 32 år men visade sig att lagren i styrrullarna saknade några kulor.
Naturligtvis lager i tum och ingen återförsäljare kunde uppbringa dessa så fick bli att svarva en messingsbussning och sätta i SKF lager :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

easton  
#795391 Och i måndags när kylan drog på igen med nedåt - 20 då sprack det gamla hederliga expansionskärlet.
Vart kallt inne ett par timmar.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Brorsan  
#795417 I den här tråden är det nästan omöjligt att klicka på gillaknappen.
Roligt att så många vill dela med sig av sina missöden.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Grålle52  
#795530 Pang sa det i kompressorns tank. Har bara halv hörsel nu. 🤬

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795533
Grålle52 skrev:Pang sa det i kompressorns tank. Har bara halv hörsel nu. 🤬


Aj då....
Hoppas att du får tillbaka hela hörslen igen!!

Inte så kul när det händer, är lite orolig själ för min kompressor, inköpt av min far när jag var liten, så den är nog runt 40 år gammal. Hur länge kan dom hålla tro???

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Grålle52  
#795535 Det rann ut bra med rostigt vatten. Skulle kanske dränerat den nån gång. 10år är den och har alltid stått i uppvärmd verkstad.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795537
Grålle52 skrev:Det rann ut bra med rostigt vatten. Skulle kanske dränerat den nån gång. 10år är den och har alltid stått i uppvärmd verkstad.


Jag har dränerat min säkert 4 - 5 gånger under åren 👍 👍 😀 🤣 så då kanske den klarar sig ett tag till... 🤔 🤔 🤔

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

halvproffs  
#795561 Oh fy f.n. Hoppas att hörseln blir bra! Min är 32år gammal och dränerad 5-6ggr. Ska bli koll imorgon av den.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

anersimyra  
#795565
Grålle52 skrev:Pang sa det i kompressorns tank. Har bara halv hörsel nu. 🤬

😮 Tur att inte någon svetsskarv rämnade så att hela den komprimerade volymen slapp ut på en gång.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Grålle52  
#795575
anersimyra skrev:
Grålle52 skrev:Pang sa det i kompressorns tank. Har bara halv hörsel nu. 🤬

😮 Tur att inte någon svetsskarv rämnade så att hela den komprimerade volymen slapp ut på en gång.. 😮


Jo det vet jag hur det kan gå då… 👎

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Fredi  
#796570
Sprucken kolv
Varit varmt samt lite regn i veckan så det frusna lagret på mossen höll ej mera, bara torv under
Blev ett haveri pga att vagnen sjönk genom den frusna ytan på mossen där jag körde idag, sista lasset som var kvar på mossen och lathet så allt som var kvar skulle med. När jag skulle vrida på bomsvängen för att kanske slippa upp utan att lasta av så svängde det lite sen , PANG !! . Trodde en cylinder brast eller nåt öra till cylindrarna men ingenting syntes på utsidan. Så det blev bara att lasta av halva lasset för att komma upp , fick sedan slänga en skiftnyckel i låshålet till bommen för att slippa de sista metrarna till skogsvägen. Sen blev det bara att koppla loss vagnen, åka hem efter låstappen till bommen. Den var såklart inte med i traktorn 😢 . Tillbaks till skogen , tappen i hålet och hemåt med vedlasset. Blir att undersöka i morgon vad som gick sönder i ena cylindern, troligtvis kolven loss eller stången av vid kolven???
Uppdatering: Skruvade cylindern isär , kolven hade spruckit, första gången jag ser detta fenomen fastän många cylindrar blivit reparerade under åren 😮

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).