Vedmaskiner, flishuggar

vedmaskin

17 inlägg 13642 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79057 NU var det ju ett tag sen ja tog upp detta.... det blev ju en japa 320, dubbelklyv, den är klen i klyven, bara strax över 5 ton, MEN, jag har aldrig kört fast nån pinne mer än när nån grov hamnat på tvären, å snabb är den... jag har kört ca 400 m3 å är nöjd, bortsett från eldriften som enligt tillverkaren ska kunna köras med 16a säkrnign, men det är lite gränsfall... är oljan lite kall å man kör flera funktioner samtidigt (innan den är varm) så går säkringarna... i övrigt så kör jag sällan ved som är grövre än 30 cm i diam, tycker det är svårt det här med knivarna för att få bitarna lagoma när man kör olika diam... man kan ju inte byta klyvknivar mellan varje stock så att säga...

Men är som sagt väldigt nöjd i övrigt... Men jag vill helst inte att andra kör, jag hyr inte ut maskinen om man säger så, när man har dubbla klyvar så kräver det ganska mycket uppmärksamhet, vilket inte många har, har ja märkt... en del saknar känslan helt...

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: vedmaskin

Tajfun 400  
#79138
nutte skrev:NU var det ju ett tag sen ja tog upp detta.... det blev ju en japa 320, dubbelklyv, den är klen i klyven, bara strax över 5 ton, MEN, jag har aldrig kört fast nån pinne mer än när nån grov hamnat på tvären, å snabb är den... jag har kört ca 400 m3 å är nöjd, bortsett från eldriften som enligt tillverkaren ska kunna köras med 16a säkrnign, men det är lite gränsfall... är oljan lite kall å man kör flera funktioner samtidigt (innan den är varm) så går säkringarna... i övrigt så kör jag sällan ved som är grövre än 30 cm i diam, tycker det är svårt det här med knivarna för att få bitarna lagoma när man kör olika diam... man kan ju inte byta klyvknivar mellan varje stock så att säga...

Men är som sagt väldigt nöjd i övrigt... Men jag vill helst inte att andra kör, jag hyr inte ut maskinen om man säger så, när man har dubbla klyvar så kräver det ganska mycket uppmärksamhet, vilket inte många har, har ja märkt... en del saknar känslan helt...


Hej!
Har ej kört en japa men blev lite sugen nu när jag såg 450 tre
Har väl fundera att bli åtf på den maskin å.
Men Tajfunen fungerar klockrent :P

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).