Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hydraulolja i ny huggarvagn?

17 inlägg 2998 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulolja i ny huggarvagn?

Camaro1969  
#789965 Hej!
Köpt ny vagn, står i manualen att det är 46 olja i den.

I traktorn är det hybran classic

Hur bör man agera? Bara köra eller försöka tömma ur 46 oljan?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

Bax  
#789969 Jag läser igenom både ”Vad kör ni med”-tråden och ”Vad var det senaste ni köpte ”-tråden men lyckas inte se en enda bild på vagnen…. 😉

Om oljebyte i traktorn inte är allt för långt i framtiden skulle jag nog bara köra.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

Camaro1969  
#789974
Bax skrev:Jag läser igenom både ”Vad kör ni med”-tråden och ”Vad var det senaste ni köpte ”-tråden men lyckas inte se en enda bild på vagnen…. 😉

Om oljebyte i traktorn inte är allt för långt i framtiden skulle jag nog bara köra.


Oljebyte är typ gjort för max 100 timmar sedan..

Så hade tänkt köra ett tag till..

Jag ska försöka få till nå bild på baltsmidet 😃

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

maltex  
#789980 Du ska väl ha olja som funkar till traktorn,växellådan är nog kräsnare på oljevalet än kärran.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

Camaro1969  
#789995
maltex skrev:Du ska väl ha olja som funkar till traktorn,växellådan är nog kräsnare på oljevalet än kärran.


Ja precis så..
Och i manualen står det att den är fylld/provkörd med 46 olja..
ska man försöka få ur den på något vis innan man börjar köra med vagnen va lixom frågan:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

550  
#789998 Skruva av snabbkopplingen från returslangen och lägg den i en tom dunk. Kör alla funktioner fram, och tillbaka. Gjorde detta när jag bytte oljan i traktorn förra gången, men för rotatorn är det enklare att se när oljan går från smutsig till ren, än om båda oljorna är nya. Vill minnas att det gick åt ganska mycket, kanske 10-20 liter till allt. Inte direkt gratis, men kändes värt det när man såg hur förorenad oljan var.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

Camaro1969  
#790013 Men snurrar inte oljan runt hela tiden när jag sätter på tryck från traktorn?
innan jag hunnit köra alla funktioner är väl traktorn tom och dunken svämmar över?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

alias  
#790018 Ett annat alternativ är ju att köpa till PTO-pump och egen hydrauloljetank till huggarvagnen.

Har dock för mig att en i närområdet sa att han körde med Handel 46 i en Valmet 655:a och den har väl också gemensam olja till bakaxel, transmission och hydraulik om jag inte minns fel...

Bara mina fem ören!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

MF förare  
#790021 Hade samma fråge ställning när ja bytte vagn.. och oxå hade skapligt ny bytt i traktorn.. Har för mig att våta bromsar inte gilla hydraul olja..
Fick råder att skruva bort kopplingen på retur slangen å sätta den i en dunk. Sen köra alla kolvarna ut å in till ändläge. Beroende på storlek på kolvarna 20- 30 liter.
// Anders

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

JohannesG  
#790026 Aktivera funktionen du vill tömma på vagnen och ge sedan olja från traktorn. När den funktionen nått ändläge stoppar du oljan till vagnen och gör om proceduren med nästa funktion.

Bom lyft - olja på - olja av.
Vippa upp - olja på - olja av.
Sväng vänster - olja på - olja av...
Fortsätt så med alla funktioner åt båda håll.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

Camaro1969  
#790038
JohannesG skrev:Aktivera funktionen du vill tömma på vagnen och ge sedan olja från traktorn. När den funktionen nått ändläge stoppar du oljan till vagnen och gör om proceduren med nästa funktion.

Bom lyft - olja på - olja av.
Vippa upp - olja på - olja av.
Sväng vänster - olja på - olja av...
Fortsätt så med alla funktioner åt båda håll.



det va exakt så jag hade tänkt gjort :)

kommer det fungera med lågtrycksservo måntro, borde det ju göra...
men man måste väl dra i både traktorns hydraulspak och vagnens samtidigt antar jag? eller vad händer om man drar i vagnens lågtrycksspak utan att den har tryck från traktorn?
blir ju lite nytt för mig detta, och vet inte riktigt hur det fungerar.


jag ska ge det ett försök iaf.. sen är det ju elknapp till utskjut och grip samt stödben, så man få ju se hur det funkar på en gång :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

JohannesG  
#790044 Helt rätt, dra i vagnens spak före du drar i traktorns. Och samma med el-funktionerna. Ventilerna är konstruerade så att oljan inte kan gå baklänges vid denna manöver.

Exakt hur lågtrycks-delen fungera är för tillfället utanför min kunskap.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

Camaro1969  
#790051 då ska jag testa det... nu är det tillverkning av spakfästen... jag köpte en plasma på lidl för nå år sen, aldrig använt men testade nu... och det gick ju rätt bra :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

Ådii  
#790075 Om det är efter 6750:in du har vagnen kan du ju även fylla oljenivån till "extra max" så borde du ha runt en 16L innan du är nere på "min" nivån.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i ny huggarvagn?

Camaro1969  
#790078
Ådii skrev:Om det är efter 6750:in du har vagnen kan du ju även fylla oljenivån till "extra max" så borde du ha runt en 16L innan du är nere på "min" nivån.


borde gå lika bra att efterfylla sedan man försökt få ur "vagnsoljan" ?

eller tänkte du att om man har mer olja i traktorn, så blir utspädningen mindre?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).