Motorsåg och handhållet

Reservdel Jonsered 2051 turbo

7 inlägg 1196 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reservdel Jonsered 2051 turbo

Andreas Mattsson  
#789983 Hej!

Har en Jonsered 2051 turbo där kastskyddet låser efter väldigt lite belastning. Det är även relativt högt motstånd att försöka öppna bromsen igen. Den håller sig öppen men kickar in efter väldigt låg belastning som sagt.

Snackade med en där jag servade den och han trodde det kan vara knäleden eller bromsfjädern som är kassa och som inte orkar hålla uppe bromsen.

Söker alltså reservdelar för detta. Om någon även har input i vad det kan vara är jag tacksam!

Mvh Andreas Mattsson



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Reservdel Jonsered 2051 turbo

Björn T  
#789990 https://www.partstree.com/models/2051-j ... h-cover-1/
Här kommer en skiss med artikelnummer.

Användarvisningsbild

Re: Reservdel Jonsered 2051 turbo

Andreas Mattsson  
#789992 Perfekt, tack!

Då är det alltså 506 08 32-01 och 501 87 53-01 jag söker.

Såg att den senare nämnda fanns i lager på hemsidan där men om någon har en liggandes så hojta gärna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdel Jonsered 2051 turbo

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790011 Här finns lite mer läsning: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... hp?t=10499

Det kan vara fullt ned skit, inget ovanligt.
Var försiktig när du pillar med sånt här.
Det är bra fjong i grejerna

Användarvisningsbild

Re: Reservdel Jonsered 2051 turbo

Andreas Mattsson  
#790093 Tack för länk!

Ja men det konstiga är att den blev såhär efter servicen de gjorde där det framgick att de hade rengjort en del därinne. Innan var den inte alls likadan...

Har finkammat nätet efter delarna men ingen framgång än. Kan motsvarande delar för 2050, 2054 och 2055 möjligtvis ha samma dimensioner?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdel Jonsered 2051 turbo

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790119 2050 är inte alls samma.
2051, 2054 och 2055 är i samma familj.
Minns inte nu om bromsarna är samma men det är möjligt. Har de inte ändrat nåt under pruduktionsåren så....

Användarvisningsbild

Re: Reservdel Jonsered 2051 turbo

Andreas Mattsson  
#790128 Okej, bra att veta.

Jag hittade faktiskt en som sålde en hel kedjebroms med alla komponenter, hoppas att det ska göra susen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).