SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsekonomi

Virkespriser 2023

295 inlägg 78564 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Sjögården  
#789798 Jag måste erkänna att jag är lite osäker hur man hanterar det i slutredovisningen.Det kan andra svara på.
Men ligger på samma nivå som du i senaste uppdragen.Klentimret är knepigast.
Entreprenören följs upp hela tiden och jag har varit med en gång vid utvärderingen och rullade stock.En försiktig entreprenör får gärna väldigt lite vrak men då hittar man en hel timmer i massaveden.
Det kostar också pengar men syns inte i statistiken…

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Sjögården  
#789803 Menar du att man accepterar 4 % vrak på totalvolymen, på normaltimmer eller klentimmer/kubb?

Tycker att det är orimligt högt oavsett.

Jag vet att jag fick ut siffror på acceptabla vraknivåer på AU:n hos Södra någon gång 2007-2009 och det var klart lägre siffror än 4 %.

Fritt ur minnet hade jag sagt normaltimmer av barr 1,5 % vrak, massaved 2 % sågbara klensortiment av barr 2,5-3 %.

Ska se om jag kan leta i gömmorna till helgen och hitta de exakta siffrorna.

Jag kan faktiskt tycka att skogsägaren ska ha fulltbetalt för vraket i ett AU med sortimentsvis prissättning, då man inte kan styra aptering och sortering.

Likväl som att skogsägaren inte står risken för vrak i LRK eller rotpost, kan jag inte heller utläsa att så skulle vara fallet vid ett AU hos Södra med stamprissättning.

MVH
Alias[/quote]
Massaveden är i princip inget vrak på idag om man inte gör bort sig ordentligt med övergrovt eller torrt. Vill man helt slippa vrak är stamprisavtal ,Lrk eller rotpost möjligheten som du skriver.
Får alltid lite vrak på leveransvirket och tror nog det beror på att jag vill testa gränserna framförallt på normaltimmet.
Vill tro att det ändå är lönsamt..

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2023

alias  
#789804
Sjögården skrev:Jag måste erkänna att jag är lite osäker hur man hanterar det i slutredovisningen.Det kan andra svara på.
Men ligger på samma nivå som du i senaste uppdragen.Klentimret är knepigast.
Entreprenören följs upp hela tiden och jag har varit med en gång vid utvärderingen och rullade stock.En försiktig entreprenör får gärna väldigt lite vrak men då hittar man en hel timmer i massaveden.
Det kostar också pengar men syns inte i statistiken…


Jag håller helt med dig om problematiken. Jag kan på sätt och vis förstå att det på leveransvirkesprislistor inte går att ha samma pris för vraket som för leveransgill volym, men man kan ju tycka att det borde vara rimligare att betala t.ex. 90 % av masssvedspriset för vrakvolymen istället för 150 kr/m3fub om man vill att folk ska vara modiga med apteringen i tveksamma fall, men att det ändå ska finnas ett ekonomiskt incitament att aptera korrekt.
Denna prisnivå (strax under massavedspriset) borde även vara ett minimikrav på vrakersättningen vid AU:n, enligt min mening.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2023

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789810 En sådan skogsdag skulle jag velat gå på! Tycker det är svårt med vad som är ok eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

generationsskifte  
#789813 Håller med dig Mangan! Något som Södra hade kunnat anordna här nere kan man tycka.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Sjögården  
#789863
generationsskifte skrev:Håller med dig Mangan! Något som Södra hade kunnat anordna här nere kan man tycka.

Är nog bara att sätta fart på förtroenderådet. Kräver lite planering och förberedelse.
Dessutom en markägare och /eller entreprenör som kan tänka med lite framförhålllning.
Viktigast är en duktig virkesmätare som kan förklara på ett tydligt sätt.
Många behöver friska upp kunskaper i detta ämne..😉

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Elis76  
#789919 Dystert på viktigaste trävarumarknaden

- Vilken marknad är det undrar den nyfikne.

Sveriges viktigaste exportmarknad för sågade trävaror är Storbritannien som går mot ett svagt år för husbyggnation.
Antalet nya hus som planeras att byggas i år kan minska med så mycket som 25% jämfört med 2022. Höga boräntor och energikostnader samt ett slut på finansieringsprogrammet "Help to Buy" är bidragande orsaker.

Enligt Skogsindustriernas statistik för oktober, exporterades 166 000 m3sv sågat och planhyvlat Storbritannien vilket är mer än till något annat enskilt land. Som lök på laxen hade Storbritannien även en nedgång i exporten med 18% under de tio första månader under 2022.

USA har däremot blivit en allt viktigare marknad för Svenska sågade trävaror. I statistiken för oktober exporterades 132 000 m3sv till landet i väster.

Den 27 januari kommer Stora Enso och Holmen med sina bokslutskommunikéer för 2022 och den 31 januari blir det dags för SCA och Billerud.
Stora Enso verkar ha gett upp tryckpappret och satsar på Langebrugge och De Jong medan SCA vill slå sig in på vindkraft. Billerud är upptagna med sin satsning på kartong- och wellpapp genom ombyggnationen av Verso. Det verkar bara vara Holmen som tuggar på i gamla hjulspår.
Time will tell

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2023

jannee  
#789947 Absolut inga 1 000 kr/fub, men väl 1 070 m3to för timmer.
550 kr/fub för granmasssaveden
750 kr/fub för kubben.
1600 - får se vad Södra ger.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2023

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789951
Sjögården skrev:
generationsskifte skrev:Håller med dig Mangan! Något som Södra hade kunnat anordna här nere kan man tycka.

Är nog bara att sätta fart på förtroenderådet. Kräver lite planering och förberedelse.
Dessutom en markägare och /eller entreprenör som kan tänka med lite framförhålllning.
Viktigast är en duktig virkesmätare som kan förklara på ett tydligt sätt.
Många behöver friska upp kunskaper i detta ämne..😉


Tar man det inte på ett sågverk bara? Kanske man kan få se hur Biometria jobbar också.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Elis76  
#789960 Fick bekräftat av min inspektor idag att hans gamla kurskamrat som jobbar på Sydved är uppe och nosar på 1.050:-/m3fub för grantimmer i Halland.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2023

alias  
#789961
jannee skrev:Absolut inga 1 000 kr/fub, men väl 1 070 m3to för timmer.
550 kr/fub för granmasssaveden
750 kr/fub för kubben.
1600 - får se vad Södra ger.


Har grantimret sjunkit sen i höstas?

Vet om bud på 1180 kr/m3toub för leveransvirke från i höstas och det blir väl 980-985 kr/m3fub.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

Sjögården  
#789967
Mangan skrev:
Sjögården skrev:
generationsskifte skrev:Håller med dig Mangan! Något som Södra hade kunnat anordna här nere kan man tycka.

Är nog bara att sätta fart på förtroenderådet. Kräver lite planering och förberedelse.
Dessutom en markägare och /eller entreprenör som kan tänka med lite framförhålllning.
Viktigast är en duktig virkesmätare som kan förklara på ett tydligt sätt.
Många behöver friska upp kunskaper i detta ämne..😉


Tar man det inte på ett sågverk bara? Kanske man kan få se hur Biometria jobbar också.

Jovisst går det, är bara lite svårare att få till praktiskt.
Brukar stanna vid om och men när det skall lösas högre upp i organisationen..
Men driv frågan😉

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

generationsskifte  
#789982
1674668367_16746682939023424715288203991954.jpg
Här är priserna på farsans kontrakt! Suddigt men har man bara bra ögon så ser man priserna 😉

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

runejo  
#789984 Timmer på 18+ 20+ eller 22+? Vet om en avverkning här hemma som vida gav timmerpris på 20 eller 22. Det var inte 18 iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

generationsskifte  
#789994 Kollar man Vidas hemsida på leveransvirke och de närmsta två sågverken så är det 18+ som gäller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).