Motorsåg och handhållet

Utvärdering Cramer motorsågar

31 inlägg 3595 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Utvärdering Cramer motorsågar

lv_101  
#789565 Jag nappade på Niclas’ erbjudande att utvärdera Cramers motorsågar i denna tråd:

Cramer motor och röjsåg med batteri

Ett tag senare så dök det upp 2 motorsågar (82CS24 och 82CS34), samt 4 batterier (2x 82V290 och 2x 82V360) och en laddare härhemma. Nedan följer mina synpunkter på sågarna.
$matches[2]

$matches[2]

Jag har hittills jobbat mest med lilla sågen (82CS24), uppskattningsvis 25 timmar totalt. Lätt gallring, underröjning, kvistning, rensa igenväxta gamla skogsvägar. Ungefär som på bilden nedan.
$matches[2]

Detta är en 2,4kW såg som enligt Cramer kan jämföras med en 35cc bensinsåg. Jag smugglade ut nya fina köksvågen från köket till ladan och jämförde vikten med en Hva 435 härhemma :

Cramer 82CS24 (14’’ svärd, med olja men utan batteri) : 3,9kg
Batteri 82V290 : 2,0kg
Som jämförelse :
Hva 435 fulltankad med 13’’ svärd : 5,7kg

Mina synpunkter på 82CS24 och 82V290:

Plus:
Batteriet räcker länge, ungefär en timme för mig om jag jobbar ensam med vägrensning som ovan. Det räcker alltså för mig med 2 batterier ut i skogen innan jag själv bliver trött och behöver vila och ladda båda mina och sågens batterier.
Gasspärren trycks in ganska naturligt med tummen i och med att man greppar sågen. Av/på knappen sitter bra till för tummen uppe på sågen, och sågen är ”på” en bra stund efter att man släpper gasen. Jag hade dock önskat att den tiden var ännu längre eller at av/på knappen inte behövdes alls. Bild på gasspärr och av/på-knapp nedan.
$matches[2]

Det är en grön lampa som lyser när sågen är på, och en röd lampa som blinkar om sågen behöver varna för något. Det finns inget eco-mode eller andra inställningar, bara av/på-knappen, vilket jag personligen tycker är enkelt och bra, andra kanske vill ha flera funktioner ?
Det finns en display uppe på batteriet som indikerer laddning 0-100% (bild nedan). Displayen är vanligtvis av, man måste trycka en gång på knappen på batteriet, då tänds displayen några sekunder.
$matches[2]

Ergonomi och viktfördelning känns bra med lilla batteriet, däremot bliver sågen baktung med det stora batteriet.
Kvalitetskänslan och materialval är bra, båda på såg och batteri, jag upplevde inga glapp eller liknande.
Det är lätt att klicka batterierna in och ut av såg och laddare med en hand.
Det var som kallast ett par minusgrader då jag var ute med sågen och jag kände inte att sågen saknade kraft eller att batterierna laddades ut snabbt då. Hur det är om det är riktigt kallt kan jag inte uttala mig om.

Minus:
Svärd/kedja-kombon som följde med sågen är 14’’ Oregon 1,1mm (90PX052X). Jag har haft en del kedjehopp under tiden jag testat. Står man still och kapar ved med sågen är det nog inga problem, men använder man som jag sågen till lätt gallring, underröjning och kvistning så är det lätt att kedjan hoppar av om den nyps lite, även om den är rätt uppspänt. För mig hade en 13’’ 1,3mm svärd/kedja passat sågen bättre, även om det kanske koster lite på batteritiden.
Oljelocket är svårt att öppna med handskar på, flärpen som viks upp kunde ha varit lite lättare att vika upp.
Handtaget till kedjebromsen känns aningen trögt, och med många förflyttningar och många klick med bromsen av/på känns det i handleden efter ett tag. Det bliver kanske bättre efter ett tag av användning?
Jag hade batteriladdaren ute i ladan (ouppvärmd), och vid temperaturer på några plusgrader eller kallare, då påbörjas inte laddningen. Man får antingen förvärma batterierna inomhus när det är kallt, eller ha laddaren någonstans där det är värmare. Plus 4 ca. verkar vara gränsen.

Summering:
En bra och smidig såg, och med en annan svärd/kedja uppsättning ser jag personligen inga problem att ersätta en mindre bensinsåg med 82CS24 och ett antal batterier beroende på uppdrag (2 hade räckt för mig). Kvalité och materialval på såg och batterier känns bra.

Mina synpunkter på Cramer Connect Android app :
Det är inte nödvändigt med appen, men jag var nyfiken ändå och installerade den. Man behöver skapa ett Cramer konto, dessutom vill appen ha tillgång till bluetooth samt min position (GPS). Detta för att det ska vara möjligt att hitta batteriet vid stöld eller om man glömmer den i skogen antar jag. Dessutom kan man se antal laddcykler, samt uppdatera batterimjukvaran om så behövs. Som privatperson med motorsåg och ett par batterier har man nog inte så stor nytta av appen, jag tänker att den är tänkt som ett fleet-management verktyg. Eller om man har flera andra uppkopplade Cramer prylar ?

Mina synpunkter på 82CS34 och 82V360:
Jag forstätter tråden med 82CS34. Jag fick berättat för mig att för att få ut max kraft (3,4kW) från sågen, då behövs stora batteriet, så det var det jag använde. Totalvikten för sågen med 15'' svärd och full oljetank får jag till 5,8kg och stora batteriet 2,8kg. Totalt 8,6kg. Jag har tagit ner några träd med den, bl.a. en större björk som jag sågade upp till 30cm ved på plats. Det var 5% batteri kvar efter att jag hade fällt björken, kvistat och sågat upp den. Och eftersom jag ändå behövde ett antal grövre skivor av lövträd till ett projekt hemma så kollade jag hur många skivar det gick att kapa på ett batteri från en död ask som hade vält, diameter 28-30 cm. Det blev 36 skivor på ett batteri, bilder nedan:
1674386888_dsc_0393.jpg

1674386901_dsc_0394.jpg


Plus:
Gedigen, bra materialval och 15'' svärdet med 1,3mm kedja känns lagom.
Samma kommentarer på funktion/knapper som 82CS24 ovan.
Lång batteritid och bra med kraft. Jag har ingen större bensinsåg att jämföra med här just nu, men jag tvivlar inte på att 3,4kW stämmer.

Minus:
Den är tung. Det är väl egentligen enda nackdelen jag ser med den. Stillastående med möjlighet att vila sågkroppen mot stammen går det bra, men är det många förflyttningar då bliver det jobbigt, i alla fall för mig.


Senast redigerad av lv_101 sön 22 jan 2023, 12:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789570 På HVA så tar det mycket längre tid för sågen att stänga av sig själv om man har kedjebromsen i. Är det kanske samma på denna såg?

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789573 Hur tycker du sågen var jämfört med din Hva 435?

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

lv_101  
#789576
Mangan skrev:På HVA så tar det mycket längre tid för sågen att stänga av sig själv om man har kedjebromsen i. Är det kanske samma på denna såg?


Nu var jag i vetenskapens namn ute och mäta. Det tar knappt 2 minuter innan sågen stänger av sig, oavsett läget på kedjebromsen. Det är tillräckligt länge att det inte stör vid tex kvistning, men ställer man ifrån sig sågen och gör något annat ett tag, så glömmer man att den är avstängd. Men det är väl generellt något man får vänja sig vid om man byter till batteri.

Mange skrev:Hur tycker du sågen var jämfört med din Hva 435?


Den är känns ungefär lika stark, väger ungefär samma med 82V290 batteriet. Men jag trivs som sagt bättre med 13'' svärd och 1,3mm kedja som det sittar på min HVA.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

lv_101  
#789580 Jag har lagt till kommentarer på 82CS34 i första inlägget nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789589
lv_101 skrev:
Mangan skrev:På HVA så tar det mycket längre tid för sågen att stänga av sig själv om man har kedjebromsen i. Är det kanske samma på denna såg?


Nu var jag i vetenskapens namn ute och mäta. Det tar knappt 2 minuter innan sågen stänger av sig, oavsett läget på kedjebromsen. Det är tillräckligt länge att det inte stör vid tex kvistning, men ställer man ifrån sig sågen och gör något annat ett tag, så glömmer man att den är avstängd. Men det är väl generellt något man får vänja sig vid om man byter till batteri.


I gengäld så är den helt tyst på tomgång, samt mycket lättstartat när den väl har stängt av sig. Så man får det goda med det onda.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Williamm  
#789603 Skulle vilja testa Cramer 82CS34 med 18" 3/8.

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

jlhp  
#789828 Intressant, bra jobbat, tack!

Jag kan mycket väl tänka mig att om sisådär en tio år så vill ingen ha något annat än en batterisåg (eller elbil). Jag ser flera stora fördelar med eldrift istället för förbränningsmotor (ICE), till exempel mycket enklare konstruktion vilket rätt utfört borde leda till bättre driftsäkerhet och lägre kostnader, mycket tystare och slippa avgaserna (lokalt i alla fall).

Än så länge tycker jag dock att det verkar rätt tidigt i utvecklingen av tekniken så det beror på det individuella behovet och förutsättningarna om batteri eller ICE passar bäst. När det handlar om motorsågar väger prestanda, vikt och pris oftast tungt.

Nu vet jag inte vad Cramersågarna kostar men batteriprylarna brukar inte vara billiga, särskilt som det krävs flera batterier för att bli användbart. När jag tittar på vikten så verkar den lilla viktmässigt ungefär motsvara en Husqvarna 550xp och den stora motsvarar en 592xp. I den jämförelsen väger batterisågarna (än så länge) lätt - häpp!

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Williamm  
#789832
jlhp skrev:När jag tittar på vikten så verkar den lilla viktmässigt ungefär motsvara en Husqvarna 550xp och den stora motsvarar en 592xp. I den jämförelsen väger batterisågarna (än så länge) lätt - häpp!

Nja. I så fall en tom 592 utan svärd och kedja.

Jag såg också vikten på den stora 8,6kg med 15" 325 1,3 så gick jag ut och vägde. Stihl 361 fulltankad med 18" 3/8 1,6 väger 8,5.

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

anersimyra  
#789925 Cramer har om jag minns rätt riktigt lång garanti jämfört med HVA och Stihl. Hur som helst så gör placeringen av knappen mot ofrivilligt gaspådrag tillsammans med en design likt en ubåt att jag avstår från köp av den stora sågen.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

jlhp  
#789948
Williamm skrev:
jlhp skrev:När jag tittar på vikten så verkar den lilla viktmässigt ungefär motsvara en Husqvarna 550xp och den stora motsvarar en 592xp. I den jämförelsen väger batterisågarna (än så länge) lätt - häpp!

Nja. I så fall en tom 592 utan svärd och kedja.

Jag såg också vikten på den stora 8,6kg med 15" 325 1,3 så gick jag ut och vägde. Stihl 361 fulltankad med 18" 3/8 1,6 väger 8,5.


Nja, tom behöver den nog inte vara: "Vikt (exkl. skärutrustning) 7,6 kg" https://www.husqvarna.com/se/motorsagar/592xp-g/. Om uppgiften stämmer så lämnar det 1kg till halv tank och skärutrustning. Blir förståss lite tajt ändå så får ge mig, och blir väl lite mesigt med 15" 1,3 på en sån. Men, det fattas bara några hekto...

Stihl 361 verkar vara en bra jämförelse men med halv tank och lättare 15"1,3 så blir den väl ungefär lika mycket "för lätt" som 592:an är för tung.

Jag tycker för övrigt att det blir lagom rättvist att jämföra med halv tank i bensinsågarna.

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Williamm  
#789962
jlhp skrev:
Williamm skrev:
jlhp skrev:När jag tittar på vikten så verkar den lilla viktmässigt ungefär motsvara en Husqvarna 550xp och den stora motsvarar en 592xp. I den jämförelsen väger batterisågarna (än så länge) lätt - häpp!

Nja. I så fall en tom 592 utan svärd och kedja.

Jag såg också vikten på den stora 8,6kg med 15" 325 1,3 så gick jag ut och vägde. Stihl 361 fulltankad med 18" 3/8 1,6 väger 8,5.


Nja, tom behöver den nog inte vara: "Vikt (exkl. skärutrustning) 7,6 kg" https://www.husqvarna.com/se/motorsagar/592xp-g/. Om uppgiften stämmer så lämnar det 1kg till halv tank och skärutrustning. Blir förståss lite tajt ändå så får ge mig, och blir väl lite mesigt med 15" 1,3 på en sån. Men, det fattas bara några hekto...

Stihl 361 verkar vara en bra jämförelse men med halv tank och lättare 15"1,3 så blir den väl ungefär lika mycket "för lätt" som 592:an är för tung.

Jag tycker för övrigt att det blir lagom rättvist att jämföra med halv tank i bensinsågarna.

Stämmer. Vi får dra av vikten för 15" 1,3 på cramern och lägga på vikten för 18" 1,5 3/8. För det är den skär-utrustningen som är relevant. Även om den säljs med 15"

Återkommer när jag vägt. Men största frågan är om 3,4kw el är klenare än 3,4kw bensin (alltså om den orkar). För någon orsak måste dem ha för att sätta på skär-utrustning för 2,8kw 346.

Antar att Cramer CS34 har lilla hva. Så med 18" 325 kan man ju jämföra med en 560. Men då blir 560:in både för lätt och för stark.

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

JensSkoog  
#789966
anersimyra skrev:Cramer har om jag minns rätt riktigt lång garanti jämfört med HVA och Stihl. Hur som helst så gör placeringen av knappen mot ofrivilligt gaspådrag tillsammans med en design likt en ubåt att jag avstår från köp av den stora sågen.. 😮

"Design likt en ubåt!" :lol:
En sådan bild i huvudet av en motorsåg kunde bara komma från
en dykare, men det vet vi ju att "anersimyra" är :-bd

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789968
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Cramer har om jag minns rätt riktigt lång garanti jämfört med HVA och Stihl. Hur som helst så gör placeringen av knappen mot ofrivilligt gaspådrag tillsammans med en design likt en ubåt att jag avstår från köp av den stora sågen.. 😮

"Design likt en ubåt!" :lol:
En sådan bild i huvudet av en motorsåg kunde bara komma från
en dykare, men det vet vi ju att "anersimyra" är :-bd


Cramer-sågarna är kanske specidesignade för skötsel av tareskogar. Därav den ubåtsliknande designen. 😉
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 25 jan 2023, 17:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

alias  
#789970
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Cramer har om jag minns rätt riktigt lång garanti jämfört med HVA och Stihl. Hur som helst så gör placeringen av knappen mot ofrivilligt gaspådrag tillsammans med en design likt en ubåt att jag avstår från köp av den stora sågen.. 😮

"Design likt en ubåt!" :lol:
En sådan bild i huvudet av en motorsåg kunde bara komma från
en dykare, men det vet vi ju att "anersimyra" är :-bd


Jag tror bestämt att anders fann det vara ett designmässigt lågvattenmärke... 😉

Man kan nog faktiskt påstå att dykare är ett ytligt släkte!

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).