Avverkning (slutavverkning)

Avverkningskostnad

25 inlägg 25147 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkningskostnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78754 Vad brukar avverkninsgkostnad per m3fub ligga på i slutavverkning. 2 ha, gränsar till bilväg. Lite blandat grovlek, så det är nog lite dyrare än nomalt. Ca 200 m3fub/ha.

Om man skulle välja ett avverkningsuppdrag på löpande, tex?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

masterchief  
#78758 70kr ungefär med flyttkostnad 8)

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Axl  
#78821
masterchief skrev:70kr ungefär med flyttkostnad 8)


Det var billigt.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

skogsjan695xl  
#78822
Axl skrev:
masterchief skrev:70kr ungefär med flyttkostnad 8)


Det var billigt.


Ja idag är det billigt att avverka skog, 70kr/m3 stämmer nog rätt bra över hela landet skulle jag tro

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Axl  
#78823 Det var mest inkl. flytt jag reagera på...

Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

masterchief  
#78824 Avverkningskostnaden ligger därikring i snitt, vad sedan bolag och virkesköpare tar upp är en anna femma.
De har ofta någon form av administrativt tillägg...
Om det är att lägga på på avverkningskostnaden, ta del av virkesbetalningen, eller båda delarna är lite olika...
En del redovisar en fast peng för administrativt...
Det jag tog upp är vad entrepenören får ut.
Sedan varierar det lite med medelstam samt några kr hit och dit mellan olika uppdragsgivare....och inte förglömma skotningsavstånd, vilket idet här allet inte är aktuellt...

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78830 Man tackar för infon!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

stegmaster  
#78836
masterchief skrev:70kr ungefär med flyttkostnad 8)

En okunning frägar:
E detta priset ferdigt upplagd vid väg(altså priset för båda skördare och skotare)? :shock:
Har i Norge minns jag priset va ca 140kr(norske) för et par år sen. Gikk at få endast skördare för ca 70-80kr.
Får tillägge at det nog e lite svärare terräng her i dom vestre delar av Norge, en va ni har i Sverige. :???:

Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

masterchief  
#78838 Det är priset vid bilväg för skördare och skotare....
Det gäller att det rullar och går......
140kr är ungefär vad som snittas i gallring :???:

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78846 Jag tycker 140 kr för gallring låter billigt, senast kostade det dryga 200:- Var väl en bra bit att skota, men ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

skogsjan695xl  
#78851
trislc skrev:
masterchief skrev:Det är priset vid bilväg för skördare och skotare....
Det gäller att det rullar och går......
140kr är ungefär vad som snittas i gallring :???:


Menar du 70 kr för skördaren + 70 kr för skotaren?


Nej det är totalt 70kr/m3, men som sagt det beror lite på medelstam och köravstånd.
Gallring 140kr/m3 totalt, beroende också på medelstam och körväg.
Men sen blir det ju lite annorlunda om man ska köra ut virket själv, då blir det ju en annan sak.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

masterchief  
#78866 Gallringen är om man varvar med grovgallring också.
Ett nyckeltal bolagen brukar köra med är 0,10 i medelstam, och där bruker de vilja erbjuda 150kr....

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78896 Hade varit roligt att höra hur priserna/kostnaderna är längre norrut där det är "lite" klenare? :P

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78986 Är det lite blandad grovlek och kanske lite klenare medelstam och inte så stort objekt kanske det ligger något över 70 kr/m3fub,närmare 80 inkl flytt.

Sen avverkningskostnaden i gallring har ju maskinstorleken och uttag och ev. särskilda önskemål från markägaren betydelse oxå. Billigare att köra med större skotare íaf om de är längre att köra. Men själv anser jag man ska sträva efter att ha mindre skotare i gallring(tex tj/Jd 810) för dom är mer skonsamma och kräver mindre plats. Har ju mindre betydelse i tex sistagallring med bra bärighet iofs.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

sam  
#79202 Skulle vara kul att få veta hur era avverkningspriser ligger på slutavverkning. Våra priser ligger på ca 42 kr fub för skördaren. Ökar något sakta sen vid klenare stammer. Skotaren börjar vid 28 kr fub ökar sedan ca 2 kr per 100 meter skotningsavstånd. Sågverken verkar ha fastnat med sina priser där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar