Motorsåg och handhållet

Kina tillverkat

341 inlägg 36280 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

jlhp  
#786291
Mange skrev:Har sett en del kina 372 på bild och några här.
De presterar inte så värst bra de jag kört hittills.
En 523 som går rätt presterar nog samma om inte bättre.


Jo, det hade varit kul att få prova en riktig någon gång... Skulle kunna gissa att man får vara glad om kopian presterar 90% av originalet, ändå rätt bra om alternativet är en Hva 238 eller Partner R522.

Ser verkligen fram emot att få igång 523:an på riktigt, ska bli jättespännande att få jämföra. 523:an har ju ungefär 90% av slagvolymen så, jo, det kan nog bli rätt jämnt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786296 Tyvärr är det lite bökigt med juridiken och svårt att få fram ansvariga tex.
Det finns rätt många plagiat, överträdelser och rent bedrägeri.
Trist för köpare som råkar illa ut.
Så det är väldigt viktigt att detta är väl belyst och diskuterat.

Jag har haft samtal här där det varit rätt höga toner om garantier som inte finns men blivit utlovat tex. Just detta med garantier och delar är många som ser som en självklarhet fram till det händer nåt.
En riktigt förbannad kund var här som sitt tredje försök att få hjälp med sina kina stil såg.
Blir lätt känslor i det när det är lite tusenlappar som ska fram. Inget han tänkte på vid köpet.
Han blev som många andra, lurad.

Att vara rak o säga vad det är påverkar ofta priset rejält så... Inte alla är så ärliga tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#786369 Det kan även bli riktigt dyrt för den enskilde som köper sig en piratkopia på nätet..🤑🤑🤑 😮 https://www.tullverket.se/privat/genomt ... 108fa.html

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

PRN  
#786518 Mjo tullen är störigt irriterande när de lägger sig i det hela! Om säljaren har ett uns vett så brukar det gå bra med tull å frakt

Bara meddela säljaren att den ska använda rätt ioss information vid frakt så slipper de flesta köpare tullen å deras havstankar bry sig (satans svammel detdär med tull på maskindelar) .

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Björn T  
#786634
anersimyra skrev:Det kan även bli riktigt dyrt för den enskilde som köper sig en piratkopia på nätet..🤑🤑🤑 😮 https://www.tullverket.se/privat/genomt ... 108fa.html

Vilken såg tänker du på? Alla sågar som Farmertec eller Neotec säljer är gamla kopior av Stihl och Husqvarna. Som patentet gått ut på för länge sedan. Men köper man en såg från Farmertec, så får man räkna med import moms och hanteringsavgift. Precis samma som alla paket utanför EU. Minns jag rätt, fick jag betala ca 700kr förra gången jag köpte en 660 byggsats.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786638
Björn T skrev:Alla sågar som Farmertec eller Neotec säljer är gamla kopior av Stihl och Husqvarna. Som patentet gått ut på för länge sedan.

Det är inte alls säkert. Patent kan förnyas och brstridas i all oändlighet.
Stihl och Husqvarna/Elux har en mängd rättsmål igång...

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Björn T  
#786645 Ett patent kan vara i kraft högst 20 år från ingivningsdagen för patentansökan. Detta gäller dock inte läke- och växtskyddsmedel vars skyddstid kan förlängas med högst fem år (läkemedel för barn högst 5,5 år). Du söker förlängning med en särskild ansökan, en ansökan om tilläggsskydd.
https://www.prv.se/sv/patent/

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#786649
Björn T skrev:
anersimyra skrev:Det kan även bli riktigt dyrt för den enskilde som köper sig en piratkopia på nätet..🤑🤑🤑 😮 https://www.tullverket.se/privat/genomt ... 108fa.html

Vilken såg tänker du på? Alla sågar som Farmertec eller Neotec säljer är gamla kopior av Stihl och Husqvarna. Som patentet gått ut på för länge sedan. Men köper man en såg från Farmertec, så får man räkna med import moms och hanteringsavgift. Precis samma som alla paket utanför EU. Minns jag rätt, fick jag betala ca 700kr förra gången jag köpte en 660 byggsats.

Jag tänker på piratkopior som utger sig för att vara den äkta varan. Men det torde räcka att tillverkaren kastar om bokstäverna så att det inte råder minsta tvekan om att varan är en kopia för att de inte ska riskera en skadeståndsprocess. De som tillverkade stihlkopior som kallades ”steel” skulle möjligen riskera att stämmas.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786665 Som sagt är det en mängd processer/ärenden som är igång.
Det finns många olika sätt att vidhålla rättigheter. Finns många som inte gör annat än håller på med produkt säkran på olika sätt.
Det finns massor med sätt att få till det.

Kruxet i detta är inte bara patenterade produkter utan även tillverkning, system, delar teorier och lösningar.
Att hålla dessa och få till eventuella stopp och överträdelser är det otroliga resurser för ibland, ibland inte. Inte alltid lätt att hitta rätt i djungeln...

Avatar Fallback

Re: Kina tillverkat

ESM  
#786730 Var hittar man dessa byggsatser ni pratar om. Vore roligt att testa att bygga en.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Williamm  
#786734
ESM skrev:Var hittar man dessa byggsatser ni pratar om. Vore roligt att testa att bygga en.

Farmertech.com heter hemsidan och tillverkaren som alla pratar om.

Men läst på lite först. En del är bara plocka ihop och köra en del behöver hälften av delarna bytta till original.
660 anses vara den bästa. Men är inte tillräckligt påläst för att säga vilka som är värst eller bra nog (bara behöver lite byte)

Har funderat på det men köper hellre en gammal med ett allvarligt fel t.ex. skuren och renoverar. Blir lika mycket delar att köpa på handlaren i slutänden enligt min bedömning.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

jlhp  
#789211 Som någon tidigare skrivit, effekt och kvalitet är två olika saker...


Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

jlhp  
#789218 Är det såna här Mange fått se så förstår jag honom...

Ibland blir det bra (hyfsat i alla fall), ibland mindre bra. Det skall man definitivt vara medveten om innan man köper någon kopia. Fick abstinens och blev bara tvungen att provstarta 372-klonen som stått väl en månad sen sist, startade fint efter en 6-7 ryck och gick som den ska. Väntar med spänning på nästa gång den krånglar...


Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789356 Den är av de bättre. Den går ju!
Inte alla gör det och inte alla prestar nåt ens i närhet av en hästkraft.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

HJohn  
#789816 Har funderat på att beställa en kina 372 från farmertec. Nu har dom också släppt en skitful "Pro" variant som, enligt dom, ska vara av bättre kvalité. Jag har inte lyckats hitta någon jämförelse utav standard och pro varianten, är det någon som har erfarenhet utav båda varianterna? Inte nödvändigtvis för 372:an utan bara om det är någon faktisk skillnad med Pro varianten förutom att den ser hemsk ut.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).