Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 207604 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789480
Rotvältaren skrev:Miljövinsten är inte beroende av märke så det är helt upp till dig vad du vill plocka ihop.

Ajo, visst har det med märken och deras krav på tillverkning att göra.
Vill man göra nåt gott för miljön räcker det inte o titta runt fötterna. De ska vara samma miljökrav på det stället du får grejer gjort med, det är det inte. Inte ens i nästan eller ens nåt...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789481 För mig är produktval lite allvarligare. Jag vill det ska vara vettigt för alla inblandade parter, inte bara min plånbok. Då hade jag nog förespråkat slit o släng tänket mer.
Jag vet hur produktionen går till, hur produkten är och vilka krav den inte fyller.
Jag kan inte tycka det är vettigt köp för det är i mitt tycke vansinne att det ens får säljas.
Billig är den, det är viktigast för många andra.
Dyrt är det för vissa, som köper/använder dessa produkter och industrin som helhet.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789483
Mange skrev:
Rotvältaren skrev:Miljövinsten är inte beroende av märke så det är helt upp till dig vad du vill plocka ihop.

Ajo, visst har det med märken och deras krav på tillverkning att göra.
Vill man göra nåt gott för miljön räcker det inte o titta runt fötterna. De ska vara samma miljökrav på det stället du får grejer gjort med, det är det inte. Inte ens i nästan eller ens nåt...


Nej. När produkten de facto är tillverkad går det inte att återkalla den miljöpåverkan produktionen orsakade. Att då bara kasta den och skaffa en ny produkt ökar då belastningen på miljön ytterligare.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Suneland  
#789488
Ent skrev:Är det någon i församlingen som har en skrotad Jula/Meec där magnapullen är hel och kan överlåtas för billig penning? Som synes har min tappat en av klackarna. Den går att starta men man får känna efter att den har grepp, annars rappar den. Eller finns det måntro reservdelar att köpa till dessa sågar??

Den tidigare nämnda 550 XPn har börjat trolla med gnistan så i väntan på ny MS241 eller inlämning av 550n till ÅF så får Meecen komma till heders. Har legat nåt år eller två, men med färskt bränsle startade den på några ryck. Ändå fast det rappade efter i magnapullen. 😎


Jag har nog en sån liggandes eller tre, ska kolla vad som finns i lådorna. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789490 Ja, du har kanske rätt. Att köpa den och ge ekonomi i fel tillverknings sätt inte påverkar nåt på nåt vis. Då kanske de ser felen de gör o rättar till det av sig självt. Det är ju kanon!
Då kanske de gör lite reservdelar med snart och betalar för utvecklingskostnader, garantier och kvalite säkran.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Suneland  
#789495 Köpte en 2013 som går som en raket fortfarande, fast den tjänstgör som reservsåg redan 2016. Fick en oanvänd av en kamrat som flyttade till lägenhet som jag har liggandes med.

Och denna som jag också fick och om jag inte minns fel kördes med igentäppt luftintag..ingen såg gillar det. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789499
Mange skrev:Ja, du har kanske rätt. Att köpa den och ge ekonomi i fel tillverknings sätt inte påverkar nåt på nåt vis. Då kanske de ser felen de gör o rättar till det av sig självt. Det är ju kanon!
Då kanske de gör lite reservdelar med snart och betalar för utvecklingskostnader, garantier och kvalite säkran.


Nu talar jag om miljövinsten med att återanvända gamla grejer i allmänhet. oavsett om det är en cykel eller en tvättmaskin eller en motorsåg från Husqvarna men du talar om precis allt annat utom just det.
Syftet är förstås att slippa inse att jag har rätt. Det är som att försöka förklara något väldigt uppenbart för en treåring, ibland går det bara inte eftersom treåringen tvingar en till ett orimligt cirkelresonemang...

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Björn T  
#789562 försöka förklara något väldigt uppenbart för en treåring, ibland går det bara inte eftersom treåringen tvingar en till ett orimligt cirkelresonemang... meningslöst att försöka. Vissa skåningar är kvar i trotsåldern livet ut.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789572 Tillverkning, användning och återvinning.
Hur går det till? Hur görs en såg för 500kr?
Den marknadspolitiska delen i detta är rätt självklar och inte nåt positivt för oss som ska handla även om just priset kanske tilltalar många.

Ja, visst. Att prata med treåringar...
Hade man inte kunnat det, hade detta forum inte varit aktuellt att besöka.

När det gäller miljötänk kan man välja att ta ut en för sig fördelaktig och intressant del av helheten och banka på trumman som bara den.
Alternativt kan man försöka sig på den lite krångligare helhetsbilden och lära sig lite mer än vad hink o spaden ger.
Men bekvämast är ju såklart att ånga på och göra så gott man kan för att undvika anstränga det lilla där är som ska styra både hink o spade.

Just återvinna såg är jag rätt duktig på. Även så att det ska bli kostnadseffektivt för kunden. Har man det i tanken då rasar iden om 500kr såg.
Har nog pillat ihop fler såg av delar än de flesta. Sparar delar lättast mätt i kubikmeter... Helt vansinne enligt många.
Att hålla liv i såg med alla medel är kanske bra. Bättre är att skaffa en såg som som kräver lite medel att hålla igång länge.
Bäst är om grejerna går och håller länge.
Antal drift timmar och vad du kan göra med maskinen för dina kronor är rätt vettigt tänk oavsett om produkten är ny eller gammal.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789577 Och eftersom jag möts av argument som låter som de kommer från en kommunalpolitiker skriver jag det igen:

Det är en större miljövinst att återanvända trasiga produkter för att få fungerande enheter istället för att kassera dessa och köpa nya produkter vilka i sin tur orsakar mera miljöbelastning i tillverkningen än de befintliga gamla produkterna används ett tag till. Detta eftersom de gamla produkterna redan är tillverkade och belastningen på miljön redan är gjord och inte kan göras ogjord.

Vet inte hur man kan uttrycka det tydligare än så men uppenbarligen är det inte vad man säger utan vem som säger det som är avgörande.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

tallen100  
#789585 Det man redan har kan man försöka hålla igång, den prylen finns ju liksom redan och kan inte bli otillverkad, oavsett hur usel kvalité det än är😅 👍

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789592
Rotvältaren skrev:Det är en större miljövinst att återanvända trasiga produkter för att få fungerande enheter istället för att kassera dessa och köpa nya produkter vilka i sin tur orsakar mera miljöbelastning i tillverkningen än de befintliga gamla produkterna används ett tag till. Detta eftersom de gamla produkterna redan är tillverkade och belastningen på miljön redan är gjord och inte kan göras ogjord.

Det stämmer ju men det borde samtidigt vara miljövänligare att tillverka 100 000 sågar som håller i genomsnitt 4 år än att tillverka 100 000 sågar som håller ett år i genomsnitt. De billigare sågarna orsakar i detta exemplet då 4 ggr mer utsläpp vid tillverkning till och troligtvis mer eftersom de antagligen är tillverkade av en fabrik som har sämre koll på sina utsläpp än fabriken som gör kvalitetsprylar.

Såldes, om man vill vara miljövänlig: köp en såg som håller länge och reparera den med delar från en gammal såg om det går, vilket verkar vara det som Mange förespråkar vad jag har förstått av diskussionen.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

hfab  
#789593
Rotvältaren skrev:
Det är en större miljövinst att återanvända trasiga produkter för att få fungerande enheter istället för att kassera dessa och köpa nya produkter vilka i sin tur orsakar mera miljöbelastning i tillverkningen än de befintliga gamla produkterna används ett tag till. Detta eftersom de gamla produkterna redan är tillverkade och belastningen på miljön redan är gjord och inte kan göras ogjord.


Du har rätt i ditt resonemang.
Meeen!
Störst miljövinster uppnås genom att tillverka och saluföra kvalitet.
Kan vi få bort alla undermåliga skitprodukter som säljs skulle samtidigt behovet av reparationer minska.
Konkurrensen idag är stenhård.
Och för att kunna konkurrera med exempelvis tillverkare av kinesiska skitsågar, måste bättre tillverkare lägga mer ekonomiska resurser på marknadsföring och försäljning.
För att kompensera dessa kostnadsökningar prutas det på kvalitet i tillverkningen av slutprodukten.
Med ett ökat behov av reparationer som följd. 🤓

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Tralsmo  
#789594 Ja håller nog mest me mange.

Men en del köper ju saker å använder dom alldrig.
De ä väl kanske därför dom ä nöjda med sakerna.

Sen kan man ju fråga sej varför man köper saker som man nästan alldrig använder.

Själv är ja ju mer priskänslig på saker ja inte använder ofta. Gäller inte motorsågar.
Ska man köra motorsåg så blir de ju mycke roligare me rätt såg till rätt uppgift.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

anersimyra  
#789595 Tillverkas det verkligen några kvalitetsågar i dag..🤔 vi hör ju ständig om hur ”X-turk” tekniken tillsammans med M-tronic, autotune och batterisågar är rena rama skräpet med kort livslängd jämfört med de gamla godingarna utan dessa finesser, vilket är finesser som förstås saknas på de CE märkta lågprissågar som säljs i svensk handel..🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).