Motorsåg och handhållet

Stihl MS241

226 inlägg 55655 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Fredrik320  
#789187 Kult!
Hur är det med bränsleförbrukningen, har den blivit märkbart törstigare?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

anersimyra  
#789193
Fredrik320 skrev:Kult!
Hur är det med bränsleförbrukningen, har den blivit märkbart törstigare?

Jag har inte hunnit mer än torrgasat sågen ute på gårdsplan så hur mycket den dricker återstår att se. Jag har vid det här laget ett fem trimmade sågar och den enda som drar märkbart mycket mer är en 46cc Dolmar, men 241:an kan ju förstås visa sig ha blivit riktigt törstig den med.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Ent  
#789194 Häftigt! Får man fråga vad en sådan operation kostar, sisådär på ett ungefär? Och jag antar att utföraren av jobbet måste kunna hacka och tweaka bränsle, tändning osv?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

anersimyra  
#789200
Ent skrev:Häftigt! Får man fråga vad en sådan operation kostar, sisådär på ett ungefär? Och jag antar att utföraren av jobbet måste kunna hacka och tweaka bränsle, tändning osv?

Kolla med Andreas Forsberg (Dunderkullen här på sfo) om styckepris..🤑🤑, jag hade själv fått ett styckepris baserat på trimmning av ett flertal sågar..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#789226 Hej @Ent.
Kollade med min ÅF idag, och han berättade att visst finns det 16", 1,3, 3/8 Stihlsvärd till MS241 med lilla fästet.
Men ofta så får man beställa det eftersom det inte går mycket av den sorten.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Ent  
#791891 Har inte kommit till skott ännu. Den lokala Granngården har MS261 på hyllan för 8500, men då landar jag i andra svärd och kedjor som inte passar på MS200an. Om det blir till att uppgradera är MS 241 C-M VW (alltså den med värme) huvudspåret. Den finns dock inte kvar på Stihls hemsida, endast den utan värme. Är 241 C-M VW på utgående, eller hur ligger det till? Tänker ifall man måste bestämma sig snabbt medan det fortfarande finns exemplar ute i handeln?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Alex Strömberg  
#791897
Ent skrev:Har inte kommit till skott ännu. Den lokala Granngården har MS261 på hyllan för 8500, men då landar jag i andra svärd och kedjor som inte passar på MS200an. Om det blir till att uppgradera är MS 241 C-M VW (alltså den med värme) huvudspåret. Den finns dock inte kvar på Stihls hemsida, endast den utan värme. Är 241 C-M VW på utgående, eller hur ligger det till? Tänker ifall man måste bestämma sig snabbt medan det fortfarande finns exemplar ute i handeln?

Verkar som att den med värme inte finns längre tyvärr. Kan inte beställa genom återförsäljar portalen heller.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791902
Alex Strömberg skrev:
Ent skrev:Har inte kommit till skott ännu. Den lokala Granngården har MS261 på hyllan för 8500, men då landar jag i andra svärd och kedjor som inte passar på MS200an. Om det blir till att uppgradera är MS 241 C-M VW (alltså den med värme) huvudspåret. Den finns dock inte kvar på Stihls hemsida, endast den utan värme. Är 241 C-M VW på utgående, eller hur ligger det till? Tänker ifall man måste bestämma sig snabbt medan det fortfarande finns exemplar ute i handeln?

Verkar som att den med värme inte finns längre tyvärr. Kan inte beställa genom återförsäljar portalen heller.

Finns det då möjligheter att eftermontera handtagsvärme på en 241:a?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Alex Strömberg  
#791904
Niking skrev:
Alex Strömberg skrev:
Ent skrev:Har inte kommit till skott ännu. Den lokala Granngården har MS261 på hyllan för 8500, men då landar jag i andra svärd och kedjor som inte passar på MS200an. Om det blir till att uppgradera är MS 241 C-M VW (alltså den med värme) huvudspåret. Den finns dock inte kvar på Stihls hemsida, endast den utan värme. Är 241 C-M VW på utgående, eller hur ligger det till? Tänker ifall man måste bestämma sig snabbt medan det fortfarande finns exemplar ute i handeln?

Verkar som att den med värme inte finns längre tyvärr. Kan inte beställa genom återförsäljar portalen heller.

Finns det då möjligheter att eftermontera handtagsvärme på en 241:a?
/Niklas

De går nog om man vill köpa alla delar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Williamm  
#791905
Niking skrev:
Alex Strömberg skrev:
Ent skrev:Har inte kommit till skott ännu. Den lokala Granngården har MS261 på hyllan för 8500, men då landar jag i andra svärd och kedjor som inte passar på MS200an. Om det blir till att uppgradera är MS 241 C-M VW (alltså den med värme) huvudspåret. Den finns dock inte kvar på Stihls hemsida, endast den utan värme. Är 241 C-M VW på utgående, eller hur ligger det till? Tänker ifall man måste bestämma sig snabbt medan det fortfarande finns exemplar ute i handeln?

Verkar som att den med värme inte finns längre tyvärr. Kan inte beställa genom återförsäljar portalen heller.

Finns det då möjligheter att eftermontera handtagsvärme på en 241:a?
/Niklas

Eller delar från en skrotad.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791908 Ok! Då kan det vara ett tips för signaturen Ent.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Ent  
#791912 Tackar för infon, vad märkligt om de lägger ner den modellen? Alla pushar ju för att man ska kosta på sig värme. Håller sällan på vid kallare än 8-10 minus och har aldrig haft förgasarproblem, men vita fingrar blir väl sällan bättre med åren. Vill helst handla en sån här grej lokalt, men i nödfall verkar de finnas i e-handeln fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Alex Strömberg  
#791921
Ent skrev:Tackar för infon, vad märkligt om de lägger ner den modellen? Alla pushar ju för att man ska kosta på sig värme. Håller sällan på vid kallare än 8-10 minus och har aldrig haft förgasarproblem, men vita fingrar blir väl sällan bättre med åren. Vill helst handla en sån här grej lokalt, men i nödfall verkar de finnas i e-handeln fortfarande.

Tror 241 kommer försvinna hel, den säljer för dåligt jämfört med 261. De har också gjort mycket för att minska vikten på 261 så kan vara så att Stihl inte ser någon anledning att uppehålla support för två väldigt lika sågar.

Har även träffat en del som verkligen inte vill ha värme alls.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Ent  
#791925 OK, är det viktökningen som gör man absolut inte vill ha värme?

Och det är klart, 261 utan väger 4,9 medan 241 med värme väger 4,8. Då är det ju i samma härad...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791927 Är det inte samma såg med olika cc?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).