Motorsåg och handhållet

Stihl MS 361: Köpa klyvkedja

5 inlägg 1407 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MS 361: Köpa klyvkedja

Thomasz  
#789116 Har en Stihl MS 361, och läste att det ska gå att ha denna som ett mindre sågverk.
Om jag inte minns fel så sålde Logosol dessa,men att dem som säljs i fackhandeln ( med standardutrustningen) behöver modifieras.

Kedjan som jag har är en 3/8 med 1,6mm spårbredd, men att en klyvkedja är i regel tunnare( smalare spårvidd).

Om mitt minne helller inte sviktar så gick det att få dessa med både 0.325" & 3/8 ( fast då är spårvidden 1,5/ 1,3mm).

När det gäller kedjedrevet ( som är standard), så ska det vara 7 Tandat 3/8.
Men när jag kikar i Stihls Servicemanual- så finns det tot sätt 2 olika val
1. Standarddrev ( med 7 T)
2. 8 Tandat 3/8 drev

Men å andra sidan så finns det också möjligheten att köpa 0.325 drev med 9 Tänder.

Samtidigt så blir jag också lite förvirrad när det gäller valet av klyvkedjor.
Som jag förstår det så är det inte så vanligt att kedjor tillverkas med 0.325" ( inte i vart fall i denna effektklass)

Samtidigt så har jag köpt ett 50 cm Rollomatic svärd.

Så dels så undrar jag om jag kan använda samma långa svärd även till klyvkedja, och även vilket drev jag behöver?
( underförstått att detta gäller Stihls klyvkedjor PMX 3/8)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 361: Köpa klyvkedja

Sture Andersson  
#789118 ring till Logosol ,dom kan detta och är billiga med sina kedjor.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 361: Köpa klyvkedja

mrlynx  
#789124 Det är flera parametrar att ta hänsyn till. Vad är det för spårvidd på svärdet du köpt?
När jag kör med klyvkedja på min MS361 så kör jag med Stihl PMX 3/8 1,3 mm spårvidd med 84 drivlänkar på ett 25" svärd.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 361: Köpa klyvkedja

JensSkoog  
#789186 MS 361 är ju en slitvarg, men jag skulle inte köra den med .325 och niotandat drev. Det blir för tufft i klyvningen.
Själv kör jag med sjutandat och 20" svärd, 1,3 klyvkedja från Stihl. Det orkar sågen bra och ger bra resultat.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 361: Köpa klyvkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789206 Oavsett drev, delning och spårvidd går de tungt och lätt för varmt så ta det nätt...
Kan lätt bli dyra reglar annars.

Mer kostnadseffektivt att få liten volym sågat i mindre sågverk, lokalt och/eller mobilt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).