Motorsåg och handhållet

Ladda i skogen

91 inlägg 11484 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#789068 Ok! Tänkte bara på att en inverter brukar dra en del ström på tomgång. Så att om kyl/frys går på likström 24/7 direkt från det stora batteriet, så behöver du kanske bara använda inverten när du väl laddar dina motorsågsbatterier och sedan stänga av inverten. På köpet kan du ju också komma ner i storlek (och pris) på själva inverten.
/Niklas[/quote]
Kan inge om inverter heller, trodde att med sånna battack så vart det kopplat direkt 240v 🤔

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#789069
Mangan skrev:Du får 👍 av mig i alla fall @Helproffs, tyckte det passade bra i denna tråden. Om det nu är värt något. 🙃


Tack det är det, och jag tycker det passar med fast våra behov ser lite olika ut! Såg ju ut å kunna passa dej tipsen om batterielverk kanske 👍

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#789071
JörgenO skrev:Jag följer en Youtuber som bor i skogen o renoverar en stuga.
En av hennes sponsorer är ett företag som gett henne ett "batteridrivet elverk" som kan driva cirkelsågar etc. Man kan nog kalla det för ett stort batteri vilket kanske är en bättre beskrivning. Antar att det väger och tar plats som ett elverk. Kanske det kan vara en lösning?

Googlar man batteridrivna elverk kommer det upp en del förslag från 5000kr till 35000. Finns ett Ryobi på Jula för 15 000.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tr ... rk-020512/
Såhär skriver de om batteriladdning (av andra Ryobibatterier)
Kan ladda fyra 36 V-batterier
Om du behöver ladda dina andra Max Power-batterier kan elaggregatet on board-ladda upp till fyra 36 V-batterier (1,7A sekvensladdning). Laddkabel medföljer.


Här är länk till det jag tror används av hon på Youtube (kostar 35 000)
https://www.dustinhome.se/product/50112 ... SnEALw_wcB


Såhär beskrivs de
Äntligen ett batteridrivet elverk! Portabel strömkälla för camping, läger, fotografering, stugor, arbetsplatsen eller andra aktiviteter där man inte vill vara utan el trots avsaknaden av elnätet. Med en maxkapacitet på 1800W så klarar den alla användningsområden som tidigare krävt ett elverk men i ett betydligt mer lätthanterat format och helt utan motorljud och avgaser. 230V, 12V och USB-uttag gör att den fungerar till alla typer av elektronik. Flexibla ladningsmöjligheter gör att den går ladda från elnät, bilen eller solpaneler.


Du har inte möjligtvis nån länk till tube? Fattar inte hur det klarar i mitt fall en 5kw lr är det kv.. motor och hur länge går det att ta ut så mycket effekt tro? Undrar en bohem 🙃

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#789074 #Mangan å #Niking laddtid läste nån annanstans att det tog en natt, men på en timme med ett par laddade och en bit med hjulingen på skogen så (med 4 batterier) så med rast I kojan känns det som man nästan borde ha 3 batt full på ett dagsverke och då har man bra mycket mer ström i kojan för min erfarenhet är att solen behöver inte ligga på utan iaf min lilla solcellsel ladar hyfsat tidigt och sent av bara ljus himmel, men kanske laddeffekten inte är på topp men ger det öuer14v så borde ju en sån där större anläggning klara behoven utan vidare med lite smart laddning.. lr 🌲

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789082
Helproffs skrev:
Niking skrev:Ok! Tänkte bara på att en inverter brukar dra en del ström på tomgång. Så att om kyl/frys går på likström 24/7 direkt från det stora batteriet, så behöver du kanske bara använda inverten när du väl laddar dina motorsågsbatterier och sedan stänga av inverten. På köpet kan du ju också komma ner i storlek (och pris) på själva inverten.
/Niklas

Kan inge om inverter heller, trodde att med sånna battack så vart det kopplat direkt 240v 🤔


Det finns en del att lära när det gäller batterier, solceller och inverters. Å jag är inte något proffs på området, även om jag har plockat upp ett och annat genom åren. Å då är der ju bara bra att denna tråden finns, så att vi kan lära av varandra. 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#789085
Niking skrev:
Helproffs skrev:
Niking skrev:Ok! Tänkte bara på att en inverter brukar dra en del ström på tomgång. Så att om kyl/frys går på likström 24/7 direkt från det stora batteriet, så behöver du kanske bara använda inverten när du väl laddar dina motorsågsbatterier och sedan stänga av inverten. På köpet kan du ju också komma ner i storlek (och pris) på själva inverten.
/Niklas

Kan inge om inverter heller, trodde att med sånna battack så vart det kopplat direkt 240v 🤔


Det finns en del att lära när det gäller batterier, solceller och inverters. Å jag är inte något proffs på området, även om jag har plockat upp ett och annat genom åren. Å då är der ju bara bra att denna tråden finns, så att vi kan lära av varandra. 👍
/Niklas

Går att läsa sig till allt men teori och verklighet vill inte alltid gå ihop, så därav mitt intresse i denna tråd som jag tror kan bli bra med verklighets frågor kontra teori och vad vi eftersöker, ursäktar mig om ja kliver utanför grundtråden men känns som det hör ihop med rubriken👍

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789092
Helproffs skrev:Då fick jag lite svar å mer funderingar och två varningar av #Torbjörn för en fråga om detta efter han städat av massa tjafs han var nog bara lite morgon trött sånt är livet 🙃


Ja denna modereringen gick nog lite fort.

Mitt första inlägg försvann men Mangans svar på det med citat fick vara kvar.

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789104 Helproffs! Dina frågor är helt relevant för tråden, om du frågar mig! 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Torbjörn Johnsen  
#789106
busholle skrev:Ja denna modereringen gick nog lite fort.

Mitt första inlägg försvann men Mangans svar på det med citat fick vara kvar.


Aj, då! Ditt inlägg rök nog av misstag i modereringen @busholle. Ber om ursäkt för detta men får skylla på att jag inte är så van vid spakarna ännu när det gäller moderering. Men jag lär mig😎

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

JörgenO  
#793350 Den här funderar jag på att köpa som ett alternativ till elverk.
Ibland finns det behov av att driva elverktyg som cirkelsåg etc eller ladda borrmaskinsbatteri. Jag har ingen batterimotorsåg eller batteriröjsåg men det hade ju varit bra att kunna ladda även sådana batterier ute i skogen.
Fördelen är att den inte väger så mycket (10kg enligt uppgift) och man inte riskerar bensin eller oljespill, så den är ju väldigt portabel.

Det jag är lite osäker på är kapaciteten, dvs hur länge den räcker. Batteriet lagrar en kWh och på Jackerys hemsida anges att den kan driva en minikyl i 13h eller elgrill i 50min. Jag är elanalfabet så jag kan inte översätta det i cirkelsågsminuter eller i antal laddade borrmaskinsbatterier (eller såg för den delen)

På bilderna verkar den ha vanliga 220V-uttag och den säljs via CDon (via norska Computersalg) eller Amazon UK så jag antar att den är CE-märkt.
Om man köper den via CDon borde det väl vara inkjlusive svensk moms, så det kanske blir enklast så?

Eller får jag börja titta över det gamla (minst 30år sen det startades senast) Hondaelverket jag ärft av pappa

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

zeetorg  
#793359 Ett elverktyg med sladd kanske förbrukar runt 300-1500w och skulle således kanske räcka runt en timme i snitt.
Laddaren kanske drar 200-300w (18v 4-5 ah) och skulle då räcka i snitt till fyra laddningar, kanske t.o.m. något fler.

Ganska grovt uträknat och endast teoretiskt men jag tror att det borde kunna vara hyfsat nära verkligheten.
Det svåraste är väl att räkna ut ett medelvärde på vad sladdmaskinen förbrukar i timmen då det kan variera väldigt mycket beroende på vad man gör.

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#793396
JörgenO skrev:Den här funderar jag på att köpa som ett alternativ till elverk.
Ibland finns det behov av att driva elverktyg som cirkelsåg etc eller ladda borrmaskinsbatteri. Jag har ingen batterimotorsåg eller batteriröjsåg men det hade ju varit bra att kunna ladda även sådana batterier ute i skogen.
Fördelen är att den inte väger så mycket (10kg enligt uppgift) och man inte riskerar bensin eller oljespill, så den är ju väldigt portabel.

Det jag är lite osäker på är kapaciteten, dvs hur länge den räcker. Batteriet lagrar en kWh och på Jackerys hemsida anges att den kan driva en minikyl i 13h eller elgrill i 50min. Jag är elanalfabet så jag kan inte översätta det i cirkelsågsminuter eller i antal laddade borrmaskinsbatterier (eller såg för den delen)

På bilderna verkar den ha vanliga 220V-uttag och den säljs via CDon (via norska Computersalg) eller Amazon UK så jag antar att den är CE-märkt.
Om man köper den via CDon borde det väl vara inkjlusive svensk moms, så det kanske blir enklast så?

Eller får jag börja titta över det gamla (minst 30år sen det startades senast) Hondaelverket jag ärft av pappa

30 årigt hondaverk lär kanske va lurigt för det är väl inget inverter verk? Som man verkar behöva till moderna batterier å laddare, knäckte själv två dw laddare med ett gammalt elverk innan jag kom på orsaken 😇

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

JörgenO  
#796683 Här är en Review av ett portabelt batteri som alternativ till elverk.
Det är Donyboy73 som testar ett Bluetti-batteri.

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796780 Den swr onekligen intressant ut, givet att den finns i en europeisk/svensk version med 240 V.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Cunningham  
#796789 När jag är ute och kör lite klenare virke så kör jag tomt ett BLi200 batteri sedan startar jag min 192 C. När den tanken är tom är det dags för fika.
Då laddar jag batteriet med ett elverk, inte fullt utan till ca 80%. det är vad man hinner på en lunch/ längre fika. Efter det samma visa ett batteri och en tank till 192:an. Ett elverk kan man använda till så många andra saker. Har vid två tillfällen upptäckt lågt lufttryck på timmervagnen efter jag lastat fullt ! Bara att få dit elverket och kompressorn så har man räddat det. Dessutom har jag det som ett backup till frysar hemma eller till cirkulationspumpen till den vedeldade värmeanläggningen när Ryssen kommer. Lite mindre saker att hålla igång och med ganska brett användningsområde tycker jag man får med ett elverk. Dessutom är ju det en 4T som kan köras på Aspen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).