Traktorer och processorer

Transportstyrelsen och Användningssätt.

12 inlägg 2956 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Transportstyrelsen och Användningssätt.

taxjagarn  
#788881
1673878487_2edcc949-4e9d-4b47-bf41-ccacee26e639.jpeg


Har fått hem registreringsbevisen för tre traktorer varav två fick denna brev medskickat, den tredje är avställd.
Använder dom i jord och skogsbruket antar det är det översta alternativet som skall kryssas i.
Vet det varit uppe förr och det rådde delade meningar om man skall skicka in eller ej.
Hur gör ni som skaffat traktor på senare tid ?
Och vad blir skillnaden av dom olika alternativen ?

MvH//Stefan



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Transportstyrelsen och Användningssätt.

Bax  
#788885 Jag har för mig jag svarade Alt 3 (?)
Är du ute på vägarna 90% av körtiden?

Användarvisningsbild

Re: Transportstyrelsen och Användningssätt.

taxjagarn  
#788886
Bax skrev:Jag har för mig jag svarade Alt 3 (?)
Är du ute på vägarna 90% av körtiden?



Nej den går på vintrarna med huggarvagn efter och övrig tid inom jordbruket inga vägtrasporter alls att tala om.
Men var blir kontentan av dom olika alternativen, blir skatten olika ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Transportstyrelsen och Användningssätt.

Bosse1  
#788903 Har ni dåliga vägar blir det 100% terrängtransport.

Användarvisningsbild

Re: Transportstyrelsen och Användningssätt.

taxjagarn  
#788914
Bosse1 skrev:Har ni dåliga vägar blir det 100% terrängtransport.



Nu fanns det ju inte något sådant alternativ, men spontant är det nog alternativ tre som känns vettigast.
Hade varit roligt och vetat vad utfallet av de olika alternativen hade blivit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Transportstyrelsen och Användningssätt.

Heavy_D  
#788919 Jag har kryssat alt.3 på mina. Vad jag förstått och hört från andra är skatten olika, framförallt högt vid alt.1
Källorna bedömer jag som tillförlitliga.

Avatar Fallback

Re: Transportstyrelsen och Användningssätt.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788950 Om man använder traktorn i lantbruket men kör på allmänväg till max 10% ska man kryssa i första alternativet, den hamnar då i skatteklass 2 dvs ingen beskattning.
Länk till skatteverkets hemsida. Där finns ett bra flödesschema som visar i vilken skatteklass den hamnar.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... /1847.html

Användarvisningsbild

Re: Transportstyrelsen och Användningssätt.

Heavy_D  
#788967 Då blir det alltså samma skatteklass oavsett om du kryssar 1:a eller 2:a alternativet?

Användarvisningsbild

Re: Transportstyrelsen och Användningssätt.

Camaro1969  
#788969 jag har aldrig svarat på någon sån där... det går lika bra.. ju mindre myndigheter vet ju bättre

Användarvisningsbild

Re: Transportstyrelsen och Användningssätt.

taxjagarn  
#788972 Tack för bra svar 🙏
Vet att jag läst genom åren att folk struntat i att skicka in, men klickar man i för typ 2 så skall det nog vara lugnt och skicka in.
Kommer som huvudsyssla endast användas i skog och jordbruket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Transportstyrelsen och Användningssätt.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789011
Heavy_D skrev:Då blir det alltså samma skatteklass oavsett om du kryssar 1:a eller 2:a alternativet?


Nej vid alternativ 2 blir det skatt.
Så här tolkar jag skatteverkets regler, obs detta är min tolkning så för att vara säker får man kolla med skatteverket.

Det finns två skatteklasser för traktorer, skatteklass 1 (där får man betala skatt) och skatteklass 2(ingen skatt). Det som avgör skatteklass är tjänstevikt, användningssätt eller om traktorn är en ombyggd bil (epa, a-traktor)/ terminaltraktor.
För att hamna i skatteklass 1 ska traktorn vara: en ombyggd bil/terminal traktor eller ha en tjänstevikt över 2 ton och körs på andra vägar än enskilda vägar, undantaget är traktorer som används inom bla jordbruket.

Det inebär då för dom olika alternativen på transportstyrelsens svarstalong.

Alternativ 1: Traktorer som används inom bla lantbruket och även där används för transport på väg av jord/skogsbruksprudukter till minst 90 % vilket borde innebära att man får transportera i upp till 10% av körtiden även andra saker än jordbruksprodukter. Ingen beskattning, klass2. Här borde dom flesta skogsägare hamna som utnyttjar allmän väg för transport av virke men även i väldigt liten skala kör andra transporter än jord/skogsbruksprudukter.

Alternativ 2: Alla andra transporter av gods än bla jordbruksprodukter (t.ex. entreprenadkörning av fyllnadsmassor mm). Här beskattas traktorn, klass1.

Alternativ 3: Inte köra på allmän väg utan endast korsar denna, transport av endast traktor och förare på väg. Transport av gods lastat på traktorn mm. Eller transport av produkter/förnödenheter för lantbruk till 100% och ej någon gång något annat. Ingen beskattning, klass2.

Alternativ 4: Transport av person (föraren får ej vara någon passagerare) ingen beskattning, klass2.

Användarvisningsbild

Re: Transportstyrelsen och Användningssätt.

taxjagarn  
#789014 Vad jag menade var traktor klass 2

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).