Motorsåg och handhållet

Ladda i skogen

91 inlägg 11488 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788857 Japp! 12V (eller 24V) som du laddar hemma blir nog enklast (näst efter extrabatterier, som också laddas hemma).
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788899 Det får ju inte kosta allt för mycket heller, då kan man ju lika gärna köpa en eller ett par extra batterier till sågen direkt.

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788901 Fast batteri + inverter kan ju kanske även användas till andra saker, vilket då får tas upp i kalkylen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

jannee  
#788912 Ursäkta intrånget men det är väl bara att införskaffa fler energibärare???
Men Niking är det inte så här i stället.
När man är ekonomiskt oberoende och lite av tekniknörd satsar man på det nya = elverktyg.
Absolut inget fel med batteridrivna prylar, men har man redan fossildrivna diton varför då inte vänta tills det verkligen blivit ordning och reda med det nya och moderna - och varför göra sig av med sådant som fungerar..
En ny elmotorsåg + batterier så du klarar en hel dags arbete innebär att du måste införskaffa minst 4 om inte 5 batterier till sågen + en laddare som klarar av att ladda alla dessa - SAMTIDIGT.
NIKING! Svara nu ärligt, vad kostar detta kalas?
Har man den fossildrivna sågen fulltankad + combidunken full vill det verkligen till att man ska få bränslestorsk.
Har du en elbil kan du självfallet ladda från den - och det bör du redan införskaffat eftersom du kör med elverktyg i skogen.
Ta ström från traktorbatteriet innebär att den inte startar när du ska åka hem, likaså om du gör det från p-bilen.

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788916
jannee skrev:Ursäkta intrånget men det är väl bara att införskaffa fler energibärare???
Men Niking är det inte så här i stället.
När man är ekonomiskt oberoende och lite av tekniknörd satsar man på det nya = elverktyg.
Absolut inget fel med batteridrivna prylar, men har man redan fossildrivna diton varför då inte vänta tills det verkligen blivit ordning och reda med det nya och moderna - och varför göra sig av med sådant som fungerar..
En ny elmotorsåg + batterier så du klarar en hel dags arbete innebär att du måste införskaffa minst 4 om inte 5 batterier till sågen + en laddare som klarar av att ladda alla dessa - SAMTIDIGT.
NIKING! Svara nu ärligt, vad kostar detta kalas?
Har man den fossildrivna sågen fulltankad + combidunken full vill det verkligen till att man ska få bränslestorsk.
Har du en elbil kan du självfallet ladda från den - och det bör du redan införskaffat eftersom du kör med elverktyg i skogen.
Ta ström från traktorbatteriet innebär att den inte startar när du ska åka hem, likaså om du gör det från p-bilen.


Bra sagt där "Jannee".
En egen reflektion på det du skriver, utan att på något sätt kritisera dit inlägg, är väl "Köp en batterisåg där den ger bättre resultat än en bensindito" Så blev det för mig, som jobbar professionellt med trädfällning. Batterisågarna tas fram när småträden ska ner, åker med i traktorn för att bort de där kvistarna man missat, i Rangern när det är det där lilla jobbet i bostadsområdet, när det är ett jobb där tanterna tittar ut genom fönstret med arg blick ivrigt påhejade av gubben bakom.
Då är det faktiskt väldigt bra! Annars så kör jag glädje och utan tvekan min 500i och några 550 och 200/201 där de är bäst.

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788923
jannee skrev:Ursäkta intrånget men det är väl bara att införskaffa fler energibärare???


Ja, det är såklart ett alternativ. Vilket som är bäst beror ju på hur bra laddning av batterier blir, så därför ville jag kolla med de som har gjort något liknande för att utvärdera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788933
Mangan skrev:
jannee skrev:Ursäkta intrånget men det är väl bara att införskaffa fler energibärare???


Ja, det är såklart ett alternativ. Vilket som är bäst beror ju på hur bra laddning av batterier blir, så därför ville jag kolla med de som har gjort något liknande för att utvärdera.

Du har förstås alldeles rätt "Mangan", jag svarade ju inte på din fråga. Ber om ursäkt.
För egen del så har jag en laddare till Stihlbatterierna ansluten via omformare till mitt batteri som ladda s via solpaneler på huggarkojan som jag har i skogen. I Forden laddar jag vid behov med hjälp av elverket som nästan alltid är med på flaket. I traktorn laddar jag inte, har tre batterier med mig i stället. Har totalt fyra batterier att jobba med då jag kör motorsåg, grensåg och gräsklippare på samma.
Så det funkar i skogen om man har elverk/bil/koja nära. Som jag.

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788940
Uvskogen skrev:För egen del så har jag en laddare till Stihlbatterierna ansluten via omformare till mitt batteri som ladda s via solpaneler på huggarkojan som jag har i skogen. I Forden laddar jag vid behov med hjälp av elverket som nästan alltid är med på flaket. I traktorn laddar jag inte, har tre batterier med mig i stället. Har totalt fyra batterier att jobba med då jag kör motorsåg, grensåg och gräsklippare på samma.


Ja, jag har tre batterier med mig nu också men skall sätta på en större kedja och längre svärd så vi får se om det räcker en dag. Blir ju säkert att man prövar lite grövre då med längre svärd. Vilket/vilka batteri har du @Uvskogen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788971
Mangan skrev:
Uvskogen skrev:För egen del så har jag en laddare till Stihlbatterierna ansluten via omformare till mitt batteri som ladda s via solpaneler på huggarkojan som jag har i skogen. I Forden laddar jag vid behov med hjälp av elverket som nästan alltid är med på flaket. I traktorn laddar jag inte, har tre batterier med mig i stället. Har totalt fyra batterier att jobba med då jag kör motorsåg, grensåg och gräsklippare på samma.


Ja, jag har tre batterier med mig nu också men skall sätta på en större kedja och längre svärd så vi får se om det räcker en dag. Blir ju säkert att man prövar lite grövre då med längre svärd. Vilket/vilka batteri har du Uvskogen


AP300

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Torbjörn Johnsen  
#788980 Nu har jag rensat bort några dagars tjafs på sandlådenivå från den här tråden. Trådens frågeställning handlar om att ladda batterier i skogen. Fortsätt gärna att diskutera detta men nya återfall i batteri-bensintjafs i denna tråd kommer att bestraffas med förvisning till sandlådan (= varning och/eller avstängning).

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#788998 https://sunwind.se/product/show/?id=221 ... Plus+-3000

Ställer frågan så här då, räcker den här anläggningen till för kylskåp mobilladdning och ladda 2 sågbatterier samtidigt vår sommar höst tror ni?

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788999
Helproffs skrev:https://sunwind.se/product/show/?id=2217&Kraftpaket-Plus+-3000

Ställer frågan så här då, räcker den här anläggningen till för kylskåp mobilladdning och ladda 2 sågbatterier samtidigt vår sommar höst tror ni?


Ja.

Det är två saker man måste kolla på, dels effekten (Watt), dvs hur mycket ström anläggningen kan leverera som max (givet samma spänning förstås).

Sen är det energin, dvs hur länge den kan hålla på innan systemet blir tomt.

Det står att den skall klara en diskmaskin, så om man jämför en diskmaskin med ett sågbatteriladdare, så drar en diskmaskin kanske 1500W som mest (för att värma vatten). Det motsvarar 2-3 samtidiga laddare för batteri (om du ni vill ladda de samtidigt), så det verkar inte vara något problem.

Ett fulladdat system innehåller ungefär 9000 Wh. Min motorsågbatterier innehåller < 200 Wh (finns större). Säg 400Wh för de största med förluster och allt, så har du ändå 22 stycken laddningar innan det blir tomt.

Ett annat sett att se på det är att ladda ett batteri drar i storleksordning lika mycket energi (Wh) som ett kylskåp per dygn.

Jag skulle inte vara orolig, om man inte jobbar 40h/vecka med slutavverkning på vintern ovanför polcirkeln... ;)

Men med solceller finns det ju inga garantier, är det helt igenmulet en höstvecka och släkten på besök så...?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789000
Helproffs skrev:https://sunwind.se/product/show/?id=2217&Kraftpaket-Plus+-3000

Ställer frågan så här då, räcker den här anläggningen till för kylskåp mobilladdning och ladda 2 sågbatterier samtidigt vår sommar höst tror ni?

Det borde det nog göra, givet att solpanelerna ställs upp med fri sikt mot solen.

Ty så vitt jag vet, så är solpaneler mycket känsliga för minsta skugga från t.ex. grenar och träd.

Det finns fall där i princip en hel solcellsanläggning har gått på sparlåga p.g.a. skuggan från en enda flaggstång. Efter att flaggstången flyttades (så att den inte längre kunde skugga solanläggningen) fungerade dock solanläggningen som tänkt.

Å självfallet utgår jag ifrån att ditt kylskåp är någorlunda modernt och energisnålt. Inte något energislösande ök från säg 1950-talet, som värmer upp hela kojan...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#789002 Tack för svar, nä kylskåp och frys kombiskåp blir modernt, glömde nämnas att det är kombi men är väll värst när man laddar från ett batteri till annat i direkt krävande energi va ja förstår!?

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789003 Ja, går du från 12V eller 24V likström, via 240V växelström, till 36V likström, så blir det tyvärr en del energiförluster.

Blir kyl/frysskåpet 24V eller 240V?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).