Motorsåg och handhållet

Ladda i skogen

91 inlägg 11512 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788757 Jag funderar på att skaffa något så man kan ladda HVA batterier i skogen. Är det någon som har ett sådant system som ni är nöjda med? Från traktor, bil eller maskin.

Inverter plus snabbladdare är väl ett troligt scenario, men öppen för alternativ.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

80-90  
#788770 De är ju ganska dyra . Vore det inte bättre å köpa ett batteri till ??

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Cat554  
#788775 Var skulle du ta elen från? Bilens/maskinens generator skulle ju ta lengere tid på laddningen enn du trenger för at tömma batteriet. En dieselmotor skulle brenne av flerfaldig hva en motorsag på bensin behøver pr. dag.

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788776 Ja, det är ju det jag vill höra hur andra har löst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

tallen100  
#788778 Köp ett litet elverk på biltema..

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Björn T  
#788782 Går ju som sagt inte åt något fossila bränslen för att tillverka batterier, sågar eller elverk samt tranformatorer. Framför allt när det mesta transporteras ifrån kina och till Sverige.
Senast redigerad av Björn T sön 15 jan 2023, 19:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788784 Kranman har vist en lösning, kolla med dom direkt så kanske dom berättar hur dom gjort, eller kanske till och med har en färdig lösning om dom kan sälja till dig.
I beskrivningen till filmen nedan står det...

Kranman har monterat in en omformare samt en snabbladdare QC500 som laddar batteriet till 80% på ca 25 min medan du kör med Processorn P25.



Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788793 Frågeställningen är intressant, även om jag själv väljer att bära med mig ett antal extrabatterier ut och ladda hemma.

I Kranman-fallet så går ju maskinen ändå och då borde det inte gå åt så mycket extra soppa för att ladda batteriet.

Däremot är jag tveksam till att joxa med elverk (eller bil/traktor på tomgång) enkom för att kunna ladda batteriet. Om inte annat för att det förmodligen fortsätter att tuffa på när batteriet är fulladdat. (Eller går det att fixa en automatisk avstängning av motorn, som känner sv när batteriet är fulladdat)?

Sålunda skulle jag nog sikta på ett s.k
husvagnsbatteri + omriktare med äkta sinusvåg + snabbladdare och bygga ett regntätt/snötätt skal runt detta.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Suneland  
#788794 Jag har en gammal APC ups jag fått gratis, med ett extra 100ah batteri som får åka med i traktorn om jag vill ladda i skogen.. har även tjänstgjort vid pumpning av vatten till kreaturen ute på betena några somrar 😀
Har för övrigt en likadan ups till styrningen av värmen i huset och cirkpump och laddpumpar till vedpannan.

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788801 En gammal UPS kanske kunde vara något. Frågan är om man skall göra en lite ombonad låda med isolering, eller om det blir för varmt på sommaren. 🤔 Ett 100Ah 12V borde räcka till minst 3 laddningar av Bli200 i alla fall, det skall ju räcka.

Alternativt tar man 80W laddaren som går på 12V direkt och kopplar till traktorn. Är ju liten och smidig och man slipper invertern. Ladda ett batteri medan man kör de andra två så har man fyra laddningar på en dag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788848
busholle skrev:
Det finns färdiga lösningar för att hålla igång två batterikretsar på en generator. Används ofta på husbilar och liknande. Startbatteriet tillåts inte ladda ur medan batteriet till extraförbrukarna får leva tuffare. När man startat så prioriteras laddningen av startbatteriet först. Pluggar man in batterierna på underhållsladdare när man kommer hem så har man med sig en del extra kräm ut i skogen.


Ja, kom på att det finns lite för båtar också. Sitte ju perkins 3:or i dom med, va? :) . Vore ju smidigt om man kunde ha ett lite större batteri bara, och så något underspänningsskydd som stänger av batteriladdaren om startbatteriet går under en viss spänning. Så man har att starta i alla fall. Lite ont om plats i traktorn, men batterilådan är ganska stor. Synd att de inte har en lite större 12V-laddare bara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788849
Mangan skrev:
busholle skrev:
Det finns färdiga lösningar för att hålla igång två batterikretsar på en generator. Används ofta på husbilar och liknande. Startbatteriet tillåts inte ladda ur medan batteriet till extraförbrukarna får leva tuffare. När man startat så prioriteras laddningen av startbatteriet först. Pluggar man in batterierna på underhållsladdare när man kommer hem så har man med sig en del extra kräm ut i skogen.


Ja, kom på att det finns lite för båtar också. Sitte ju perkins 3:or i dom med, va? :) . Vore ju smidigt om man kunde ha ett lite större batteri bara, och så något underspänningsskydd som stänger av batteriladdaren om startbatteriet går under en viss spänning. Så man har att starta i alla fall. Lite ont om plats i traktorn, men batterilådan är ganska stor. Synd att de inte har en lite större 12V-laddare bara.


Ja, en 12V och en 24V smart snabbladdare från Husqvarna vore ju inte fel. 👍 Men risken är väl att någon idiot försöker koppla laddaren till bilens eller traktorns startbatteri, varpå fordonet inte startar vid hemfärd...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

MrOlsson  
#788850 Ett skiljerelä med ett till 12volt fritidsbatteri som du kopplar laddaren på är nog bäst och enklast. Då laddas det när du kör till skogen och borde räcka till att ladda flera sågbatterier.
Enklare version är ju att koppla sågbatteriladdaren efter ett underspänningrelä på befintligt startbatteri.
Men det finns nog inte kapacitet till att ladda flera batterier innan relät bryter.

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788852
Mangan skrev:
busholle skrev:
Det finns färdiga lösningar för att hålla igång två batterikretsar på en generator. Används ofta på husbilar och liknande. Startbatteriet tillåts inte ladda ur medan batteriet till extraförbrukarna får leva tuffare. När man startat så prioriteras laddningen av startbatteriet först. Pluggar man in batterierna på underhållsladdare när man kommer hem så har man med sig en del extra kräm ut i skogen.


Ja, kom på att det finns lite för båtar också. Sitte ju perkins 3:or i dom med, va? :) . Vore ju smidigt om man kunde ha ett lite större batteri bara, och så något underspänningsskydd som stänger av batteriladdaren om startbatteriet går under en viss spänning. Så man har att starta i alla fall. Lite ont om plats i traktorn, men batterilådan är ganska stor. Synd att de inte har en lite större 12V-laddare bara.


Menar du generatorn på traktorn så byter du den lätt till en större växelströmmare som är mer modern än den där cykeldynamon som sitter där original.

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788856 Sitter en växelströmare på redan, kan den vara på 60A?🤔 Om vi räknar om till Watt, så blir det 720W. Ett motorsågsbatteri har ca 200Wh, så om man kör en kvart till skogen så räcker det knappt för att ladda, och inte alltid jag kör så långt.

Funkar förstås om man hugger och kör ut samtidigt som jag gör ibland, men då behöver jag inte ladda!😀

Kanske ett helt separat 12V batteri som laddas hemma ändå är enklast. Dvs som UPS-lösningen i stort sett.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).