Socialt (mer om oss)

Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

146 inlägg 20646 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#788736
Sjögården skrev:Räknar därför kallt med att Riksbanken behöver höja räntan mer än omvärlden och också hålla ut längre med högre räntor än ex USA.
Ekonomerna i debatten tror inte det, men de önskar som vanligt högre aktiekurser, stigande bostadspriser och mera smörjning i systemet för att svensken i genomsnitt skall bli lite gladare och konsumera för fullt igen.
Skall bli intressant att följa nye riksbankschefens argumentation efter nästa höjning, i grunden har de bara inflationsmålet som uppdrag och valutakurser, finansbubblor och vardagsekonomi får andra sköta.
Eller ingen alls kanske😏


Just det här senare tycker jag ändå diskuterats lite för lite, kommer inte riktigt ihåg när den dragkampen pågick, kanske mitten av 2010-talet, Ingves var ganska oroad för utvecklingen på bostadsmarknaden redan då och debatterade öppet för att riksbanken skulle få mandat att även väga in den finansiella stabiliteten i räntebesluten. Blev en ganska öppen strid mellan Ingves på Riksbanken samt Finansinspektionen på andra sidan, till slut "vann" Finansinspektionen med Erik Thedeen detta mandat från Regeringen. Sedan tycker jag Ingves blev som ett litet barn som förlorat en match efter detta och mer eller mindre proklamerat att räntan sätts efter deras inflationssiffror och inga övriga vägningar görs, han har hela tiden vetat vad slutstationen är, men saknat mandat för att hantera det. Varje pressträff har han mer eller mindre sagt samma, någon borde göra något (Läs Finansinspektionen), de har försökt lite vagt med amorteringskrav och liknande men så fort de försökt något så har media drivit opinion för många har gillat boprisrallyt, fI har vikit ner sig. Så förmodligen slutar detta med att Ingves skriver memoarer med andemeningen, förstår ni nu vad jag menade!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Hema  
#788750 Dock sa han att han/de inte såg någon större risk för inflation i tidigt Q1 2022, om jag inte missminner mig. April toppade fastighetspriserna..

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#788754
Hema skrev:Dock sa han att han/de inte såg någon större risk för inflation i tidigt Q1 2022, om jag inte missminner mig. April toppade fastighetspriserna..


Det sa han säkert, bara att googla "Riksbanken igelkott" , centralbankerna världen över har nästan aldrig rätt i sina prognoser trots att ofantliga mängder anställda sitter och försöker räkna fram samma prognoser utifrån sina egna modeller.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Alvarsson  
#788756 Så är det. Om framtiden kan alla va experter.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Alvarsson  
#788759 Det som jag tycker är intressant är räntemarknadens prissättning av pengar på sikt. Den tioåriga räntan är enligt följande Sverige 1.87%, Tyskland 2.10% och USA 3.46%.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#788762
Alvarsson skrev:Det som jag tycker är intressant är räntemarknadens prissättning av pengar på sikt. Den tioåriga räntan är enligt följande Sverige 1.87%, Tyskland 2.10% och USA 3.46%.


Ja, precis som centralbankerna så är ju räntemarknaden precis lika värdelös i att prognostisera något på lång sikt.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Alvarsson  
#788764 Räntemarknaden prognostiserar inte dom handlar på dessa siffror.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#788767
Alvarsson skrev:Räntemarknaden prognostiserar inte dom handlar på dessa siffror.


Javisst, men förstod inte varför du tyckte det var intressant att lyfta in de dagspriserna i denna tråden, då tolkade jag som att du menade att det skulle vara motsvarande en prognos om framtiden.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Alvarsson  
#788768 Ok

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Alvarsson  
#788861 https://www.di.se/nyheter/swedbank-sank ... n-ar-nara/ Ja, vad skall man tro?

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#788890 Nästa inflationsimpuls för världsmarknaden kommer sannolikt vara stigande oljepriser https://www.ft.com/content/60747b3b-e6e ... 515816d0f1 . En sektor som har underinvesterat i nya projekt de senaste 10 åren samt att skifferoljan i USA får allt svårare att växa sin produktion. Frågan är om vi ska ha lågkonjunktur först och sedan stigande priser i återhämtningen eller om den börjar trenda upp redan närmsta åren i och med Kinas återöppnande, det senare hade påmint väldigt mycket om hur oljepriset uppförde sig 2008.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#789544
Robur Clivus skrev:Nästa inflationsimpuls för världsmarknaden kommer sannolikt vara stigande oljepriser https://www.ft.com/content/60747b3b-e6e ... 515816d0f1 . En sektor som har underinvesterat i nya projekt de senaste 10 åren samt att skifferoljan i USA får allt svårare att växa sin produktion. Frågan är om vi ska ha lågkonjunktur först och sedan stigande priser i återhämtningen eller om den börjar trenda upp redan närmsta åren i och med Kinas återöppnande, det senare hade påmint väldigt mycket om hur oljepriset uppförde sig 2008.


En pedagogisk text om hur oljemarknaden utvecklats det senaste decenniet och kan även förklara en framtida drastisk ökning av framförallt dieselpriset: https://www.artberman.com/2023/01/18/th ... -peak-oil/

Detta diskuteras även här:

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#791985 Positivt första intryck av nya centralbankschefen, nu får vi se hur kronan utvecklas med lite mer hökaktigt resonemang. Det som varit mest intressant hittills under utfrågningar från förmodat reportrar från storstäderna, som är rädda för boprisfall och att räntehöjningar ska sabba den överbelånade tillvaron är Erik Thedeèns återkommande svar på dessa frågor hittills, att för de flesta människor i Sverige är den höga generella inflationen det som biter hårdast, spelar ner storstadsperspektivet på överbelånade låntagare som ska räddas. Nu kommer garanterat drevet börja gå från storstadsmedia som lever på kredit, ska bli spännande att se om han orkar stå upp mot detta särintresse. Historiskt kommer alltid dessa inflationsimpulser i minst två men oftast tre vågor, vi är i våg ett nu och alla är överens om att snart är inflationen tillbaka på 2 procent till hösten och räntor kan sänkas, detta blir intressant att följa. https://www.di.se/analys/thedeens-drag- ... kollapsen/

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791996 Yngves har en rätt stor skuld till att det är som det är. Under över säkert ett årtionde så har räntan hållits artificiellt låg för att hålla kronan svag för att skapa jobb. "europas lägsta arbetslöshet" lovade Lövfen. Man har tryckt på pengatryckaknappen för att göda bostadmarknaden och missgynna kronan. Detta har också lett till att svenska företag sålts ut till utlandet.
Jag hade väntat i kanske tio år på en nedgång på bostadsmarknaden. När rätt lägenhet dök upp i november 2021 så sa Yngves att räntan skulle förbli på noll i två år till trots att inflationen låg på 4.5%. Jag flyttade in och två veckor senare invaderade Ryssland.
Klart att Yngves har skyllt på andra, att andra ska göra något osv men han har mycket stor skuld i detta. Under Yngves tid ändrade man måttet på hur man mäter inflationen för att få inflationen att verka mindre.
När det stod klart att resten av världen skulle gå en annan väg i coronahanteringen och att Sveriges ekonomi skulle tuffa på mycket mer än de andra så höll han ändå räntan på samma nivå som de andra. Hade han gjort på något annat sätt hade kronan stärkts och det ville han inte.
Makt ger ansvar och här har vi en riksbankschef som missbrukat den makten i över tio år enligt mig. Folk bildar familj osv. Det går inte att vänta 15 år på att en bostadmarknad ska finna sans.
Nu har vi en ny riksbankschef som sannolikt kommer skapa både en lågkonjunktur och en ny bankkris. Hur mycket han än höjer räntan så kommer inte Putin kapitulera. Visst är det synd att kronan är svag men man har målat in sig i ett hörn. Man har att välja mellan att knäcka folket eller stärka kronan. I USA har folk ofta bundna bolån på 30 år och dom kan dom ta sig ur om dom säljer utan avgifter (om jag förstått det rätt). Det gör att de amerikanska hushållen inte känner av räntehöjningarna på det sätt vi gör här i Sverige där vi har obundna räntor. Det är förstås inget som inte riksbanken känner till.
Den nya riktsbankschefen har en svår balansgång. Ska han börja göra rätt som man borde gjort för tio år sedan eller fortsätta göra fel. Gör han rätt så får vi en lågkojunktur och bostadkrasch med följande bankkris eller ska han fortsätta göra fel. Rädda ekonomin och låta inflationen vara hög.
Folk måste veta vad som gäller och det får inte ändra sig från en månad till en annan som det varit nu.
Ska man ändra från artificiellt låga räntor som vi haft i ett årtionde så kan det inte ske från en månad till en annan.

Sen är det så här. Bostadsmarknaden är enda stor pengatryckamaskin. Den maskinen är nu avslagen. Man fortsätter troligen trycka pengar men kommer få svårare att prongla ut dom.
Politikerna är ett stort gäng byxvätare och har en stor skuld. Man skulle ha trappat ner ränteavdraget när Ruinfelth gjorde de stora skattesänkningarna men man valde att pinka i byxan en gång till. Nu är det liksom för sent och det måste man förhålla sig till. Det är inte bara att göra som man borde ha gjort för länge sedan.
Gör man rätt så kanske man kan få rätsida på det hela på 20-30 år. Finns dock mycket som talar för att man inte kommer göra rätt.
Jag tror man kommer inflatera bort de höga skulderna, särskilt i USA. Den statsskuld dom har kan dom liksom omöjligt betala tillbaka.
De har fått lite kalla fötter nu när de fått va det hela tiden tiggt om.
Hade man vägt in bostadspriserna mer i inflationen så hade räntan aldrig blivit så låg men det ville man inte.....

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#792789 Ytterligare en möjlig aspekt som över tid kommer driva högre inflation under kommande decennium: https://www.di.se/nyheter/expert-allvar ... ldskriget/ , där Kina och Ryssland utökar sina relationer vilket med stor sannolikhet kommer leda till mer avglobalisering och att värdekedjor flyttar tillbaks till väst. Kanske dags att börja bli vaksam vid investeringar i aktier, på de bolag som har stor del av affär eller värdekjedja i Kina?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).