Traktorer och processorer

Kabel mellan batteri och traktor sönderslitet. Byta själv?

6 inlägg 1838 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kabel mellan batteri och traktor sönderslitet. Byta själv?

Persimongreger  
#788617 Har en MF 390. Ett batteri på vardera sida. Den ena kabeln på ena batteriet är sönderslitet. Och batteriet laddar ur traktorn om jag inte använder den. Även om jag stänger av huvudströmbrytaren. Kan jag som inte är en van skrivare ge mig på att byta den? Eller är det bäst att lämna in?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kabel mellan batteri och traktor sönderslitet. Byta själ

Brorsan  
#788653 Byt den själv.
Dra den nya kabeln i ett skyddsrör/slang så ska det vara på nyare maskiner.
Sätt fast den nya kabeln med skyddsslang i ändan på den gamla att dra igenom med om det är svårt att komma åt.

Användarvisningsbild

Re: Kabel mellan batteri och traktor sönderslitet. Byta själ

Persimongreger  
#788663
Brorsan skrev:Byt den själv.
Dra den nya kabeln i ett skyddsrör/slang så ska det vara på nyare maskiner.
Sätt fast den nya kabeln med skyddsslang i ändan på den gamla att dra igenom med om det är svårt att komma åt.

Tack. Jag får prova. Kan man köpa en vanlig batterikabel på biltema?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kabel mellan batteri och traktor sönderslitet. Byta själ

hlb  
#788668 Ja, men välj 50 mm2, Tyvärr är kopparn dyr numera.

Användarvisningsbild

Re: Kabel mellan batteri och traktor sönderslitet. Byta själ

Vedproducent  
#788673 Att se över batterikablarna ibland är bra. Det lärde jag mig en vinternatt 2007. Satt och skotade mitt i natten med min gamla minibrunett 678. Satt och lastade med stolen vänd bakåt och så ser jag i vidvinkeln något som flammar. Vänder mig om och då är det en meter eldslågor över huven. Fort ur hytten med brandsläckaren och sprutar med pulversläckaren. Lyckas få det släckt. Nästa dag åker jag dit för att titta på eländet. Ena batterikabeln har gått av och legat och blixtrat mot järn. Så har det bränt av en dieselslang och det var diesel som brann så intensivt. Men det var allt. Bytte dieselslang och batterikabel så var det bara att köra. Men det var pulver precis överallt inkl hytten så fick köra hem och sanera så gott det gick.

Kunde slutat med en utbränd skotare mitt ute i skogen så jag hade en jäkla tur ändå. Hade den kvar tills sommaren 2020 då jag sålde den men den är fortfarande i livet och dessutom lite renoverad i bättre skick än jag lämnade den.

Användarvisningsbild

Re: Kabel mellan batteri och traktor sönderslitet. Byta själ

Persimongreger  
#788707
Vedproducent skrev:Att se över batterikablarna ibland är bra. Det lärde jag mig en vinternatt 2007. Satt och skotade mitt i natten med min gamla minibrunett 678. Satt och lastade med stolen vänd bakåt och så ser jag i vidvinkeln något som flammar. Vänder mig om och då är det en meter eldslågor över huven. Fort ur hytten med brandsläckaren och sprutar med pulversläckaren. Lyckas få det släckt. Nästa dag åker jag dit för att titta på eländet. Ena batterikabeln har gått av och legat och blixtrat mot järn. Så har det bränt av en dieselslang och det var diesel som brann så intensivt. Men det var allt. Bytte dieselslang och batterikabel så var det bara att köra. Men det var pulver precis överallt inkl hytten så fick köra hem och sanera så gott det gick.

Kunde slutat med en utbränd skotare mitt ute i skogen så jag hade en jäkla tur ändå. Hade den kvar tills sommaren 2020 då jag sålde den men den är fortfarande i livet och dessutom lite renoverad i bättre skick än jag lämnade den.

Ja fy det kan gå illa fort.. bra att kolla över lite då och då så allt är i sin ordning! Nu när du säger det så har jag faktiskt känt en bränd lukt i hytten några gånger… att man inte reagerade då…

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).