Logistik, Transport

Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

19 inlägg 9322 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Skogsvaktaren  
#788450 Läser en artikel i ATL om bröderna eriksson

Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

På grund av en konflikt som har pågått i drygt två och ett halvt år har bröderna Johannes och Anders Eriksson och deras syster inte haft någon åtkomst till halva sitt skogsinnehav.
Nu uppmanar de andra skogsägare att se över sina vägrätter för att inte hamna i samma situation.

SKOG
Konflikten hindrar åtkomst till halva skogsinnehavet — varnar: "Många skogsägare kan råka precis lika illa ut."
Vad gäller ?
😎



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Elis76  
#788481
Skogsvaktaren skrev:Läser en artikel i ATL om bröderna eriksson

Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

På grund av en konflikt som har pågått i drygt två och ett halvt år har bröderna Johannes och Anders Eriksson och deras syster inte haft någon åtkomst till halva sitt skogsinnehav.
Nu uppmanar de andra skogsägare att se över sina vägrätter för att inte hamna i samma situation.

SKOG
Konflikten hindrar åtkomst till halva skogsinnehavet — varnar: "Många skogsägare kan råka precis lika illa ut."
Vad gäller ?
😎


Skulle Du kunna beskriva lite kortfattat vad den bakomvarande orsaken till osämjan beror på?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Sjögården  
#788488 Om jag får gissa brukar alltid bråk om vägar börja med att någon ger igen…😏

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Skogsjacke  
#788581 Skulle vara intressant att höra vilka detaljer som ligger bakom konflikten .

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Knagge  
#788627 Jag vet inte alla fakta i detta målet.
Men jag har erfarenhet av tjafs om vägar.

Min granne skulle använda min väg och han lovade på heder och samvete att han skulle återställa vägen om den blev skadad.

Nu blev vägen skadad men han vägrar att laga den för han säger att det går och köra när det är torrt och när det är tjälat.
Jag har satt bom och hänglås på vägen så nu har jag sagt att han får köra med fyrhjuling och kärra men han får inte lägga något vid min väg.

Han var arg en stund och sa han skulle söka servitut jag sa till han att han skulle laga vägen då får han använda den.
Numera kör han med fyrhjuling.

Avatar Fallback

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

isteskog  
#788631 Trevlig granne ..... 😤 Det kan väl bli spår med fyrhjuling och tungt lastad vagn också....

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Knagge  
#788639
isteskog skrev:Trevlig granne ..... 😤 Det kan väl bli spår med fyrhjuling och tungt lastad vagn också....

Gubben är 87 år gammal och är inte i skogen så mycket längre.
Han hade några barkborregranar och då gav jag med mig och sa han fick köra ut dom med fyrhjuling och vagn och köra runt vägbommen.

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

UTB  
#788706 [/quote]
Gubben är 87 år gammal och är inte i skogen så mycket längre.
Han hade några barkborregranar och då gav jag med mig och sa han fick köra ut dom med fyrhjuling och vagn och köra runt vägbommen.[/quote]

Kan du inte ta lite bilder på Gubbens sönderkörningar... En skogsväg är en skogsväg och jag har grannar som kommer springande med reperationskrav på minsta användande och vill ha europavägsstatutus...

Jag säger vänta till i vår när det torkat så ser vi vad som behövs...

/UTB

Avatar Fallback

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

SudCaravelle  
#788710
Sjögården skrev:Om jag får gissa brukar alltid bråk om vägar börja med att någon ger igen…😏


Inte alltid. En del är bara dumma i huvet.

Jag har en ny granne sedan 3 år tillbaka. Enda vägen till deras hus och fastighet går över några andra grannfastigheter. Ägaren (surkärringen) till en av dessa vägrar låta dem köra där. De har till och med erbjudit sig att bekosta allt vägunderhåll åt surkärringen, men hon vägrar ändå. Nu har dom sökt vägservitut istället, och det slutar nog med att surkärringen går helt lottlös.

Behöver jag ens nämna att surkärringen är ovän med allt och alla?

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788714 Här har ni några som inte kom överens utan man har byggt två vägar varsin sida om gränsen så man inte riskerar att köra vid fel. Kan inte hela historien.

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Elis76  
#788726
Tåndemåla skrev:Här har ni några som inte kom överens utan man har byggt två vägar varsin sida om gränsen så man inte riskerar att köra vid fel. Kan inte hela historien.


Det finns ett exakt liknande exempel i min Tornedalskommun och då är personerna i fråga dessutom bröder eller kusiner med varandra och marken har sitt ursprung i samma hemman. . . . *suck* . . . . * dubbelsuck*

När jag var barn åkte jag en gång med min morfars bror under höbärgningen i en vagn efter hans häst där han satt och berättade gamla historier om sitt liv som lantbrukare. Mitt i allt säger han något jag burit med mig sedan dess.

- Man skall aldrig jävlas med folk

Långt efteråt i ung vuxen ålder började jag förstå inbebörden.

Som lantbrukare fram till att maskinerna tog över var man beroende av extra arbetskraft under slåttern, men även med timmerkörning om vintern. Fick man dåligt rykte om att vara en som jävlades med folk var det ingen som ville jobba för en.

Tyvärr tänker nog inte alla på det viset.

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Knagge  
#788739
UTB skrev:

Gubben är 87 år gammal och är inte i skogen så mycket längre.
Han hade några barkborregranar och då gav jag med mig och sa han fick köra ut dom med fyrhjuling och vagn och köra runt vägbommen.[/quote]

Kan du inte ta lite bilder på Gubbens sönderkörningar... En skogsväg är en skogsväg och jag har grannar som kommer springande med reperationskrav på minsta användande och vill ha europavägsstatutus...

Jag säger vänta till i vår när det torkat så ser vi vad som behövs...

/UTB[/quote]
Det är 10 år sen och det är en traktorväg som kördes sönder . Bilvägen som blev spårig har jag lagat själv.

Numera har rötter växt ut i traktorvägen och stabiliserat den det har även växt sly så man måste röja om man skall in med traktor.
Den snåla gubben kunde inte lägga en krona på vägen . 👎

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Bax  
#788772 Som om ett servitut skulle friskriva en från att vara delaktig i underhållet av vägen… suck.

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Rättselarn  
#788805 Servitut ger rätten att bygga och /eller använda väg. Däremot reglerar det inte något om driftkostnader. Bygg och underhållskostnaden regleras genom frivilliga avtal eller genom att bilda en gemensamhetsanläggning.

Användarvisningsbild

Re: Vägtvist har stoppat brödernas skogsbruk — i två år

Bax  
#788812 Så det är ”bara” att fixa ett servitut så kan man skita i markägaren sen?
Beviljas ett servitut utan att en ekonomisk uppgörelse presenterats?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).