Socialt (mer om oss)

Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

146 inlägg 20667 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

JörgenO  
#788517 Om någon till äventyrs tvivlar på Ingves monumentala inkompetens så skriver Cervenka insiktsfullt om detta haveri på två ben:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... va-i-foten

Elmia
Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#788519
skogshare skrev:
Robur Clivus skrev:Nu är det nog extremt viktigt att Erik Thedeen kommer ut som ärke hök när han tillträder som ny riksbankschef efter Ingves. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hoga ... att-stanna
Borde dundra på med minst 1% räntehöjning istället för marknadens förväntning om 0,5% vid nästa möte, försöka vinna tillbaka någon sorts trovärdighet för svensk penningpolitik och justera upp framtida räntebana. Spelar nästan ingen roll vilken valuta man jämför sek mot under senaste 10 åren så framstår vi som en bananrepublik.


@Robert Clivus, tror du att en sådan räntehöjning skulle hjälpa bättre för att rå på de importerade prisökningarna på energi och livsmedel som är grunden för den nuvarande kraftiga inflationen? Att knäcka både hushåll och företag med snabbt höjda räntor utöver dessa prishöjningar kan ju rimligtvis inte vara rätt väg att gå

Rent instinktivt menar jag att det vore betydligt effektivare att "punktera" ffa den uppblåsta nivån på elpriset (pga en "sjuk" marginalprissättning) och den åtföljande el-momsen.


Jag tror tyvärr att det är det minst dåliga alternativet ja, och ja det kommer slå stenhårt mot samhället och västvärlden. Det bästa hade varit om man låtit 2007 till 2009 nedgången fått rensa ut systemet, men det gjorde man inte, då hade smällen blivit mildare än vad den kommer bli nu. Gör vi om räddningsaktionerna en gång till nu och försöker skjuta problemen på framtiden så kommer det sluta riktigt illa. Ta bara som ett enkelt exempel huspriser i förhållande till långsiktiga trendvärden, de senaste 20 åren har skapat sådana extrema tillgångsexcesser. http://flutetankar.blogspot.com/2022/11 ... um=twitter Samma fenomen kan hittas i de flesta tillgångsslagen i väst.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

DennisCA  
#788521 Här är ett alternativt scenario. Vi kommer gå mot inflationsmål på 4-5% istället för 2% och forma om ekonomin runt det och det blir det nya normala. För en vanlig knegare med huslån är hans scenario inte en katastrof utan har många fördelar, för investerarklassen är det dock diger läsning.

https://themarket.ch/interview/russell- ... om-ld.7606

Jag tror det är mera sannolikt USA går i denna riktning, europa är både väldigt konservativt och handlingsförlamat.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#788531
DennisCA skrev:Här är ett alternativt scenario. Vi kommer gå mot inflationsmål på 4-5% istället för 2% och forma om ekonomin runt det och det blir det nya normala. För en vanlig knegare med huslån är hans scenario inte en katastrof utan har många fördelar, för investerarklassen är det dock diger läsning.

https://themarket.ch/interview/russell- ... om-ld.7606

Jag tror det är mera sannolikt USA går i denna riktning, europa är både väldigt konservativt och handlingsförlamat.


Napier är alltid intressant att följa, jag har läst och hört en hel del podcast där han lägger ut den teorin. Mycket av det han förutspår kan jag nog också tänka mig men jag har svårt att se hur en centralbank skulle lyckas med just den omläggningen av inflationsmålet. Den "förlorande sidan" i en sådan omläggning tror jag skulle vara lite för rationella för att det ska lyckas. Säg att FED i USA skulle försöka något sådant, det skulle i min värld resultera i att dollarn är slut som världsvaluta, enda anledningen till att de kan gå med underskott och negativt handelsnetto är just att de länder som har handelsöverskott mot USA accepterar betalning i dollar samt att detta återinvesteras i amerikanska statsobligationer, skulle FED lägga om till Napiers förslag så har jag svårt att se dessa flöden fortsätta, detta skulle i förlängningen devalvera USD till handelsbalans uppstår och de skulle förlora sitt starkaste geopolitiska maktmedel, USD som väldsvaluta är USA s motsvarighet till Rysslands gas för EU, svårt att se det ligga i USAs intresse. Pratar vi ECB så har vi tyskarna inom unionen, de sparar inte i aktier, men de sparar mycket så gemene tysk har små lån och mycket likvida medel, de investerar framförallt på bankkonton och i obligationer, skulle ECB försöka något liknande skulle tyskarna göra uppror och återinföra D-Mark, går tyskland ur Euron är Euron slut som valuta i min värld pga de handelsunderskott som skulle uppstå då. Så jag har som sagt svårt att se det men i dessa obalanser så ska man nog inte utesluta något.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

skogshare  
#788578 Riksbankens långa period med extremt låga räntor åtföljd nu av snabbt och kraftigt ökande räntor påminner om en försåtligt gillrad fälla för i synnerhet alla som köpt sin första bostad när bostadspriserna legat på topp och elpriserna varit låga. Hur löser man det för de enskilda bostadsägare som saknar buffert och för att undvika en möjlig allvarlig bostadskris?

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Sjögården  
#788583 Med tanke på alla kritiska röster mot amorteringskravet och att bankerna krävde en uthållig förmåga om att kunna betala 5-6 % ränta kom det inte som en överraskning för de flesta att det som skett var ett fullt möjligt scenario.
Däremot gjorde Ukrainakriget att allt kom på en gång.
Det får man väl betrakta som en enskild händelse som utlöste förloppet.
Att stimulera i en högkonjunktur som riksbanken och regeringen gjorde var ett experiment och gjordes utan omtanke om de som satte sig i en omöjlig situation vid bostadsköp, konsumtionslån eller dyra renoveringar.
Men ” en försåtligt gillrad fälla ” skulle jag nog knappast kalla det..😉

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#788587
skogshare skrev:Riksbankens långa period med extremt låga räntor åtföljd nu av snabbt och kraftigt ökande räntor påminner om en försåtligt gillrad fälla för i synnerhet alla som köpt sin första bostad när bostadspriserna legat på topp och elpriserna varit låga. Hur löser man det för de enskilda bostadsägare som saknar buffert och för att undvika en möjlig allvarlig bostadskris?


Tror inte på gillra fälla teorin, däremot så tror jag en viktig aspekt är att centralbanksledamöter runt om i väst framförallt kommer från akademin och är väldigt teoretiskt lagda samt är keyniesianer, https://sv.wikipedia.org/wiki/Keynesianism .
Sedan går det trender i penningpolitik som i allt annat, många centralbanker har följt i samma spår, samt att man mäter endast delar av ekonomin, tex mäter man inte tillgångsinflation i något nyckeltal. Sen är det nog många ledamöter som förstår vart det hela slutar, det de hoppas på är väl att det inte ska inträffa under deras tillförordnade. Leta gärna upp lite gamla debattartiklar från tex Lars E.O. Svensson åren efter han slutat som vice riksbankschef, så ser ni hur de mest extrema keyniesianerna resonerar,då förstår man varför vi är där vi är. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_E.O._Svensson

Man löser inte ut de överbelånade bostadsägarna, de får lära sig den hårda vägen tyvärr.

Pratar vi långsiktigt kan jag tycka att bankerna borde gå samman väg som i tex Finland, där tror jag det är krav på 25 eller 30 års rak amortering av huslånet, (någon forum medlem från Finland får gärna redogöra mer i detalj), samt att man börjar prata mer riskminimering med kunderna och lägger upp lånen på längre löptider, typ som i USA där mycket av lånen binds på 30 år. Hade man fått in de kulturerna i Sverige så skulle bostadsmarknaden över tid vara mycket mer sund.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

skogshare  
#788592 Att kortsiktigt stimulera ekonomin i en högkonjunktur med både amorteringsfrihet och extremt låga räntor och utan hänsyn till möjliga risker, som alltid måste tas med i kalkylen, får väl ändå anses oerhört ansvarigt om inte ansvariga beslutsfattare - staten/Riksbanken- själva avser att "stå för fiolerna". I synnerhet om man, som @Sjögården skriver, betraktar agerandet som ett experiment. Om man sedan väljer kallar det för en försåtlig fälla eller något annat spelar är ointressant.

Apropå fällan hade jag faktiskt den gamla värmländska tunnelfällan i åtanke, där jag såg framför mig hur ffa de framtidsbärande individerna utan tillräcklig erfarenhet fastnar.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788593
Robur Clivus skrev:
Pratar vi långsiktigt kan jag tycka att bankerna borde gå samman väg som i tex Finland, där tror jag det är krav på 25 eller 30 års rak amortering av huslånet, (någon forum medlem från Finland får gärna redogöra mer i detalj), samt att man börjar prata mer riskminimering med kunderna och lägger upp lånen på längre löptider, typ som i USA där mycket av lånen binds på 30 år. Hade man fått in de kulturerna i Sverige så skulle bostadsmarknaden över tid vara mycket mer sund.


Det här håller jag helt med dig om, Låg ränta är egentligen ingen fara, utan det stora problemet blir när man ser räntan som den enda kostnaden och lånet som något som inte behöver betalas tillbaka.
Många som lånat och renoverat sina hus och ser bara räntorna som den enda kostnaden, för bytet av köket är en investering den ökar ju värdet på huset. Dom missar att köket slits och dom kommer åter att stå med ett gammalt och mindre värt kök i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Alvarsson  
#788596 https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... 4a10b1b8a0 Inte alla höjer priserna.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#788632
Sjögården skrev:Med tanke på alla kritiska röster mot amorteringskravet och att bankerna krävde en uthållig förmåga om att kunna betala 5-6 % ränta kom det inte som en överraskning för de flesta att det som skett var ett fullt möjligt scenario.
Däremot gjorde Ukrainakriget att allt kom på en gång.
Det får man väl betrakta som en enskild händelse som utlöste förloppet.
Att stimulera i en högkonjunktur som riksbanken och regeringen gjorde var ett experiment och gjordes utan omtanke om de som satte sig i en omöjlig situation vid bostadsköp, konsumtionslån eller dyra renoveringar.
Men ” en försåtligt gillrad fälla ” skulle jag nog knappast kalla det..😉


Att det var just Ukrainakriget som utlöste det håller jag nog inte riktigt med om, USA taktade väl en inflationstakt på runt 7,5% redan innan kriget bröt ut, och inflationen tog fart när vaccinen började cirkulera och länderna kunde öppna upp, https://www.bls.gov/charts/consumer-pri ... -chart.htm . Sedan har ju självklart Ukrainakriget påverkat en hel del på senare tid och förstärkt framförallt för Europa.

Jag tror att Ukraina kriget kan bli en likadan historisk märkeshändelse som tex Berlin murens fall fast inverterat skeende framåt, avglobalisering och kamp om resurser mellan de olika maktsfärerna som växer fram, precis som Napier beskriver.
Jämför man med historiska skeenden och den graf jag länkade i tidigare inlägg gällande huspriser skulle vi kunna vara i ett likadant vägskäl som i början på 70-talet med stagflation. Ett scenario är ju att kpi-inflationen kommer ner hårt närmaste året pga att ekonomin är påväg utför ett stup, centralbankerna kommer svara som alltid med sänkta räntor, men säg att vi är på väg in i en motsvarande stagflationsscenario så kommer inflationen skjuta fart på nytt ganska omgående efter att räntor kommit ner och centralbankerna får tokvända igen och jaga efter med nya räntehöjningar, liknande CPI utvecklingen i USA under "the great inflation" mellan -65 och -82, se grafer här https://www.federalreservehistory.org/e ... -inflation

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Sjögården  
#788705 Det är nog många som menar att vi är på väg in i en situation liknande början av 70 talet.
Det som då ledde oss in i stagflationen var väldigt stora löneökningar som i sin tur övergick till sjunkande reallöner.
Stora devalveringar, flera gånger,ökade svensk industris konkurrenskraft och med vår flytande krona ser vi samma sak ske även denna gång.
Utan högre ränta än omvärlden kommer vår krona att hålla sig svag och därigenom kommer svensk exportindustri att vara lönsam även framöver.
Men låg kronkurs kommer i sig att vara inflationsdrivande och försämra den vanlige svenskens möjlighet att konsumera.
Antingen höjer riksbanken räntan rejält och släcker inflationsbrasan eller också höjer man inflationsmålet från 2 % till kanske 3 eller 4%.
Hur som kommer det att kosta på för medelsvensson som får betala igen för stimulanser som delats ut i högkonjunkturen.
Robert Clivius har alldeleles rätt i att kostnadskrisen/inflationsbrasan var igång något år före Ukrainakrigets start.
Men som utlösande faktor var det en milstolpe framförallt på fossilgas,el och spannmål som alla är betydelsefulla i mycket av livsmelsproduktionen i världen.
Och livsmedel är i sig just nu en stor del av inflationen.. 🤔

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#788721 Håller med dig i stort i det resonemanget @Sjögården. Men ju mer jag funderar på den gamla sanningen att en svag svensk krona gynnar Sverige och håller oss lite under armarna i lågkonjuktur, har jag börjat ompröva. Ska försöka förklara hur jag spekulerar. Tidigare, tex under stagflationen på 70-talet samt även till viss del under 90-talskrisen så utgjorde exportindustrin (tillverkningsindustrin) och dess värdekedjor en mycket större andel av svensk ekonomi, dessa värdekedjorna var i mycket större utsträckning lokala och nationella. Tittar vi på den svenska ekonomin idag så utgör exportindustrin en mycket mindre andel av totalen, värdekedjorna har blivit globala. Istället har handel, tjänster osv ökat enormt som andel av svensk ekonomi. Ja "skogen och malmen" kommer gå kanon enligt den gamla svenska valuta doktrinen med svag krona, men extremt många av dagens arbetstillfällen finns i helt andra branscher än hur det såg ut tidigare och som kommer få det jättetufft i ett sådant scenario. Min slutsats är nog ändå att det infunnit sig ett nytt läge i svensk ekonomi där vi som företaget Sverige AB mår bäst av att ha en stark valuta sett på totalen. Jag tror dock inte att man kommer styra så utan hoppas på gamla taktiken, och utspelar sig lågkonjukturen enligt ovan kommer man börja ompröva detta efter kraschen, så om kanske 5 år börjar det debatteras att en stark valuta är viktigt för Sverige!

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Sjögården  
#788729 Håller med dig, Det mesta av industrin i Sverige köper in tjänster, komponenter,reservdelar och råvaror från hela världen så ser att en svag krona i allt högre grad är till nackdel för folkhushållet, Sverige.
Dessutom är det mesta av svenskarnas konsumtion påverkat av stigande importpriser även om det kommer i senare led.
Räknar därför kallt med att Riksbanken behöver höja räntan mer än omvärlden och också hålla ut längre med högre räntor än ex USA.
Ekonomerna i debatten tror inte det, men de önskar som vanligt högre aktiekurser, stigande bostadspriser och mera smörjning i systemet för att svensken i genomsnitt skall bli lite gladare och konsumera för fullt igen.
Skall bli intressant att följa nye riksbankschefens argumentation efter nästa höjning, i grunden har de bara inflationsmålet som uppdrag och valutakurser, finansbubblor och vardagsekonomi får andra sköta.
Eller ingen alls kanske😏

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#788733
Sjögården skrev:Håller med dig, Det mesta av industrin i Sverige köper in tjänster, komponenter,reservdelar och råvaror från hela världen så ser att en svag krona i allt högre grad är till nackdel för folkhushållet, Sverige.
Dessutom är det mesta av svenskarnas konsumtion påverkat av stigande importpriser även om det kommer i senare led.
Räknar därför kallt med att Riksbanken behöver höja räntan mer än omvärlden och också hålla ut längre med högre räntor än ex USA.
Ekonomerna i debatten tror inte det, men de önskar som vanligt högre aktiekurser, stigande bostadspriser och mera smörjning i systemet för att svensken i genomsnitt skall bli lite gladare och konsumera för fullt igen.
Skall bli intressant att följa nye riksbankschefens argumentation efter nästa höjning, i grunden har de bara inflationsmålet som uppdrag och valutakurser, finansbubblor och vardagsekonomi får andra sköta.
Eller ingen alls kanske😏


Exakt, och framförallt den ekonomiska verkligheten som vi levt i sedan Paul Volcker krossade stagflationen i början av 80-talet ihop med Reagan och Thatchers omstyrning mot mer fri marknad i väst. Viktigt att komma ihåg start värdena för denna period för att kunna förklara alla "dagens sanningar": P/E talet för S&P 500 var runt 7, 10 åriga statsräntan i USA var runt 15%, Sedan dess har man alltid avslutat varje lågkonjuktur med en lägre ränta än en cykel tidigare, detta har pågått i väst sedan början på 80-talet, nu senast var vi nere på negativa räntor, jag tror detta paradigm är över, vilket även betyder att alla "dagens sanningar" är över. Så ska vi följa historien kommer vi ha kanske 20 år av turbulens och inflation, reala tillgångsvärden som gynnats de senaste 30-40 åren ska nog backa ganska rejält i reala termer, nominellt är det en annan sak. När vi sett en ny Volcker och förmodligen ett nytt valutasystem kan en ny bra period för aktier och tillgångar starta. Värt att komma ihåg att av alla de perioder vi provat att använda FIAT-pengasystem är detta längsta perioden historiskt som det överlevt, det nuvarande startade i början på 70 talet när det guldbackade Bretton-woods föll pga USAs krig i Vietnam och de underskott det drog med sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).