Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

842 inlägg 124156 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#786918 Tack det förklarar saken.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787006 Det är stöden som skiljer. Sätt i en skruv där om det är hål igenom.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Dahla72  
#787840 Lyckades byta tillbaka en av farsans gamla sågar som han använde i början på åttiotalet. Han sålde vidare den till en kompis som haft den stående. Jag lämnade en 254 SG i inbyte.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#788081 Dom här lådorna och väskan fick jag tillsmmans med några 165 röjsågar. Dom hade varit televerksägda så nu undrar jag om detta var televerksspecial för färgen stämmer ju med gamla teleduetter o sånt? Dom är långt från kompletta men några dämpare kan ju vara bra. Det finns även starthakar och fjädrar som är väldigt lika 380CD och i såfall vore det u trevligt då min 380 skulle må bra av nya. Kan det vara nåt mer som passar på 380, jag har 4 st 165 att ta delar från och tänkte att en r o en rx räcker som fungerande..

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788087 Det är HVA's "Första förbands låda" som man kunde ha med sig. De har alla samma färg och är inte för just nåt av verken utan vem som.
Huggarlag hade ofta dem i boden då det var det vanliga grejerna i dem som behövdes.
Lätt att komplettera...

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788088 165R/RX har mycket gemensamt med 160/180 sågarna.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#800984 Tittade på tradera såg en såg som bedömdes som "söt" av en bekant här. Det var en liten Homelite med topphandtag som såg fin ut. Som vanligt på tradera så var den otestad vilket ju betyder att man inte lyckats få igång trots många försök. Hur som helst så är den på väg till mig nu men jag har trots letande på nätet inte hittat modellen. Det står XLT1 på en skylt o 1991. Liknande Homelite brukar vara från 70talet. Nån som vet nåt om den?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#800990
hva555 skrev:Tittade på tradera såg en såg som bedömdes som "söt" av en bekant här. Det var en liten Homelite med topphandtag som såg fin ut. Som vanligt på tradera så var den otestad vilket ju betyder att man inte lyckats få igång trots många försök. Hur som helst så är den på väg till mig nu men jag har trots letande på nätet inte hittat modellen. Det står XLT1 på en skylt o 1991. Liknande Homelite brukar vara från 70talet. Nån som vet nåt om den?

Jag gissar att det är ett "påskegg" finns det bild?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#801005 Bild från Tradera

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#801032
hva555 skrev:Bild från Tradera

Det där är ett "påskegg" massproducerad i canada och brandad i en massa olika märken. Men går bra så länge de inte är slut.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#801036 OK, och riktiga Homelite är alltså äldre. Kanske som riktiga Partner och senare varuhussågar tex Partner 351 som jag skaffade ny när ett byggvaruhus öppnade och sålde för en tusenlapp. Hur som helst så är den tydligen söt i motsats till 550.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#801037
hva555 skrev:OK, och riktiga Homelite är alltså äldre. Kanske som riktiga Partner och senare varuhussågar tex Partner 351 som jag skaffade ny när ett byggvaruhus öppnade och sålde för en tusenlapp. Hur som helst så är den tydligen söt i motsats till 550.

Näe, de där fans från mitten av 60talet. Så det är en gammal varuhussåg. Finns Partner egg samtida med kub.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801101 Påskäggen är de TML byggde i samma veva som Electrolux tog vid '78-'85.
Fanns i många märken, modeller/varianter och namn. Inte Homelite, McCulloch, Stihl men alla Elux märken och många andra..

Textron köpte homelite och satsade på konsumentsåg/varuhusmaskiner o la ner proffs sågen rätt snart då det var mindre pengar i det.
Det tog fort slut på märket.

Elux/Husqvarna är inte långt ifrån samma tänk.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#801283 Nu har den anlänt, kan inte gått många timmar. Nu behövs en IPL för att kunna ge den en översyn. Gasen känns lite slapp och antar att förgasaren, Zama, behöver en översyn. Homelite XL verkar inte vara en entydig beteckning, finns ju stora som heter så medan denna väger väl som den där lilla Echon så det behövs nåt annat att söka på. Tacksam för förslag.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#801286
hva555 skrev:Nu har den anlänt, kan inte gått många timmar. Nu behövs en IPL för att kunna ge den en översyn. Gasen känns lite slapp och antar att förgasaren, Zama, behöver en översyn. Homelite XL verkar inte vara en entydig beteckning, finns ju stora som heter så medan denna väger väl som den där lilla Echon så det behövs nåt annat att söka på. Tacksam för förslag.

XL/SL står det ju på den. Hittade detta när jag sökte på det: https://www.leonschainsawpartsandrepair ... ion_1_.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).