Arbetskläder för skogen

Stövelproblem!

24 inlägg 13261 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stövelproblem!

johan eriksson  
#78601 Har ett ganska stort problem med mina huggarstövlar, Husqvarna light24 har jag för mig, Att få på dom är inga problem, men att få av dom. Jag vet att jag har ganska höga vrister men det har aldrig varit något problem med vanliga skyddsstövlar tidigare(utan sågskydd). på något vis lyckas jag alltid dessutom att förtränga problemet mellan varje gång jag använder dom. märkte inget när jag provade dom i affären utan problemet kommer när jag haft stövlarna på mig en stund och fötterna börjar bli lite svettiga, har även provat med olika typer av strumpor men inte märkt någon skillnad. Är det någon mer som har samma problem och kan rekommendera/avråda från någon speciell tillverkare. Har ju sett kängorna som varit uppe i några andra trådar här men tycker att priset inte står i relation till ur mycket jag använder dom, har ingen egen skog att jobba i utan endast sågar ved för husbehov, 10-15m2 om året ungefär.
Tacksam för svar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stövelproblem!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78622 Använder du stövelknekt?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stövelproblem!

Nonkan  
#78645 De äldre Light 24 är trånga över vristen, det verkar vara ett ganska vanligt problem. Skandinaver kanske har höga vrister generellt? Eller äldre och äldre, de byttes förra året.

De nya som heter Functional24 verkar vara bättre, de kom ganska nyligen. Det är en annan fabrik, så formen är inte riktigt samma. Light24 har knottrig hätta, Functional24 är släta.

Kolla även på Stihls WoodPro, det står made in Sweden på dem (Tretorn?) så de kanske passar dig bättre?

Testa med två tunnare strumpor, då kan de glida mot varandra och det blir lättare att få av stövlarna. Dock hjälper ju inte det om fötterna svullnar. Jag tycker Lundhags knälånga strumpor är bra, men jag använder själv bara kängor och där är aldrig vristen ett problem.

Användarvisningsbild

Re: Stövelproblem!

totte  
#78648 Och för att ta upp Nikings fråga, en bra stövelknekt är ovärderlig om man har svårt att få av stövlar. Några brädlappar och en sticksåg så är det kvickt fixat.

Avatar Fallback

Re: Stövelproblem!

orre  
#78651 Teflonspray ? =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Stövelproblem!

johan eriksson  
#78655 Stövelknekt är inte provad, Har vid något tillfälle fått ta hjälp av två!! personer för att få av fanskapen. Får nog åka runt till de olika åf-en i närheten och kolla lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stövelproblem!

johan eriksson  
#78791 Kollad på Stihls hemsida efter WoodPro stövlar, lite knepigt att de inte har priset utsatt, de har ju konkurrenterna,någon som har koll på priserna? Sedan tar det ju emot lite med stihl, har ju mest Husqvarnasågar :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stövelproblem!

Nonkan  
#78802 1000 + moms är rek. priset. Stöveln är ju klass 3 så den ska jämföras med HVA 28

Kolla även på Classic-stöveln, den är väl egentligen mer jämförbar med HVA Functional 24 (light 24). Kostar 820 + moms

Lite konstigt kanske, men inget jag personligen lider av :) Däremot står priserna i katalogen.

Användarvisningsbild

Re: Stövelproblem!

johan eriksson  
#78807 Inte så farligt dyrt, får nog ta en promenad till den lokale stihl/jonseredhandlarn.
En klass 3 stövel är nog det man ska satsa på som glad amatör, känns som man kan behöva ett bättre skydd som ovan.
Nonkan, var i landet huserar du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stövelproblem!

halvproffs  
#78811 Ett alternativ är kanske huggarkängor!? Har haft sådana själv och och tyckte det var bra, utom priset kanske. Jag tyckte att man höll sig torrare om fötterna.

Användarvisningsbild

Re: Stövelproblem!

johan eriksson  
#78820 Visst skulle det nog vara betydligt skönare med kängor, men priset för ett par Husqvarna Technical 24, 3,195:- inkl Moms. jag brukar inte skämmas för att köpa bra redskap/verktyg vare sig privat eller på jobbet men här här nog priset lite väl högt för att kunna motivera i förhållande till utnyttjandegraden, inte så många dagar om året, å andra sidan så är det ju en investering som förmodligen skulle vara i väldigt många år om man är rädd om dom. nu vet jag inte hur kängorna funkar om det är regnigt och blött ute, stövlar har ju en förmåga att framkalla en viss grad av inre väta från fötterna så det kanske går på ett ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stövelproblem!

Nonkan  
#78825
johan eriksson skrev:Nonkan, var i landet huserar du?


Lite känsligt egentligen, det blir lite konstigt när man som åf inte är odelat positiv till allt leverantörerna hittar på. Inte så att vare sig HVA eller Stihl är dåliga, men det är lite komplicerat att kvällstid säga vad man tycker om t.ex. en viss tillverkares oförmåga att testa sina maskiner ordentligt innan de släpps och samtidigt ha en affärsrelation med dem på dagtid. Tillverkarna läser här också, det kan ni vara säkra på.

Så jag tänker inte specificera mer än sydöstra Sverige, men norr om Alvesta och inte tillräckligt nära för att det ska vara ekonomiskt försvarbart för dig att komma till mig och köpa stövlar :) Och är du ändå superintresserad så får du PM:a.

Avatar Fallback

Re: Stövelproblem!

swelog  
#78924 varför använda stövlar när det finns vattentäta huggar kängor.Slipper man ju att frysa om fötterna med.

Användarvisningsbild

Re: Stövelproblem!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78947
johan eriksson skrev:Stövelknekt är inte provad, Har vid något tillfälle fått ta hjälp av två!! personer för att få av fanskapen. Får nog åka runt till de olika åf-en i närheten och kolla lite.


Vill du inte göra en stövelknekt själv, finns det oftast att köpa hos skoaffären. 125 kr för trävarianten och ca 180 kr för metallvarianten. Jag köpte faktiskt en av varje idag...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stövelproblem!

johan eriksson  
#80260 Var inne på Granngården igår och kollade lit på deras utbud, var inte så stort, fanns Jonsered Light 24 och Tretorn.
Eftersom jonsereds stövel var samma som jag har så provade jag Tretorn, en besvikelse, fick inte ner foten i en 44a och jag har 43 i mina Husqvarna idag. Så jag lyfte huvudet över horisonten och såg på hyllan ovanför där de förföriska kängorna stod, och efter att ha provat ut rätt storlek så gick jag ut därifrån 2195:- fattigare :mrgreen: , att det överhuvudtaget säljs stövlar, var ju en himmelsk skillnad 8). Blev ett par av Granngårdens egna, klass2, tillverkade i italien. Hurdan hållbarheten är får framtiden utvisa, men då jag i huvudsak står på vedbacken och inte springer omkring så mycket i skogen så hoppas jag att de kommer att tjäna mig länge.
Avslutar med en bild på nyförvärvet.
P1300031.JPG

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).