Motorsåg och handhållet

Ny original 372 hur frakta på flyg?

30 inlägg 3409 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny original 372 hur frakta på flyg?

jlhp  
#787661 Skall åka utomlands om ett tag och upptäckte just att det påstås finnas nya Husqvarna 372xp till intressant pris där och då dyker ju tanken på att köpa en och ta med hem i bagaget upp, vilket reser några frågor:

1. Hur verifierar man att det är en äkta Husqvarna och inte en bara en "dressed up" kinakopia?
(När jag beställde kina372 förra året var det ju lugnt, då både beställde och betalade jag för en kopia så då kunde jag inte bli lurad, nu när det skall betalas för ett original blir det ju faktiskt knepigare).

2. Hur får man med en motorsåg i det incheckade bagaget på flyget? Går det ens?
Har fått för mig att flygbolagen inte gillar bensinmotorer i bagaget. Tycker väl på sätt och vis att det är bra, jag vill ju inte själv heller sitta på 10 000m höjd i ett brinnande plan på grund av bensin i bagaget, men här gäller det ju en helt ny, aldrig tankad maskin, vilket i och för sig flygbolaget inte kan veta. Funkar det att demontera sågen i viss omfattning och sprida ut delarna i väskan?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787663 Skicka hem den.
Det är svårt att veta vad som är rätt och man får kolla över såget noga.
Vad säger typ skylten?
Har den stämplar o nummer på delar som ser rätt ut?
Ser den ut som den ska?

Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

Joakim S  
#787664
jlhp skrev:Skall åka utomlands om ett tag och upptäckte just att det påstås finnas nya Husqvarna 372xp till intressant pris där och då dyker ju tanken på att köpa en och ta med hem i bagaget upp, vilket reser några frågor:

1. Hur verifierar man att det är en äkta Husqvarna och inte en bara en "dressed up" kinakopia?
(När jag beställde kina372 förra året var det ju lugnt, då både beställde och betalade jag för en kopia så då kunde jag inte bli lurad, nu när det skall betalas för ett original blir det ju faktiskt knepigare).

2. Hur får man med en motorsåg i det incheckade bagaget på flyget? Går det ens?
Har fått för mig att flygbolagen inte gillar bensinmotorer i bagaget. Tycker väl på sätt och vis att det är bra, jag vill ju inte själv heller sitta på 10 000m höjd i ett brinnande plan på grund av bensin i bagaget, men här gäller det ju en helt ny, aldrig tankad maskin, vilket i och för sig flygbolaget inte kan veta. Funkar det att demontera sågen i viss omfattning och sprida ut delarna i väskan?

Verkar vara ok.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... trustning/
Vet inte vad som gäller utrikes då. Kan ju vara lokala bestämmelser. Kolla upp det med ditt flygbolag.

Var ska du handla den? Är det Brasilien du ska till, så är det ju kännt att de säljer nya Hva sågar, men att märkskylten är märkt med Brazil. Singapore har också nya sågar, tex 346. Gå in på Husqvarnas delkontor för det aktuella landet, du ska till, via Husqvarnas hemsida, och kolla upp vilka sågar de har, plus återförsäljare. Köper du då sågen där, blir du ju inte lurad.

Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

anersimyra  
#787681 Demonterar man främre handtag och kastskyddsbågen så får man storleksmässigt inga problem med att få med sågkroppen som handbagage..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

buskmann  
#787686 https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... trustning/

Ditt inlägg innehåller för få tecken, utveckla gärna med några fler ord och tryck sedan på skicka.

Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

jlhp  
#787756
Mange skrev:Skicka hem den.
Det är svårt att veta vad som är rätt och man får kolla över såget noga.
Vad säger typ skylten?
Har den stämplar o nummer på delar som ser rätt ut?
Ser den ut som den ska?


Tack, jag ska kolla upp om det går att skicka till rimligt pris. Risken är väl att man, med lite otur, åker på tull och moms. Då blir det helt ointressant. Frakten kan också snabbt ta död på affären...

Mmm, tänker också att det får tittas närmare på själva objektet om det blir aktuellt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

jlhp  
#787757
anersimyra skrev:Demonterar man främre handtag och kastskyddsbågen så får man storleksmässigt inga problem med att få med sågkroppen som handbagage..🙂👍


Ha, ha, den hade varit cool! :-)
För att undvika problem i säkerhetskontrollerna är det kanske bäst att ta kedjan och svärdet i det incheckade bagaget...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

jlhp  
#787759
Joakim S skrev:Verkar vara ok.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... trustning/
Vet inte vad som gäller utrikes då. Kan ju vara lokala bestämmelser. Kolla upp det med ditt flygbolag.

Var ska du handla den? Är det Brasilien du ska till, så är det ju kännt att de säljer nya Hva sågar, men att märkskylten är märkt med Brazil. Singapore har också nya sågar, tex 346. Gå in på Husqvarnas delkontor för det aktuella landet, du ska till, via Husqvarnas hemsida, och kolla upp vilka sågar de har, plus återförsäljare. Köper du då sågen där, blir du ju inte lurad.



Tack, det ser ju lite hoppfullt ut i alla fall. Ska se om jag kan få ut nåt av flygbolaget. Mina erfarenheter av flygbolag och specialbagage i andra sammanhang är dock rätt dåliga, brukar vara närmast omöjligt att få några klara besked och i sista änden är det ofta upp till vem man råkar råka ut för vid incheckningen...

Tack för tipset 2, kollade upp Husqvarnas hemsida och där fanns med lite smått och gott till rimliga priser: 272xp, 353, 365 och 372xp - det vattnas i munnen... :-). Trist faktiskt att det inte går att köpa dem här hemma på det viset. Återförsäljaren fanns också med på Husqvarnas hemsida så så långt ser det ju hoppfullt ut. Får bli att kolla närmare på transportmöjligheterna och titta närmare på den i verkligheten när jag väl är på plats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

jlhp  
#787760 Tack för bra svar så långt :-)

Finns det någon som har praktisk erfarenhet av att ta med motorsåg som incheckat bagage?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787772 Det har jag inte, tyvärr.
Men att skicka hem har jag.
Har fått såg skickat till mig väldigt många gånger, likaså skickat.
Har hittills inte sett nåt land dyrare än här.

Dör du tänker köpa är såg billiga. Frakt med...

Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

toker72  
#787801 Vilket land är det ?

Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787808 Jag vet de säljs i Syd Amerika och Ryssland.
Vill man ha en kopia säljs de nog lite varstans..

Likaså 365/372 X-Torq säljs på fler ställen.

Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

Gustav1  
#787823 Jag tog med en ms660 kopia i incheckad bagage när jag flög med SAS Shanghai-kastrup. Inga problem. Vädra ur bensintanken om den luktar. Alternativt skruva isär motorsågen. Det är nog det säkraste alternativt om man är orolig.

Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787824 Jag skulle ha en såg skickad hit från Nya Zeland.. det gick inte med tank, inte utan tank, inte heller bara vevhus.
Så det blev inget.

Användarvisningsbild

Re: Ny original 372 hur frakta på flyg?

jlhp  
#787907 Sydafrika.
https://www.husqvarna.com/za/chainsaws/ ... chainsaws/

En grej med att ta den som incheckat bagage istället för att skicka som paket är att man kan få tillbaka större delen av den lokala momsen, det gör sisådär en 700kr + att man normalt slipper tull och moms här hemma.

@Gustav1 och Mange: Jo, det är precis det som är min erfarenhet av flygbolag och specialbagage. Det är helt godtyckligt och omöjligt att veta i förväg vad som går och inte, eller hur mycket det kostar. Ofta bäst att inte fråga för då behöver någon ta ansvar och då blir det lätt så himla krångligt att det slutar med att det inte går. Nu röntgar de väl allt bagage eller nåt så funkar nog dåligt att bara chansa. Lutar åt att följa upp Joakim S tips, och försöka få säljföretaget att skriva på ett intyg att den är tom på bensin. Apropå det, hur är det med en sprillans ny såg, provkör de alla sågar på fabriken? I så fall är ju inte en ny såg heller tom på bränsle.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).