Motorsåg och handhållet

Glapp koppling 550xpg?

16 inlägg 1911 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Glapp koppling 550xpg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787464 I förrgår när jag var ute med sågen tyckte jag den lät konstigt. Lite som det skallrade när man skakade på den. Annars funkade den som vanligt. Idag kollade jag lite närmare på den, och det var kopplingen som lät. Det var lite glapp där det är rött i bilden. Inte mycket, men tillräckligt för att det skulle låta som det var något löst när man bankade lätt på sågen med handen.

1673044105_skaermbild_fran_2023-01-06_23-24-17.png


Normalt slitage, byta fjädrar, byta koppling? Minns inte om det är bytt någon gång, och den är ju några år. Tror inte det låtit så här innan.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Glapp koppling 550xpg?

Alex Strömberg  
#787471 Är slitet i metallen så ny koppling behövs för att få bort ljudet.

Tyvärr rätt vanligt.

Avatar Fallback

Re: Glapp koppling 550xpg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787509 Är det bara ljudet som är problemet, kan man låta det vara tills det går sönder på riktigt? Det stör mig inte särskilt annars.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp koppling 550xpg?

Alex Strömberg  
#787511
Mangan skrev:Är det bara ljudet som är problemet, kan man låta det vara tills det går sönder på riktigt? Det stör mig inte särskilt annars.

Vet inte riktigt, man kan tänka mig att tillslut kommer den den driva kedjan pga slitage. Du kan nog köra tills de inte går längre.

Användarvisningsbild

Re: Glapp koppling 550xpg?

Williamm  
#787513 Kan bli bättre med bara nya kopplingsfjädrar.

Användarvisningsbild

Re: Glapp koppling 550xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787534 Stör man sig på ljudet så byt koppling om det är där skon klämmer. Byta fjädrar tystnar de oftast av.
Ny koppling är inte så dyrt heller och man slipper lära sig had man ska kolla för o se sliutage och ev. driftstörning.

Det är fler med glapp i lager och kass fjädrar än glapp i vikter som ger klang.

Avatar Fallback

Re: Glapp koppling 550xpg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787576 Tycker du jag skall byta @Mange nu när jag inte stör mig på ljudet? Förstod inte vad du menade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp koppling 550xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787595 Är funktionen rätt, delarna hela och inga risker finns så kör på.
Vill påpeka igen att ljud oftare kommer från annat än centrum/backars slitage.

Avatar Fallback

Re: Glapp koppling 550xpg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787607 Och hur vet jag att inga risker finns?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp koppling 550xpg?

anersimyra  
#787608
Mangan skrev:Och hur vet jag att inga risker finns?

Det vet du inte.. 😮 själv skulle jag byta, och anledningen till att jag tycker det är den bild en kamrat skickade på just en 550 där kopplingen, eller rättare sagt delar av kopplingen farit rakt igenom kåpan och det på en relativt ny såg.

Användarvisningsbild

Re: Glapp koppling 550xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787652 Dessa kopplingar är inget nytt påfund.
De har sett likadant ut länge.

Är du tveksam och tror det är risk, byt!

Avatar Fallback

Re: Glapp koppling 550xpg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787679 Jag vet inte om det är risk, därför jag frågar. Vad tror du, @Mange, byta eller köra vidare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp koppling 550xpg?

Williamm  
#787680
Mangan skrev:Jag vet inte om det är risk, därför jag frågar. Vad tror du, @Mange, byta eller köra vidare?

Kör på så länge den inte slirar och bara skramlar lite.
Stihl skramlar från fabrik. Är du fortfarande osäker kan du ju spela in en snutt på hur det låter så kan vi se om den låter för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Glapp koppling 550xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787689 Jag vill nog hålla med. Lite skrammel är inte hela världen och så länge den inte drar på tomgång och drar redigt när den ska så hade jag nog kört på. De är inte dyrt att byta. Så vill man inte ha risk för stillestånd så är det nog bättre o byta.
Kolla trumma o lager noga med...

Avatar Fallback

Re: Glapp koppling 550xpg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787695 Lagret brukar jag fetta in så det inte låter så mycket, men detta var ett nytt ljud för mig.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).