Socialt (mer om oss)

Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

21 inlägg 4144 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

jörgent  
#787476 Jag fick diskbråck för tiotalet år sedan, började under en skogspromenad o smärtan försämrades under de nästa dagarna, blev till slut sängliggande med djävulska smärtor under några dagar... inget vidare... Gjordes MR som visade diskbråck med tryck på en nervrot (samt ett gammalt diskbråck längre upp som jag inte visste om).
Efter 4-6 veckor insåg jag att smärtorna hade ändrats, något lindrigare men ffa annorlunda och jag förstod att jag gick "snett" för att avlasta ryggen...
Då började jag träna som f... och gick även till skogs med en gammaldags röjkniv o röjde sly, tog naturligtvis alvedon/ipren för att klara det.
Tog några veckor och sedan minskade smärtorna för sedan att försvinna, det som finns kvar än idag är lätt nedsatt känsel/dömning av utsidan av hö fot men det kan jag leva med, vill inte opereras i "onödan"
Lärdom; diskbråck gör ont men smärtan från det försvinner relativt snart och istället får man smärtor från muskelspänningar och de ska tränas bort, INTE vilas bort. Man ska absolut inte använda korsett eller annat som "stödjer/avlastar" ryggen ty då förtvinar musklerna och kan inte stödja ryggraden. Istället ska musklerna tränas, det göt ont men det är värd det!
Efter några månader kunde jag jobba för fullt i skogen, jag tränar på Friskis en gång i veckan och håller igång, har ont i ryggen ibland men det har ju alla och det har inget med bråcket att göra.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

Sne4  
#787517 Tack för info och tips, jag har fått inse att jag passerat 40 och får nog börja lyfta lättare, även om jag tyckt mig aldrig slarva med lyftteknik. Jag får nog vara glad för att det börjar gå tillbaka och kanske var en 'billig' läxa. Jag har alltid tänkt att jag håller igång så pass på helgerna att jag inte behöver träna i veckorna, men det blir nog dags att pallra sig ner med 'lunschtränarna' till driskis och svettis framöver. Jag har skrivit ut en en rejäl lista med möjliga ryggövningar så får vi se vad sjukgymnasten säger om listan.

Nu gäller det att få på snöplogen idag på traktorn bara

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787577 40? Passa på nu och lyft så tungt du kan innan du blir gammal!

Säger jag som ligger på golvet och gör ryggövningar efter en dag i skogen. 🙃

Avatar Fallback

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

Hema  
#787616
Mangan skrev:40? Passa på nu och lyft så tungt du kan innan du blir gammal!

Säger jag som ligger på golvet och gör ryggövningar efter en dag i skogen. 🙃

Nåja, så gammel är du inte. :)

Användarvisningsbild

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

Sne4  
#794482 Äntligen är jag tillbaka på banan. Tar jag bara det lugnt och kör korta pass med ryggövnigar efteråt så ska det nog gå bra. De sista veckorna har det ävern fungerat att sitta normalt vid matbordet med så nu finns det inget att klaga på.

-Jag passade även på att prova att ta bort svänghjulet samt kopplingsdelen på en MS200 som jag har klagat på att den vibrerar när jag inte kunde göra något fysiskt. Ganska surt att efter så här många år konstatera att det var någon som hade en riktigt dålig dag när det svänghjulet balanserades. Svänghjul från några gamla 020 jag kollade först var "spot on" när jag kollade om den statiska balansering jag kunde få till var duglig. Nu är sågen fullt användbar och jag slapp därmed springa runt med den slöare lättviktaren MS192:an.

-Enda dumma träningsfrågan är om det är bra eller dålig träning att (fälla) med yxa, så man kan träna och ändå få något vettigt gjort?


   TS
Avatar Fallback

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794511 Skönt att höra att ryggen blir blivit bättre!

Träning? Tjaz om du kör så hårt så du är slut efter 2 timmar, kanske. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).