Socialt (mer om oss)

Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

21 inlägg 4032 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

Sne4  
#787074 Då har jag lyckats med konststycket att få diskbråck utan att ens ha börjat gått ut i skogen. På en vecka och med lite medikamenter i kroppen så har dock smärtan börjat klinga av såpass att jag kan sova på natten igen.

Då jag jobbar framför dator så bör det inte vara några problem med att börja jobba så fort jag klarar av att sitta ner så pass länge att jag kan ta mig till och från bilen för att kunna åka till jobbet...

Däremot blir jag ju nervös för helgsysslorna inklusive att hugga veden. Utöver det så hade jag tänkt riva ur en gammal flisanläggning i sommar, dit med en ny vedanläggning, bygga vedbod modell högre, fylla på med en 70m3 ved, byta band på grävaren osv...

När jag har piggnat till så pass att hjärnan fungerar igen så har jag börjat titta på träningsprogram, konvalescenttider och det verkar kunna skilja dramatiskt.
-Så hur har det gått för er och vad kan man räkna med att kunna arbeta fysiskt?
(diskbråcket satt långt ner i ryggen)



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

Grålle52  
#787075 Fullt arbete för mig. Oftast tar det väl 3-6 mån innan du är tillbaka igen. Om det nu är ett som går tillbaka

Användarvisningsbild

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

anersimyra  
#787077
Sne4 skrev:Då har jag lyckats med konststycket att få diskbråck utan att ens ha börjat gått ut i skogen. På en vecka och med lite medikamenter i kroppen så har dock smärtan börjat klinga av såpass att jag kan sova på natten igen.

Då jag jobbar framför dator så bör det inte vara några problem med att börja jobba så fort jag klarar av att sitta ner så pass länge att jag kan ta mig till och från bilen för att kunna åka till jobbet...

Däremot blir jag ju nervös för helgsysslorna inklusive att hugga veden. Utöver det så hade jag tänkt riva ur en gammal flisanläggning i sommar, dit med en ny vedanläggning, bygga vedbod modell högre, fylla på med en 70m3 ved, byta band på grävaren osv...

När jag har piggnat till så pass att hjärnan fungerar igen så har jag börjat titta på träningsprogram, konvalescenttider och det verkar kunna skilja dramatiskt.
-Så hur har det gått för er och vad kan man räkna med att kunna arbeta fysiskt?
(diskbråcket satt långt ner i ryggen)

Själv har jag ett misstänkt diskbråck på gång då det ryggonda sitter i sedan i början på augusti. Normalt så har jag lite besvär runt en vecka efter semestern men nu har det som sagt inte blivit bättre. Värst är det att vakna på natten av att man ändrat läge vilket framkallat en djävulsk smärta. Det positiva är dock att det fungerar riktigt hyggligt att manuellhugga och att lyfta tungt med själva ryggen. Det värsta är tvärtom just de där okontrollerade lägesändringarna i sömnen. Att bädda en säng är inte ens att tänka på utan att vara mycket noga med hur man rör sig..😅 hur som helst så fungerar det över förväntan att arbeta i skogen så länge man tänker sig för en smula..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

stackenas  
#787084 Jag har diskbråck längst ned i ländryggen som tyvärr besvärar en del emellanåt, haft det i fyra år nu. Har löst det genom att köra halvdagar i skogen samt använda redskap med lägre vikt. För bra för att vilja operera, även om tanken dyker upp emellanåt.

Avatar Fallback

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

Hema  
#787088 Är en ryggbänk/planka avhjälpande?

Användarvisningsbild

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

stackenas  
#787089 För min del är den bästa medicinen att inte bli stillasittande för länge utan att istället vara aktiv om dagarna även om det gör ont. Kombinerat med att inte göra dumma lyft eller arbetsmoment.

Avatar Fallback

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

jannee  
#787097 Diskbråck är ett rätt vitt begrepp.
Du kan ha en kotförskjutning, då kan en kiropraktiker göra underverk.
Spräckt disk, då är det vila och sjukgymnastik botemedlet.
Ryggkotorna bildar tillsammans en kanal som skyddar ryggmärgen och nerverna. Den kallas för spinalkanalen. Vid spinal stenos är spinalkanalen förträngd, vilket ökar risken för att nerverna eller nervrötterna inne i kanalen utsätts för tryck. I detta fall kan en operation avhjälpa problemet.
Begär att du får en magnetröntgen för att avgöra vad problemet är.

Avatar Fallback

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

uffejohan  
#787098 Jag opererades som drygt 40-åring, bråcket satt precis som TS långt ner i ryggen. Haft skrivbordsjobb hela livet men tillbringat fritid och som pensionär mycket tid med motorsågen. Var sjukskriven helt i 4 veckor, halvt i ytterligare 4. Gjorde rehabiliteringen efter instruktionerna och har varit i princip helt besvärsfri i över 30 år. Det som var jobbigast var stillasittandet, då var problemen störst med smärtor ner i benet. Numer är man restriktiv med operationer, utvecklade träningsprogram har visat sej vara tillräckligt i de flesta fall och det blir i regel ett naturalförlopp med läkningen. Med ett bra träningsprogram och smarta lyft så är det nog sannolikt att du kan riva ut pannan i sommar, lycka till!!

Avatar Fallback

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

uffejohan  
#787099
jannee skrev:Diskbråck är ett rätt vitt begrepp.
Du kan ha en kotförskjutning, då kan en kiropraktiker göra underverk.
Spräckt disk, då är det vila och sjukgymnastik botemedlet.
Ryggkotorna bildar tillsammans en kanal som skyddar ryggmärgen och nerverna. Den kallas för spinalkanalen. Vid spinal stenos är spinalkanalen förträngd, vilket ökar risken för att nerverna eller nervrötterna inne i kanalen utsätts för tryck. I detta fall kan en operation avhjälpa problemet.
Begär att du får en magnetröntgen för att avgöra vad problemet är.

Nja kiropraktor kan nog förvärra problemen. Har exempel i min närhet där kiropraktorn gjort mer skada än nytta.

Avatar Fallback

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

jannee  
#787102 Nedan är kopierat
Numera opereras endast svåra diskbråck med neurologiskt bortfall. Buktande diskar och mindre diskbråck är relativt vanligt hos vuxna. Ett påvisat diskbråck betyder alltså inte alltid allvarliga ryggsmärtor eller ischias. Det är tryggt att gå till kiropraktor och fysioterapeut med diskbråck.

Avatar Fallback

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

uffejohan  
#787104
jannee skrev:Nedan är kopierat
Numera opereras endast svåra diskbråck med neurologiskt bortfall. Buktande diskar och mindre diskbråck är relativt vanligt hos vuxna. Ett påvisat diskbråck betyder alltså inte alltid allvarliga ryggsmärtor eller ischias. Det är tryggt att gå till kiropraktor och fysioterapeut med diskbråck.

Det är väl tur då att några kan sin sak😏

Användarvisningsbild

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

stackenas  
#787106 Är nog en fördel att ha gjort MR före besök hos kiropraktor så de trycker på rätt sätt när det gäller diskbråck 😊

När jag fick mitt diskbråck trodde jag först att det bara var ryggskott och gick därför till kiropraktor några gånger. Men då det bara blev värre av behandlingarna sade han att det nog är just diskbråck och att jag skulle skicka röntgenplåtarna till honom för fortsatt behandling.

Användarvisningsbild

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

Sne4  
#787144 Tack för feedbacken.
Det som slog mig när jag började leta info verkar vara att många verkar ha gått med fel diagnos X månader/säger sig ha fått fel råd och inte blivit bättre. Jag ska definitivt försöka få till en MR så att man inte förvärrar det hela.

Om detta håller i sig så verkar det vara något som går tillbaka. Jag har börjat lägga på lite mer rörelse nu om dagarna och det verkar fungera. Det gäller dock att ligga på ett visst sätt för att vila och att sitta är bara att glömma än så länge. Nu klarar jag också att stå still och inte behöva "byta fot" hela tiden. Lyft för blöjbyte fungerar också :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

Hodal  
#787328 Diskbråck är mycket vanliga, och ger ofta inga symptom. Det innebär att många lever med sina diskbråck och mår alldeles utmärkt.

Symptomen (om man får några) vid diskbråck är inte i första hand ont i ryggen, utan ont i del av ett ben och en fot, ibland också motorisk påverkan. Detta beror på att diskbråcket trycker på en nervot, vilket ger smärta från det område som nervroten försörjer, och nedsatt funktion i de muskler nervroten försörjer. Ryggvärk utan några symptom från ben och fot är däremot mycket sällan orsakat av diskbråck. Diagnostik av diskbråck med nervrotspåverkan är lätt och kräver ingen MR. Misstänker man något annat, t ex infektion, tumör eller inflammatorisk ryggsjukdom behövs MR, och det ska också göras på barn och gamla, eftersom annan orsak är vanligare hos dessa.

Behandlingen av diskbråck är smärtlindring i väntan på att symtomen ska gå över av sig själva, vilket de nästan alltid gör. Efter några veckor är 90% helt bra. Vid svår smärta eller långdraget förlopp opererar man, men det är ingen universell mirakelbehandling. Efter några månader eller ett år är det ingen skillnad mellan de dom opererats och de som inte opererats - nästan alla har blivit helt bra oavsett operation - och en del av de som opereras får kronisk smärta i ryggen, så man ska inte opereras bara för att det går. Det finns privatkliniker om gärna opererar eftersom de får betalt för det, men det är inte alltid till gagn för patienterna, utan mer för operatörernas omsättning.

Diskbråck går inte att träna bort, och ingen kiropraktor kan laga den trasiga disken eller flytta på diskbråcket med någon manipulation. Spara de pengarna till något roligare. Fysisk aktivitet är bra vid ryggvärk, inklusive diskbråck, och undvik sittande. Använd också smärtlindring, eftersom den smärta som känns mindre brukar försvinna fortare.

Användarvisningsbild

Re: Diskbråck - hur går det att arbeta i skogen efter det?

Emanuel90  
#787439 Opererade mig för diskbråck i ländryggen för två år sen då hade jag haft ett helvete i ett halvår med en gård som skulle skötas(växtodling) samtidigt som man vissa dagar inte kom upp från golvet utan fick släpa sig fram till duschbrunnen för att kunna pissa..usch ja.
I mitt fall behövdes det en operation då det inte ville gå tillbaka av sig självt.
Tänker mycket på att sköta mig nu, tränar regelbundet med mycket fokus på mage och rygg det är musklerna som ska ta vikten när du lyfter något annars hamnar vikten på diskarna.
Lyft inte tungt i onödan, lyft helst med rak rygg och RYCK INTE.
Sitt inte som en hösäck spänn magen och sitt med rak rygg, ju starkare du är i bålen desto lättare är det. Gäller speciellt när du kör maskin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).