Logistik, Transport

Från traktor till ATV?

34 inlägg 25634 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Från traktor till ATV?

123 GT  
#682570 ATV:n är ett bra komplement till traktor. Hämta vindfällor och vid mindre bestånd som ska gallras.

Användarvisningsbild

Re: Från traktor till ATV?

molnia  
#682594 Far har lastare till traktorn o då finner man mkt användning för den men även får huggarvagnen hjälpa till med lyft och annat på gården så har man huggarvagnen o äldre traktor så skulle jag behålla dem. Inte går traktorn många timmar om året men när motorn rasade förra året så var man väldigt naken o då fanns ändå mf35an på gården...

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

Torleif  
#684593 Jag har svårt att se att det skulle gå att få någon ekonomi i att köra ut någonting med ATV.

Själv kör jag med Massey-Ferguson 165 och vajerkran och 6 tons Gisebokärra. Arbetar betydligt effektivare med den ineffektiva och omoderna utrustningen än andra småskogsägare som kör med ATV. Till ett betydligt lägre pris. Med små markskador tack vara 50 meter vajer på vinschen.

Användarvisningsbild

Re: Från traktor till ATV?

svampbob  
#684626 Det kan nog bli så att jag i vinter kör ut lite vindfällen med fyrhjulingen med bandsats trots att jag har en skotare. Har ett par vindfällen ute på ett hygge som jag planterade för ett par år sedan.

Avatar Fallback

Re: Från dutraktor till ATV?

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786574
svampbob skrev:
Gantarås skrev:Tack alla för era kommentarer.

Idag har jag följande på gården:

Valmet 605 4WD
Farma 5.1 huggarvagn
ATV Kawasaki kvf 750 med tillhörande mindre timmerkärra

Som jag skrev i inledningen så blir behovet av stor traktor mindre och mindre pga att jag idag har väldigt liten andel äldre skog kvar. Det är i första hand röjning och 1:a gallring kvar, därav funderar jag i dessa banor. Traktor med vagn blir stående större delen av året då den endast kan användas i skogen vid tjäle.
Jag får fundera vidare, tack! 👌👌


Jag har kört mycket i skogen både med valmet 605 och med ATV med driven vagn. De sista åren så fick Valmeten stanna ute på vägen och ATV gick i skogen. Jag tycker att ATV var snabbare och mycket smidigare när det var klenare gallring och vindfällen. Vill man sitta i strumlästen och lyssna på radion när man kör så är valmeten det givna valet men är man inte rädd för lite kyla och blöta så är atv ett bra alternativ.

Nu har jag bytt till en gallringsgrupp men visst kan jag någon gång sakna Avestavagnen men aldrig att jag saknar att vara ute i skogen med 605an.

Du gör nog rätt i att köra atv,en traktor är både besvärligt o bökigt i klena gallringar, atv är suverän o går billigt

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

Mikko  
#786614 Jag skulle då inte vilja byta min ATV mot traktorn i skogen. Har en kranman T2000ex till min ATV, fungerar väldigt bra i en första gallring. Det är huggningen som är jobbigast tycker jag. Traktorn har jag bara till snöröjningen och flishuggen.

Användarvisningsbild

Re: Från traktor till ATV?

toker72  
#786628 Köpte mig en liten traktor i ATV storlek så kör med samma vagn som till ATV att köra med en fullstor jordbrukare är inte att fundera på jag åker efter gamla körvägar och gör lite mindre gallringar allt stort lejer jag bort.

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

Mikko  
#786706 ATVn är ju också väldigt bra när man ska ut i skogen för att röja t.ex man tar ju röjsågen, motorsågen, bränsledunk och ryggsäck på ATVn. Finns det möjlighet så gör jag en väg för ATVn genom området som ska röjas och utgår från den vägen när jag röjer och har ju nytta av vägen i många år framöver.
När man planterar har jag väldig nytta av den också.

Användarvisningsbild

Re: Från traktor till ATV?

MrOlsson  
#786808 Jag vill iallafall ha både traktorn med huggarvagn och hjuling.
Hjulingen är kanon för småjobb och att lasta klent går finfint.
Jag åker sällan traktorn när jag hugger utan då tar jag hjuling.
När jag huggit ihop lagom så startar jag traktorn och skotar med den.
Tycker största nackdelen med bara hjuling är vid avlägget. Det blir långa låga högar som tar plats med hjulingen och ganska arbetssamt.

Jag har kört några hundra kubik innan jag köpte traktorn, men nu vill jag inte vara utan.

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

axwell  
#786838 ATV:n duger som komplement till traktor. I mitt fall som har en liten traktor ca. 30 cm bredare än många ATV känns det tveksamt om jag skall behålla min ATV från 2012.
Traktorn är ju så mycket bättre som dragare, hydraulikkraft o flöde, snöröjning, värme i regntäta hytten med kyla varma dagar, fikaplats vid dåligt väder, bra plats för kläder och torra handskar.
Vintertid tar jag traktorn alla dagar även bara för att skjutsa mig själv, motorsågarna bränsle osv.

Men visst transporterar man sig snabbare med en ATV.

Det lutar mer o mer åt att jag säljer ATN:n till våren.

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

Mikko  
#786917 Jag är helt värdelös på att köra traktorn i skogen och skulle aldrig våga köra med där jag kör fram med ATVn på mitt skifte.

Användarvisningsbild

Re: Från traktor till ATV?

toker72  
#786919
Torleif skrev:Jag har svårt att se att det skulle gå att få någon ekonomi i att köra ut någonting med ATV.

Själv kör jag med Massey-Ferguson 165 och vajerkran och 6 tons Gisebokärra. Arbetar betydligt effektivare med den ineffektiva och omoderna utrustningen än andra småskogsägare som kör med ATV. Till ett betydligt lägre pris. Med små markskador tack vara 50 meter vajer på vinschen.

I så fall beror det nog på att du är bättre än dom andra inte på att du har bättre utrustning.

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

Mikko  
#787002 Ja Torleif att din traktor och vagn är billigare än min ATV och kranman vagn det kan jag hålla med om, men planerar jag rätt i gallringen och har 25m mellan vägarna så slipper jag gå fram och tillbaka och vinscha och markskadorna blir minimala. Sen kan jag ju köra nästan året runt med min ATV, traktorn vill man väl att marken ska frysa först ? Det är nog bara en halvmeter snö och kyla som stoppar en ATV och jag vill nog inte hugga och plumsa i djup snö 😊

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

djkj  
#787025 Jag har både en ATV och traktor+huggarvagn, och om man bara ska hugga lite årsved åt sig själv, säg 15m3 så kan
det gå med hjulingen. Men ska jag hugga nåt mera så går ATV bort, det blir för små lass helt enkelt.
Dessutom om man lastar på lite så känns det som man plågar den stackars ATV ändå har jag en någolunda stark, en Yamaha Grizzly 700 på 47hp. Har hämtat nåt vindfällen, fröträn, men med en ATV är det nästan övermäktigt att köra rotstockar på 40cm+
Traktorn drar tredubbla lasset på tomgång.
Men att trasportera sig själv, sågar dunkar mm. så är den ju kalas.
Därimot tycker jag den går över förväntan bra att ploga snö med. Jag har satt på piggkjedjor i bak. Så nu hjulingen har
nästan helt tagit över snöröjningen av min egna lilla väg på 300m.

Användarvisningsbild

Re: Från traktor till ATV?

toker72  
#787034 Har du driven vagn på ATV ? Håller med om att ATV vagnarna är i klenaste laget om det blir grova stockar och framförallt om dom blir långa annars tycker jag ATV duger bra att köra fram med om man manuell hugger blir det i alla fall i mitt fall inga stora mängder men tänker man köra större mängder ska man nog satsa på nått annat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).