Motorsåg och handhållet

Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

154 inlägg 42658 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Nolltax AB  
#76804 Kollegan ödade några timmar på att söka hacka loss en alustege.
Fastfrusen i backen å i vägen för en tänkt alutrappa.
Spett å kofot å slägga å allsköns våld. Hjälpte föga dock.
Ett steg åt höger å montera alutrappan i nästa ställsektion tanken ej väcktes gjordes....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

markägare i norr  
#76822
Slurfi skrev:En enkel fråga, jag sammanställer svaren om en månad.

-Använder du dekompressionsfunktionen/dekomp/decomp/pys mfl benämningar
när du ska starta din röjsåg eller motorsåg regelmässigt?



Ärligt så förstår jag inte vitsen med den.....

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76993 Förutom de arbetst tekniska fördelarna så rent maskinellt har det många fördelar.

För att nämna lite är start apparatens minskade slitage, Starthakar, Linhjul/linhjulsaxel, start lina o dess löphål.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

swe#kipp  
#77955 satte på decomp på min 346:a nu för att testa, den har varit pluggad innan men tänkte att det kan vara värt ett test :)
berättar senare vad jag tycker om det !!!

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77966 Märkligt att denna,till synes,obetydliga fråga kan generera så många svar!
Finns väl ingen nackdel alls med decomp förutom att den kostar några kronor.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78529 Upptäckte att min nya röjsåg hade dekomp, aldrig haft det förut. Använde den några gånger när jag kom ihåg den, skall nog använda den regelbundet när jag lärt mig. Varför inte?

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Robertberg  
#78550 Använder dekompen ibland på 346an när den är kall, tycker dock inte det gör någon större skillnad för mig.
När sågen är varm brukar jag inte använda nåntning, varken "startgas" eller dekomp, ett litet ryck så brölar sågen igång. %-(

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78598
nisse skrev:Märkligt att denna,till synes,obetydliga fråga kan generera så många svar!
Finns väl ingen nackdel alls med decomp förutom att den kostar några kronor.

/Nisse


Jojomensan, visst kan man hitta nackdelar med den!! (Jag är inte negativ bara realist... :grin: )

Den kan strula och blir trasig.
Det tar tid att trycka in den, säkert en hel sekund. Och så startar du sågen 60 gånger per dag. Det är 1 minut per dag. På ett år med 220 arbetsdagar blir det 220 minuter som är 3 timmar och 40 minuter; alltså nästan en halv dags arbete!!!! Och tänk då om du är lite långsam och använder 2 sekunder till att trycka in den - det blir en heldags arbete.

Ok, jag erkänner att resonemanget kanske är lite extremt men allt man kan förbättra och snabba upp tycker jag man skall försöka göra. Tex så slår jag alltid tillbaka stoppknappen efter jag stannat sågen så att den står på "on", för då har jag redan tummen där. Då slipper jag dit med tummen när jag skall starta utan handen kan gå direkt till startsnöret - det blir nog en sekund till. (Jo, det är riktigt som du kanske misstänker - jag har huggit på ackord.)

Mvh Martin

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Phantom  
#78657 Men tänk då på om du INTE använder decompen...hur många drag gör du i startsnöret och hur många sekunder är det :wink:

Själv använder jag ingen då jag inte har någon monterad, men det känns inte som att det behövs på mina sågar. Jobbar ju heller inte i skogen utan hugger enbart för husbehov.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78713
Phantom skrev:Men tänk då på om du INTE använder decompen...hur många drag gör du i startsnöret och hur många sekunder är det :wink:

Själv använder jag ingen då jag inte har någon monterad, men det känns inte som att det behövs på mina sågar. Jobbar ju heller inte i skogen utan hugger enbart för husbehov.


Sågen startar ju inte snabbare för att du har decomp. Så det blir lika många drag oavsett om du använder den eller inte och därmed samma tid. :wink:

Martin

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Rottadoren  
#85838 Motorsåg (MS 260): Ja

Röjsåg (FS 130, kallas den för röjsåg eller bara trimmer?): Automatisk = Ja

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

hawk  
#85851 "Sågen startar ju inte snabbare för att du har decomp. Så det blir lika många drag oavsett om du använder den eller inte och därmed samma tid."

Men dragen blir tyngre och det kostar energi ur kroppen. Vilket i sig gör att man inte kan hålla samma tempo eller måste ta rast för att fylla på med energi (fika/lunch)

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

hawk  
#85852 Jo just det, använder dekomp på såg och röj. Tycker att det fungerar bra. Är nöjd att det går lättare.

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Yanmar 1502d  
#86010 Kall såg = ja

Varm såg = nej

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Skogshuggarn  
#86143
nisse skrev:Finns väl ingen nackdel alls med decomp förutom att den kostar några kronor.

/Nisse


Kan man reducera kraftåtgången/trögheten i startmomentet med upp till 40 % så är det ytterst märkligt att man kan ha negativa åsikter om detta,,,,speciellt om man hugger "yrkesmässigt" där man både vill spara på kropp och såg.


swe#kipp skrev:satte på decomp på min 346:a nu för att testa, den har varit pluggad innan men tänkte att det kan vara värt ett test :)
berättar senare vad jag tycker om det !!!


Berätta gärna!!!,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).