Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490401 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#786251 Lär sitta i närheten av fläkten.Så det är bara av med taket så kommer du åt
Vill minnas det är 5,5mm hylsa till skruvarna som håller locket till fläktlådan

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Namgah  
#786859 Har du det kvar?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ErikSwärd  
#790356 Har en 6650 som min far var ute och körde med för någon dag sen.

Då sa han att den plötsligt växlade ner från steg 3 till steg 2 till steg 1 utan tydlig anledning.
Jag har aldrig märkt att den gjort det innan själv.
Den ska ju växla ner om det tar emot men det här var helt omotiverat.

Fick själv uppleva det idag när jag var på väg hem från skogen, inget lass på kärran och den har aldrig behövt växla ner på den vägen innan.

Någon som varit med om detta innan och vet vad som kan vara fel eller vet var vi ska börja leta?

Har kollat hydrauloljan och där var det gott om olja och verkar inte vara bromsar som ligger på heller.

Den ger inga felkoder alls.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#790368 Körde du den i manuell eller automatläge när det hände?
Gick det och växla upp direkt efter?
Kan det va nån av knapparna till växlingen som är konstiga ?
Du kan ju prova och koppla bort knapparna på en vxlspak intaget och se
Tror du kommer åt kontaktstycke till resp spak när du drar upp vxlspaksdamasken

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ErikSwärd  
#790396 I automatläge båda gångerna och den håller växlarna om man går över till manuellt läge.

När det hände mig så kunde jag klicka upp den direkt igen och så hoppade den ner några sekunder senare.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#790399 Jag hade bytt knappen till automatväxlingen med den beskrivningen

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#790402 Auto 1 eller Auto 2 läget? Är den lika på båda att den växlar konstigt? Sjunker varven på motorn förrän den växlar eller växlar den fast ej varven sjunker ? I stort sätt bara gaspedalens läge samt varven på motorn som bestämmer när den skall växla. Kan vara potentiometern på instrprutningspumpen som spökar, Kolla att den sitter fast samt att kontakten ser ren och fin ut. Den brukar dock ge felkod om den har nåt fel.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Forestboy  
#790479 Det går att programera när man vill det skall växla. Min växlar ner på auto 1 vid 1500 varn och på tvåan 1100varv så som jag vill ha det. Växla den utan belastnig får du kolla bränsle filter om orken tar slut och den växlar ändå. Kanske du upptäcker det vid manuell växling 👋

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790550
ErikSwärd skrev:Har en 6650 som min far var ute och körde med för någon dag sen.

Då sa han att den plötsligt växlade ner från steg 3 till steg 2 till steg 1 utan tydlig anledning.
Jag har aldrig märkt att den gjort det innan själv.
Den ska ju växla ner om det tar emot men det här var helt omotiverat.

Fick själv uppleva det idag när jag var på väg hem från skogen, inget lass på kärran och den har aldrig behövt växla ner på den vägen innan.

Någon som varit med om detta innan och vet vad som kan vara fel eller vet var vi ska börja leta?

Har kollat hydrauloljan och där var det gott om olja och verkar inte vara bromsar som ligger på heller.

Den ger inga felkoder alls.


Så gjorde en gammal 6400 jag lånade, oftast bara ett steg men en gång i nästan full fart med lastad huggarvagn efter så växlade den 3->2->1, jag trodde kolvarna skulle komma upp genom huvplåten. Måste ju fresta något enormt.
Vill minnas att det berodde på nån skavd kabel i växelspaken.

Om xx50 modellerna är jämförbara så sett vet jag dock inte.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#792296 skickar ut en fråga på min 6200 -98 manuell koppling! där drivningen har lagt av..
traktorn startar som den skall men oavsett vilka växlar som ligger i så rör sig inte traktorn, knappväxeln funkar inte och visar inget läge på instrumentpanelen, brytarna för 4-hjulsdrift och diff. visar heller inte något på instrumentpanelen så det verkar vara något elfel..?
har precis bytt elektromagnet och ventil för differential och den har funkat bra när jag provat och kört en del. men i helgen hände som jag beskrivit något.. kan det ha något samband?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#792297 Funkar styrning och 3p lyft?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trygve.gustafsson  
#792300 lyftarmar bak testade jag och den funkade! osäker på styrning, kan testa i kväll..

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#792317 Auto växlingen av snabbväxlar har inte vi på vår 6300 -02 vad jag vet, var det tillval?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#792318 Det satt bara på HiTech modellerna

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#792337 Kolla säkring F22 samt F27 att de säkert är hela ?? Verkar som snabbväxeln är utan ström eftersom traktorn ej rör sig alls

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).