Vedmaskiner, flishuggar

Vedknivs utforming

4 inlägg 4557 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedknivs utforming

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78513 Hej!

Jag ska bygga mig en bättre vedkniv till min kisa vedcombi, som har en rak och en fyrskärs-kniv och nu ska de kompletteras med en saxskärs-kniv, frågan är vilken utformning som är bättre/bäst.

kollat på denna...
Bild


och en vanlig "rak"
Bild


eller en sån här
Bild


nån som har råd?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedknivs utforming

stegmaster  
#78517 Vet ju inte hur mycket klyvkraft du har på din maskin, men det blir problem med storleken på veden med alla dom knivar du har bild på(åtminstone om du gör ved för försäljning). Problemet vid dessa kryssknivar, er at bitarna blir för stora när man kommer över ca 30 cm dim., så at du får klyva om minst 2 bitar.
Jag skulle gå för en denna typ av klyvkniv(om maskinen har ork), om du byggar den så at inte hela kubben klyvs på en gång, så behövs inte så stor klyvkraft(min har endast 8t). Då kan du klyva upp til 40cm, dim. utan omklyv, dessutan funkar den fint på både 2 och 4 bitar ochså(utan för mycket flis och bös)
Bild


Jag har ochså en lik den förste du har bild på, men med den kniven blir dom 2 bitar i mitten alt för stora.
Eftar att jag kjöpte 10 kniven, så står endast denne i maskinen, oavsett storlek(vid nogra tilfällen, vid vräsig ved, kan man behöva en vanlig 4kniv).

Avatar Fallback

Re: Vedknivs utforming

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78615 okaj, min maskin har 10t klyvkraft och jag klyver sällan större bitar än 25cm då jag lyfter allt förhand utan något stockbord eller liknande, och ofta glömmer att kapa de i lagom längd... :)
Jag gör inte ved för försäljning men de är skönt att slippa klyva om hela tiden, som jag får göra nu med bitar som är större än 15cm eller så.

Idag har jag en 4-klyv och en 2-klyvskniv..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedknivs utforming

stegmaster  
#78646
kisaved skrev:okaj, min maskin har 10t klyvkraft och jag klyver sällan större bitar än 25cm då jag lyfter allt förhand utan något stockbord eller liknande, och ofta glömmer att kapa de i lagom längd... :)
Jag gör inte ved för försäljning men de är skönt att slippa klyva om hela tiden, som jag får göra nu med bitar som är större än 15cm eller så.

Idag har jag en 4-klyv och en 2-klyvskniv..

Jo, då forstår jag. Då behöver du inte mer enn en 6klyv. Jag har provat både den bild1 och 2, och det finns för och nackdelar med båda. Den på bilde 1 e ju en såkalt 2-4-6 kniv, problemet e bara at när du ska klyva i 6 bitar, så blir dom 2 bitar i mitten för stora, och vil du klyva en lite stor i 4 bitar får man fort 2 stk flis på dom 2 överste.
Den på blid 2 e ju en 2-6 kniv, så om jag måste rekommandera en av dom ville jag gå för den på bild 2.
Men helt optimal tyckar jag inte någon av dom er, men den på bild 2 gillade jag bäst av dom två typen knivar.
(Hadde 2-6 kniven til min förra maskin hakki pilke 1x37, nu har jag den 2-4-6 kniven, men brukar den aldrig, endast 2-4-10kniven)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).