Motorsåg och handhållet

Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

213 inlägg 55609 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Williamm  
#784852 Det är nog inte så bra. Provtrycka är bäst då vet du om och var den läcker.
Den behöver antagligen att kan limmar cylinderfotspackningen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Skogsmästarn  
#784866
Williamm skrev:Det är nog inte så bra. Provtrycka är bäst då vet du om och var den läcker.
Den behöver antagligen att kan limmar cylinderfotspackningen.

Hur provtrycker jag vid cylinderfoten?

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Williamm  
#784932
Skogsmästarn skrev:
Williamm skrev:Det är nog inte så bra. Provtrycka är bäst då vet du om och var den läcker.
Den behöver antagligen att man limmar cylinderfotspackningen.

Hur provtrycker jag vid cylinderfoten?

Du behöver blokera avgas och innsugs portarna. Och koppla in en provtryckare (handpump med tryckmätere) jag brukar koppla på impulsslangen om sågen har det, annars kan man ordna en nippel att skruva in i tändstiftshålet.

Om den håller tryck (knappt 10psi) så är sågen tät. Gör den inte det får man börja lystna och spraya med såpvatten för att hitta läckan.
När jag hittar gamla sågar som jag försöker få att gå så är det inte ovanligt ,med flera olika läckor,

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784940 Äldre såg har lite högre tolerans och ingen såg blir 100 tätt.
Friskluftsmotorn blir med sin design lite känsligare.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

halvproffs  
#784947
JoTh skrev:Tack för givande och intressant information över Era erfarenheter.
Kommer att riva sågen och kolla upp de olika bra tipsen som framkommit.
Så får vi se hur det står till, och vad som kan vara värt att göra.

@JoTh. Hur har det gått med sågen?

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Williamm  
#784951
Mange skrev:Äldre såg har lite högre tolerans och ingen såg blir 100 tätt.
Friskluftsmotorn blir med sin design lite känsligare.


Då har jag fel på mina... Brukar få dem att hålla trycket en halvtimme i alla fall, sedan tröttnar jag och börjar såga.

Men det är klart, gamla sågar brukar gå ok med en lite läcka även om det inte är bra.
550 och 560 har också en design som gör problem med värme och det har inte så mycket med friskluftsmotorn att göra.
Så då blir det mycket på en gång som kan krångla. Luftläcka och varm är inte bra. När jag skaffat en 562 så kommer det första jag gör vara att öppna dämparen.

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Tor R  
#784967
Mange skrev:Äldre såg har lite högre tolerans och ingen såg blir 100 tätt.
Friskluftsmotorn blir med sin design lite känsligare.

Det är fullt möjligt att få dem att hålla tryck/vakuum.
Själv ger jag inte upp förrän de håller i sig, jag anser att det är viktigt att hålla tryck/vakuum så att impulssystemet fungerar så bra det kan.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784970 Jag menar inte att det inte går att få dem att hålla tryck.
Menar mer att de inte är täta nog för vilket tryck som helst. Särskilt inte i venturin.
När man provtrycker såg med insug och förgasare ser man ofta små läckor lite här o där utan att det påverkar nåt.
Att doppa trycksatt förgasare visar ofta om och var det läcker även om det inte syns på mätare.
Att de öppnar o stänger rätt är viktigt.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

anersimyra  
#784976
1671459733_cf21390c-add9-4353-98fc-f4921bb48472.jpeg
Är det någon som har bytt den här delen på en 550 mk2 som är inringad med gult? Husqvarnas ingenjörer har varit såpass listiga att får man en skada på delen som gör att snäppet till toppkåpan inte går att få dit så måste man ta bort främre bågen, tanken, förgasaren och därefter lyfta av cylindern.. … 🤣 min förhoppning var att man skulle klara sig med att enbart lätta ett litet stycke på cylindern men så enkelt slipper man inte undan.. 🤬 🤬

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Amatörhuggare 62  
#784982 Det var omständigt !

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Tor R  
#784983
Mange skrev:Jag menar inte att det inte går att få dem att hålla tryck.
Menar mer att de inte är täta nog för vilket tryck som helst. Särskilt inte i venturin.
När man provtrycker såg med insug och förgasare ser man ofta små läckor lite här o där utan att det påverkar nåt.
Att doppa trycksatt förgasare visar ofta om och var det läcker även om det inte syns på mätare.
Att de öppnar o stänger rätt är viktigt.

En förgasare har läckor, speciellt runt gasspjällsaxeln.
Men tills vi kommer till förgasaren ska sågen hålla tryck/vakuum.
Det hela bygger på att impulserna från vevhuset når förgasaren utan falsk luft, så att förgasaren fungerar som en pump utan störningar som orsakas av falsk luft.
Och slutligen kan du justera bort något, men om du har läckor kommer det absolut inte att förbättras med tiden.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Williamm  
#784985
anersimyra skrev:
1671459733_cf21390c-add9-4353-98fc-f4921bb48472.jpeg
Är det någon som har bytt den här delen på en 550 mk2 som är inringad med gult? Husqvarnas ingenjörer har varit såpass listiga att får man en skada på delen som gör att snäppet till toppkåpan inte går att få dit så måste man ta bort främre bågen, tanken, förgasaren och därefter lyfta av cylindern.. … 🤣 min förhoppning var att man skulle klara sig med att enbart lätta ett litet stycke på cylindern men så enkelt slipper man inte undan.. 🤬 🤬

Du kan ju vara glad att det inte är en del av vevhuset i magnesium.. Har du funderat på trafikförsäkring för sågarna? 😉

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Williamm  
#784986
Mange skrev:Jag menar inte att det inte går att få dem att hålla tryck.
Menar mer att de inte är täta nog för vilket tryck som helst. Särskilt inte i venturin.
När man provtrycker såg med insug och förgasare ser man ofta små läckor lite här o där utan att det påverkar nåt.
Att doppa trycksatt förgasare visar ofta om och var det läcker även om det inte syns på mätare.
Att de öppnar o stänger rätt är viktigt.

Det blir lite virrigt när frågan var att provtrycka cylindern & vevhus och du svarar på hela sågen med förgasare och allt.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

anersimyra  
#784989
Amatörhuggare 62 skrev:Det var omständigt !

De har varit listigare än så, de där ingenjörerna.. 😎 de främre skruvarna till ljuddämparen satt som berget så det gick åt det stora skruvstycket och en rörtång för att få loss dem..💪😮 en torxmejsel av hög kvalite och passform rekommenderas starkt innan man börjar dra..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

anersimyra  
#784991
Williamm skrev:
anersimyra skrev:
1671459733_cf21390c-add9-4353-98fc-f4921bb48472.jpeg
Är det någon som har bytt den här delen på en 550 mk2 som är inringad med gult? Husqvarnas ingenjörer har varit såpass listiga att får man en skada på delen som gör att snäppet till toppkåpan inte går att få dit så måste man ta bort främre bågen, tanken, förgasaren och därefter lyfta av cylindern.. … 🤣 min förhoppning var att man skulle klara sig med att enbart lätta ett litet stycke på cylindern men så enkelt slipper man inte undan.. 🤬 🤬

Du kan ju vara glad att det inte är en del av vevhuset i magnesium.. Har du funderat på trafikförsäkring för sågarna? 😉

Jag var ett tag inne på att försöka ta det på den privata drulleförsäkringen..🤑🤑🤑 men oärlighet i samband med försäkringsfrågor är inget att rekommendera så det slog jag snabbt ur hågen..😇

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).